Естетотерапія

3.1. Православна психотерапія

ПРАВОСЛАВНА ПСИХОТЕРАПІЯ (за Б. Д. Карвасарським) — це сукупність форм та підходів до лікування душі.

Православна психотерапія — специфічне світосприйняття, що базується на православній вірі, духовному, аскетичному та літературному досвіді Єдиної Соборної та Апостольської Церкви (конфесійно визнаної як Православна). її підґрунтям є емпірико- теоретичні знання православної антропології про духовне життя, про пристрасті, як джерело хвороб, а також багатовіковий позитивний досвід Церкви у справі благодійництва та її розуміння християнського обов’язку у дусі Святого Євангелія (див. мал. 2.24). Знання про людину подвижників християнського благочестя, вчителів Церкви знайшли своє відображення у формі слів, бесід та повчань. Православна психотерапія у своїх основах близька до особистісно орієнтованої психотерапії — вона орієнтована на бачення людини, яка створена за образом та подобієм Божим.

У розумінні особистості християнство дало найбільш повне розкриття закладеного у людині неповторного начала. Епіскоп Варнава (Беляев), автор монографії «Основы искусства святости» (1995—1997), зауважував, що священики, вивчають духовне життя у трьох зрізах (духовне, душевне та плотське). Зовнішня, внутрішня та досконала Людина — це свого рода життєва сходинка (А. Позов, Н. Носов та ін.).

Своєрідність православної психотерапії полягає й у тому, що вона існує у двох формах:

  • власно церковній (констатація факта психотерапевтичного впливу практики церковного порятунку душі через таїнства, обряди, дисципліну);
  • науково-практичній (усі види допомоги: консультування, діагностика, профілактика та лікування, які здійснюються професійними лікарями та психологами у діапазоні психотерапевтичних та загально-медичних заходів. Вони не підміняють дію церковних таїнств та обрядів, проте, акумулюють глибинні знання як богословських так й природних наук. Інакше кажучи, це особистісне входження психотерапевта у світ православної духовності, що реалізується у його професійній діяльності.

Якщо богослужіння розглядати тільки як храмове дійство у відриві від його містичної сутності, то воно є синтезом багатьох мистецтв — образотворчого, словесно-поетичного, музичного. Психотерапевтичний ефект кожного з них, ритмічна структура всієї служби, участь у ній пєвчих та народу, емоційна насиченість — все підпорядковується єдиній меті — розрядці негативних ефектів, катарсису. Російський філософ, священик Павло Флоренський розглядав ритм, темп та інтонацію як найдревнішу та сутнісну частину богослужіння. У цьому контексті можна говорити про елементи музикотерапії, та бібліотерапії, терапії спілкуванням.

Дві форми існування православної психотерапії мають й дві можливі позиції в оцінці її ефективності та значення:

  • позиції офіційної медицини та православного психотерапевта, його практика є основною в здійсненні допомоги, а Церква, з її службою, таїнствами та досвідом духовного врятування людини, стає реабілітаційним етапом після основного лікування.
  • позиції Церкви та лікаря, як православної людини, сама психотерапевтична практика є катехізаторською, проповідницькою, першою сходинкою перед воцерковленням співрозмовника-пацієнта, становленням на шлях порятунку (другою сходинкою сходження буде власне життя у Христі).

3 часів існування первісного суспільства медицина та релігія були тісно пов’язані між собою, оскільки багато у чому саме страждання формувало у людини релігійне почуття, думки про Бога. Посередником між людиною та Богом був шаман, жрець (пізніше священик), який, по-суті, виконував функції сучасного психотерапевта, лікаря та педагога (заспокоєння, зняття стресових станів, хвороби, вирішення питань соціалізації людини у суспільстві, соціальне навчання та виховання тощо).

У ритуальних релігійних дійствах простежуються елементи групової психотерапії, релаксації, катарсису та інше. Причому, якщо мета психотерапії — це зцілення душі, то метою релігії стає її врятування (див. рис. 2.9).

Зв’язок впливу на людську особистість релігії та естетотерапії

Рис. 2.9. Зв’язок впливу на людську особистість релігії та естетотерапії

Питання співвідношення психотерапії та релігії розглядали багато відомих вчених-дослідників: К. Г. Юнг, Р. Мей, В. Франкл та інші. Так, К. Юнг в одній з своєї праць висловив думку про те, що усі релігії є не що інше, як системи зцілення психічних хвороб. На думку цих вчених, релігія — це один з феноменів, з яким стикається психотерапія. Релігію у психотерапії слід враховувати за таких обставин: логос у логотерапії, по Франклу, передбачає смисл. Людське існування завжди прагнуло за межі самої людини, завжди було націлено на смисл. Отже, головним для людського існування є здійснення смислу. Якщо психотерапія буде розглядати феномен віри не тільки як віру у Бога, а й як віру у смисл, то, в принципі, вона вправі включати феномен віри у сферу своїх наукових інтересів.

Християнські традиції психологічної допомоги мають глибокі коріння, ґрунтовну наукову, технологічну базу та практичну основу. Підкреслюючи надзвичайну цінність та своєчасність використання у процесі формування й корекції людської особистості величезного потенціалу християнської релігії авторка Духовної скарбниці (Святе Письмо про сучасність і майбутнє світу. — К., 2004) схимонахиня Катерина (Київська) стверджує: «...незмірні втрати на полі духовному — і в сфері традицій народного життя, і в сфері творення культури, — що їх зазнавали українці протягом багатьох століть, спонукають нас більш обережно, тверезо, розсудливо користуватися численними джерелами нашої духовності, черпати тільки із цілющих, брати в майбутнє тільки «чисте золото правди», будувати правову демократичну Україну на міцному камені істинної віри і Любові до Бога і до ближнього...» [3, с. 76].

У своїй праці «Системи психотерапії» американські вчені Дж. Прохазка та Дж. Норкросс створюють певний прогноз розвитку усіх різновидів психотерапії у майбутньому. Вчені вважають, що самі системи (близько 30 самостійних напрямків) психотерапії поступово «втрачатимуть своє обличчя, проте обритатимуть свою душу» [2, с. 382]. Підкреслюється й загальна тенденція синтезу науки та релігії: після багаторічних спроб узаконити дисципліну та уникнути будь-яких зв’язків з питаннями моралі, психотерапевти сьогодні все частіше привносять у лікування духовний й моральний зміст.

Причому, релігійність та духовність підключаються до естетотерапевтичного процесу у різні моменти ти різними шляхами.

Так, терапію може проводити священик, або вона може відбуватися у контексті співбесіди із духовним наставником. Духовна терапія може здійснюватися психотерапевтом, який відкрито заявляє про свою релігійну належність. У будь якому випадку багато хто у майбутньому використовуватимуть власні духовні та релігійні переконання при спробі подолати стресові стани або емоційні проблеми.

Усвідомлення багатьма вченими психотерапевтами у 1970— 1980-х рр.. того факту, що терапія вимагає невід’ємного ціннісно- го навантаження, обумовило увагу до релігійного у роботі з клієнтами. В багатьох зарубіжних виданнях з’явилися ідеї включення духовності у психотерапію: Kelly,1995; Miller,1999; Rictards and Bergin, 2000; Shafranske, 1996.

У певному розумінні психотерапія завжди була формою «духовної терапії», проте у майбутньому релігія та духовність ставатимуть частиною терапії у більш специфічній манері. 3 часом релігія та духовність ставатимуть стандартним параметром клінічної оцінки та потенційним джерелом сили й соціальної підтримки людини. Особливої ефективності релігійно-акомадовані форми терапії набуватимуть у роботі з глибоко релігійними людьми, що відповідатиме їхньої світоглядної сутності.

Однією з актуальних проблем сьогодення православної психотерапії є формулювання її термінології, розумне, виважене вивчення глибинного релігійного досвіду й можливе співвіднесення наукових та церковно-релігійних понять та категорій.

Література

1. Карвасарский Б. Д. Психотерапевтическая энциклопедия — СПб.: «Питер», 1999. — 752 с.: С. 366—374 (ст. Православная психотерапия);

2. Дж. Прохазка, Дж. Норкросс. Системы психотерапии. Пособие для специалистов в области психотерапии та психологии. — СПб.: прайм-ЕВРОЗНАК, 2005. — 384 с.

3. Духовна скарбниця. Святе Письмо про сучасність і майбутнє світу / Уклала схимонахиня Єкатерина (Київська). — К.: «Криниця», 2004. — 96 с.

4. Бондаренко А. Христанская психотерапия в современном англоязычном мире // Журнал практикующего психолога. — 1995. — № 1. — С. 42—50.

5. Варнава (Беляев) епископ. Основы искусства святости. Т. 1—3. — Нижний Новгород, 1995—1997.