Естетотерапія

3.16. Маматерапія

Ідея надзвичайного потенціалу материнських можливостей щодо подолання дитиною кризових ситуацій у житті простежується в багатьох науково-педагогічних працях вчених різних країн та різних часів, починаючи з «Материнської школи» Я. А. Каменського.

Феномен материнської любові постійно привертав увагу педагогів-гуманістів, які майже одностайно стверджували про неможливість повноцінної заміни природного материнства для дитини. За соціальним інститутом родини залишається абсолютний пріоритет у процесі формування людської особистості.

Якщо малюк «наповнений» материнською любов’ю, то він щасливий і нормально розвивається. В іншому випадку — дитина стає неслухняною, може почати заїкатися, мочитися у ліжко, якщо захворіє на інфекційне захворювання, одужання йде повільно.

На початку минулого століття людство із великим здивуванням «відкрило» для себе страшну й необернену за своєю дією хворобу соціального характеру: «госпіталізм» — поступове згасання усіх життєво важливих функцій у немовлят за рахунок позбавлення їх спілкування з іншими людьми й у першу чергу — з матір’ю!

У вимірах сучасних естетотерапевтичних технологій можемо виділити такі напрямки реалізації ідеї «використання» мами як дієвого й ефективного чинника стабілізації емоційно-чуттєвої сфери дитини та потужного засобу створення практично ідеальних умов психологічного комфорту для будь-якої дитини.

Викликають інтерес цікаві технології роботи мами з власною дитиною, серед яких слід виділити:

  • Холдинг — терапію — (від англ. hold — тримати) — оригінальний метод корекції емоційних порушень у дитячому віці. Розроблений американським психотерапевтом М. Велшем. Полягає у тому, що: мати міцно обіймає дитину обличчям до себе і утримує її, незважаючи на опір.

Сеанс триває біля однієї години, протистояння дитини поступово знижується та наступає розслаблення. Після декількох сеансів наступає значне покращення емоційного стану дитини.

  • Технологія лікування спустошеного дитячого «емоційного резервуару» батьківською любов’ю за Росом Кемпбелом.
  • Технологія використання колискових пісень у роботі з вагітними жінками Ганни Хоткевич.
  • Окремі поради відомих лікарів-педагогів Януша Корчака та Б. Спока матерям щодо допомоги хворій дитині.

Відомий сучасний дитячій психіатр професор Б. 3. Драпкін запроваджує й сам термін МАМАТЕРАПІЯ. Сутність його підходу до використання потенціалу материнського почуття у роботі з проблемними дітьми полягає у тому, що:

  • кожна мати здатна допомогти дитині подолати важку хворобу: вплив мами на хвору дитину набагато сильніший за дії будь-яких ліків й мікстур;
  • під керівництвом лікаря мати може позбавити малюка страхів, безсоння, заїкуватості та інших нервових захворювань;
  • мати здатна дати дитині установку на щастя — й вона стане щасливою й успішною людиною у житті адже мама любить свого малюка незалежно від того слухняний він чи ні, хворий чи здоровий. ЇЇ любов до дитини БЕЗУМОВНА!

У питанні технології вияву материнської любові до дитини Б. З. Драпкін використовує ідею Р. Кємпбела про обов’язковий контакт очей і тілесний контакт між мамою й дитиною й додає ще одну важливу умову «наповнення» дитини материнською любов’ю й увагою до 2-х річного віку дитини мати взагалі не повинна розлучатися із дитиною (йти на роботу, часто ходити у гості, їздити у відпустку, а дитину залишати на няню).

Доктором Б.З. Драпкіним розроблена авторська психотерапевтична методика, яка відпрацьована й запатентована Всеросійською громадою дитячих психіатрів, взята на озброєння Об’єднанням Московських професійних психотерапевтів та психологів.

Зазначена методика будується на таких положеннях:

  • величезне значення для дитини має матусин голос. Дитина починає чути його з п’ятого місяця внутрішньоутробного розвитку, народившись вона впізнає його, емоційно реагує, розрізняє інтонації;
  • мамин голос стає нібито внутрішнім голосом дитини. Якщо матусин голос постійно збадьорює дитину, підтримує, дає установку на щастя, здоров’я, то всі психоемоційні процеси приходять у норму.

Методика розбита на чотири блоки. Фрази, які слід промовляти мамі, не випадкові. Кожне слово — продумане й перевірене, змінювати слова теж неможна. Базова частина навіювання корисна кожній дитині, навіть здоровій й щасливій!

1- й блок — «вітамін материнської любові»: за допомогою цих слів мама «виливає» свою любов на дитину:

«Я тебе дужу-дуже сильно люблю. Ти — найдорожче й найрідніше що є у мене в світі. Ти моя рідна частинка, моя рідна кровинка. Я без тебе не можу жити. Я й тато тебе дуже сильно любимо».

2- й блок — установка на фізичне здоров’я. При нескладних захворюваннях лише одна така «маматерапія» може вилікувати без будь-яких ліків.

«Ти сильна, здорова, красива дитина, мій хлопчику (дівчинко). Ти добре їси і тому ти швидко ростеш й розвиваєшся. У тебе міцне й здорове серденько, груди, животик. Ти легко й красиво рухаєшся. Ти загартований і рідко та мало хворієш».

3- й блок — установка на нервово-психічне здоров’я, нормальний психічний розвиток.

«Ти спокійний хлопчик (дівчинка). В тебе гарні, міцні нерви.

Ти терплячий, ти добрий, ти відкритий до спілкування. Ти розумний. В тебе добре розвивається голівка. Ти все гарно розумієш і запам’ятовуєш. У тебе завжди гарний настрій і ти любиш посміхатися. Ти добре спиш. Ти легко й швидко засинаєш та бачиш лише гарні та добрі сни. Ти добре відпочиваєш, коли спиш. У тебе добре й швидко розвивається мовлення».

4- й блок — відображає народну мудрість. З давніх давен мати брала на руки хвору дитину, притискувала її до себе й своєю внутрішньою силою очищали її від хвороби: «Віддай мені свою хворобу».

«Я забираю та викидаю твою хворобу та твої труднощі (далі можна перелічити усі хвороби дитини). Я забираю та викидаю твій поганий сон (якщо дитя погано спить). Я забираю та викидаю твої страшні сни. Я забираю та викидаю твою плаксивість. Я забираю та викидаю твою нелюбов до їжі.

(Та заключна фраза на мажорі...) Я ТЕБЕ ДУЖЕ-ДУЖЕ СИЛЬНО ЛЮБЛЮ!!!».

Якщо дитина дуже хвора, для її лікування розробляється спеціальна програма, та до чотирьох базових блоків додаються індивідуальні лікувальні.

Краще займатися маматерапією тоді, коли дитина спить, а у мами гарний спокійний настрій. Вчені стверджують, що дитина чудово запам’ятовує все, що матуся говорила уночі. Текст проговорюється тричі через 20—30 хвилин після того, як дитина засне. Перший раз — подумки — для себе, другий — теж подум- ки — для дитини. Третій — вголос.

Такими чином, основою для організації та проведення мама- терапії є потужний ефект феномену материнської любові. По суті, мама є єдиним джерелом самоствердження дитини у Вселенській Любові, це — перша (чи не єдина за масштабністю впливу?) людина у житті кожного, яка здатна створити ефект повного психологічного комфорту та силою своєї материнської любові дійсно захистити або вилікувати дитя у найскрутнішу життєву хвилину. Це та єдина людина у світі, яка не може зашкодити своїй дитині.

Можливо саме ця таємниця Матері підтверджується й в одній з християнських заповідей, яка спрямовує людину на пошук вічної любові й гармонії у житті: Почитай батька й матір своїх, щоб тобі було добре й щоб довго жив ти на землі!(5-а заповідь Ветхого Завіту).

Література

1. Кэмпбелл Росс. Как на самом деле любить детей. — М.: Знание, 1992. — 189 с.

2. Матейчек 3. Родители и дети: Пер с чеш. — М.: Просвешение, 1992. — 320 с.

3. Молитвослов. — М.: «Современная книга», 2001. — 256 с.

4. Никитина Л. А. Мама и детский сад. — М.: Просвещение, 1990. — 93 с.

5. Овчарова Р. В. Психология родительства: Учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений. — М.: Издательский центр «Академия», 2005. — 368 с.

6. Спок Б. Разговор с матерью / Пер. с англ. — К.: «Варта», 1994. — 192 с.

7. Филиппова Г. Г. Психология материнства: Учебное пособие. — М.: Изд-во Института Психотерапии, 2002. — 240 с.