Викладання соціології: досвід інноваційних прийомів
Розділ 2. Нетрадиційне проведення лекцій
Основні правила, яких зобов´язаний дотримуватися лектор для підготовки навчальної лекції, такі:
- підбір, вивчення й аналіз здобутків класиків соціології з досліджуваних проблем;
- підбір, вивчення й аналіз літератури сучасних соціологів, соціальних психологів і соціальних педагогів, що стосується теми лекції;
- добір найбільш істотного, головного в розроблювальній темі, що аналізується;
- складання плану робочої лекції;
- вибір стилю викладу;
- підбір наочного приладдя: таблиць, рисунків, схем, діаграм.
Ці правила є загальними при підготовці як традиційних навчальних лекцій, так і нетрадиційних. Крім того, будь-яка навчальна лекція має за своїм змістом відповідати ряду вимог:
- послідовність у викладі досліджуваної проблеми;
- стислість і ясність висунутих гіпотез, які розвиває лектор;
- переконливість і логічність у викладі матеріалу;
- взаємозв´язок і взаємозумовленість окремих розділів лекції.
Вище перелічені вимоги щодо змісту лекції також є універсальними. А методика піднесення досліджуваного матеріалу чи стиль лекції із соціології можуть бути дуже різноманітними. Нетрадиційними методами викладу навчальної лекції можуть бути: есе, використання міфів і легенд, казок і сказань, прислів´їв і приказок, притч і народної мудрості, образних порівнянь, прикладів з художніх творів, гумору, трактування понятійного апарату.