Ситуаційний менеджмент
2. Предмет, об’єкт, мета, завдання дисципліни та взаємозв’язок з іншими
Вітчизняні вчені В.О. Василенко, В.І. Шостка, О.М. Клейменков зазначають, що об´єктом ситуаційного менеджменту є одночасно всі елементи діяльності підприємства: засоби виробництва, робоча сила, праці й управління, фінанси, інвестиції, зовнішнє і внутрішнє середовище. Тобто, це вид комплексного управління підприємством. Особливістю ситуаційного менеджменту є те, що предметом управління виступають лише профілактичні заходи певного плану, тобто вибір дій, що запобігають появі критичних ситуацій на підприємствах, а не його розвиток. Інакше кажучи, застосування цього виду менеджменту полягає у підготовці місця і створенні умов для наступного вдосконалювання діяльності господарюючого суб´єкта. Це своєрідна сполучна ланка між усіма видами, методами та ієрархією менеджменту взагалі, що є необхідною умовою для підвищення ефективності діяльності соціально-економічної системи.
Основним завданням ситуаційного менеджменту в системі стратегічного і тактичного управління діяльністю підприємства є перенесення коригувальних дій у напрямі розвитку підприємства та розподілу ресурсів, які забезпечують реалізацію стратегічних цілей. Крім того, практичне значення ситуаційного менеджменту полягає у тому, що він:
- запобігає появі проблемних ситуацій;
- сигналізує про можливість появи небажаних проблемних ситуацій;
- виявляє проблеми в діяльності підприємства;
- визначає ступінь загрози проблем, що з´явилися;
- виділяє пріоритетність проблем;
- виступає засобом виживання у важкий період;
- сприяє мобілізації, раціональному розподілу і використанню ресурсів;
- знижує ризик банкрутства і ліквідації підприємства;
- координує діяльність підприємства в цілому;
- допомагає подолати невизначеність ринкового середовища;
- сприяє переходу на нову сходинку циклічного розвитку підприємства.
Таким чином, поєднуючи всі види управління, ситуаційний менеджмент вносить гнучкість і динамізм, рухливість в усі елементи системи управління підприємством, змушуючи її удосконалюватися і розвиватися. Як складова управління ситуаційний менеджмент є системою елементів, які збігаються за змістом з елементами системи управління підприємства в цілому. До їх складу входять:
- цільова підсистема — сукупність стратегічних, тактичних і оперативних цілей функціонування підприємства, досягнення яких забезпечує випуск конкурентоспроможної продукції;
- функціональна підсистема — розробка, організація і здійснення управлінського процесу. Підсистема реалізується на базі основних функцій управління: аналізу, прогнозування і планування, мотивації й організації, обліку і контролю, регулювання і координації, керівництва;
- забезпечувальна підсистема — склад, якість і організація забезпечення системи управління всіма необхідними ресурсами для її нормального функціонування;
- середовище — фактор макро- і мікросередовища підприємства, які впливають на зміст і якість управлінського рішення;
- сукупність вимог до якості керівництва, системи прийняття управлінських рішень та організації процесу управління персоналом для досягнення цілей і завдань системи;
- зворотний зв´язок — інформація, яка надходить від виконавців і споживачів до джерела прийняття рішень.
Головною проблемою управління всередині організації, підприємства стає адекватність стимулів і форм взаємодії параметрів об´єкта і суб´єкта управління умовам і методам розв´язання завдань виробництва, його ефективності [3, с.20-22].
Таким чином, головною метою ситуаційного менеджменту є дослідження методологічного інструментарію для ефективного його застосування при управлінні соціально — економічними системами відповідно до ситуації.
До основних завдань ситуаційного менеджменту як дисципліни належать:
1) освоєння категоріального апарату курсу;
2) розгляд класифікації ситуацій та типології управління;
3) здобуття навичок діагностики ситуацій;
4) ознайомлення з ситуаціями в системі державного регулювання;
5) з’ясування ролі стратегії та тактики в ситуаційному менеджменті;
6) розгляд технології ситуаційного менеджменту;
7) розгляд інновацій як заходу ситуаційного менеджменту;
8) вивчення питань комерційної таємниці та безпеки підприємства під час ситуаційного управління.
Об’єктом курсу «Ситуаційний менеджмент» є процес управління соціально — економічними системами.
Предметом курсу «Ситуаційний менеджмент» є сукупність теоретичних, методичних та практичних питань, пов’язаних з управлінням соціально — економічними системами у певній ситуації.