Естетотерапія
2.1. Лекція: Науково-педагогічні основи естетотерапії
Актуальність впровадження естетотерапії у ко рекційно-педагогічну діяльність.
Об’єкт, предмет та завдання естетотерапії.
Естетотерапія як складова психотерапії, її зв’язок з іншими науками.
Основні форми естетотерапевтичної роботи.
Засоби та види естетотерапії.
Актуальність впровадження естетотерапії у корекційно-педагогічну діяльність дошкільного закладу
Важливою складовою суспільного розвитку, умовою та основою стабільності й процвітання суспільства є фізичне та духовно- психологічне здоров’я населення, зокрема найперспективнішої його частини — дітей. У цьому контексті не можна недооцінювати важливого значення краси і гармонії, тобто естетичних якостей організації життя й побуту людей. Сучасні вчені виділяють так звану саногенну функцію краси: це означає, що краса здатна допомагати збереженню й підтримці здоров’я людини й суспільства.
За визначенням Н. Киященка, людина здорова й повноцінна, доки у порядку знаходиться її внутрішній світ, доки вона в злагоді із собою, доки існує стійка й справедлива ієрархія цінностей у її розумінні світу. Споглядання, переживання краси і гармонії призводить до гармонії й усі рухи душі, упорядковує й гармонізує сприймання світу. Краса врівноважує чуттєве й раціональне, створює для душі нову якість порядку.
Здатність мистецтва, краси викликати емоції переважно позитивного характеру і стає основою для естетотерапії, коли ці емоції викликаються навмисно, з метою упорядкування та регуляції психічного тонусу.
ЕСТЕТОТЕРАПІЯ — інтегроване поняття, яке об’єднує дві складові:
— естетичне (від грецьк. aisthetikos — чуттєвий) та
— терапія (від грецьк. therapeia — лікування).
Отже, естетотерапія — це своєрідне лікування дитячої душі через її чуттєву сферу.
Необхідність впровадження (виділення) цього аспекту роботи у корекційно-педагогічну діяльність зумовлена такими чинниками:
1) відсутністю конкретних педагогічних технологій індивідуально-творчого становлення кожної дитини. Як правило, дії педагога спрямовані на групу в цілому, та на ефект елементарного наслідування діям вихователя;
2) необхідністю логічного педагогічного завершення будь-якої корекційної роботи з дітьми, які мають вади у розвитку. Це своєрідна соціальна реабілітація дітей.
Естетика, як наука про становлення чуттєвої культури людини, стверджує необхідність та своєчасність естетичного розвитку дитини у ранньому та дошкільному дитинстві.
Світ дитинства — світ почуттів — найбільш зручний засіб пізнання Всесвіту, яким дитина володіє дуже добре (з часом втрачає цю свою природну здатність).
Саме тому педагогічно доцільним є залучення у виховний реабілітаційний процес емоційно-чуттєвого компоненту. «Будь- яка інформація, що пройшла поза почуттями людини, нічого не варта», — стверджує академік І. А. Зязюн, наголошуючи на вирішальній функції емоційно-чуттєвого компоненту у виховному процесі.
Об’єкт, предмет та завдання естетотерапії
ЕСТЕТОТЕРАПІЯ — це цілеспрямований стабілізуючий вплив на емоційно-чуттєву сферу дитини з метою створення для неї психологічного комфорту та розкриття творчого потенціалу особистості.
Об’єктом ЕТ як науки є — особистість, яка має вади (проблеми) розвитку (фізичні, психологічні, соціальні).
Предметом ЕТ — є багаточисельні порушення психоемоційної сфери (психологічні дискомфорти, що виникають за певних обставин).
Відповідно до визначення естетотерапевтичної науки, можемо виділити такі завдання:
1) створення психологічного комфорту для дитини,
2) як супер-завдання- творче самовираження дитини.
Естетотерапія як складова психотерапії, її зв’язок з іншими науками
ПСИХОТЕРАПІЯ (ПТ) — це система лікувального впливу на психіку та через психіку на організм хворого.
Першоосновою психотерапії постають взаємостосунки між лікарем та хворим. Це є визначальним фактором одужання! Психотерапія є наукою, що підлягає компетенції медицини та психології.
У Основні ознаки ПТ на сучасному етапі розвитку:
- має міждисциплінарний характер: медицина, психологія, соціологія, педагогіка, нейрофізіологія тощо;
- існують багато шкіл та напрямів ПТ;
- на сучасному етапі — практика починає випереджати теоретичні знання;
- основний механізм ПТ — це розвиток здатності людини до саморегуляції;
- психотерапія спрямована на усунення не первинних (суто медичних проблем, біотерапія), а вторинних (соціально-психологічних новоутворень у структурі особистості: наприклад, почуття неповноцінності, відчуженості, відгородження у соціальних контактах тощо).
У Фактори ефективності ПТ (за Б. Д. Карвасарским):
1) добрі стосунки між терапевтом та пацієнтом;
2) послаблення напруги на початковій стадії, яке базується на спрямованості пацієнта та спілкування;
3) пізнавальне навчання за рахунок інформації від терапевта;
4) набуття соціальних навичок на моделі психотерапевта тощо.
Ідея актуалізації емоційно-чуттєвого компоненту у психотерапевтичному впливі є однією з першочергових у розробці педагогічної естетотерапевтичної концепції.
Принципом виокремлення естетотерапевтичних методик з величезного комплексу сучасних психотерапевтичних методик є врахування впливу чинників психотерапевтичного впливу на емоційно-чуттєву сферу дитини та можливість використання самої методики у педагогічному процесі.
Виділення естетотерапії в окрему галузь підкреслює ефективність проведення педагогічного лікування дітей з проблемами соціалізації.
Основні форми естетотерапевтичної роботи
Особливого значення у проектуванні естетотерапевтичної роботи, яка спрямована на максимальну відповідність мети та результатів педагогічного процесу набуває вибір педагогом певних форм організації естетотерапевтичного впливу.
ФОРМА ОРГАНІЗАЦІЇ — категорія, яка у педагогічній літературі важко піддається визначенню. За В. І. Лозовою та Г. В. Троцко — це цілеспрямована організація взаємодії вчителя та учня, що характеризується розподілом функцій, добором і послідовністю навчально-виховної роботи, режимом — часовим та просторовим.
Реалізація основних завдань естетотерапевтичного впливу на дитину з проблемами соціалізації відбувається у різних формах організації виховного процесу. За критерієм кількості суб’єктів педагогічного процесу усі форми естетотерапевтичної роботи можна поділити на дві основні групи:
— індивідуальні та
— групові форми.
Вибір педагогом певної форми організації залежатиме від завдань педагогічного процесу та від конкретної педагогічної ситуації. Так групові форми доцільно обирати на початкових етапах роботи для дітей з проблемами адаптації до нових умов та на заключних, коли постає необхідність закріплення набутих вмінь та навичок на соціальному рівні. Індивідуальні форми роботи використовують при роботі з дітьми, які потребують особливої уваги до себе з боку дорослих та при подоланні особистісних проблем дитини (наприклад: у пісочній терапії, вокалотерапії, лялькоте- рапії, арттерапії тощо).
Особливого значення у роботі з дітьми дошкільного та молодшого шкільного віку набуває така унікальна за своєю дією форма організації навчально-виховного процесу як ГРА. Абсолютна більшість естетотерапевтичних методик побудована саме на ігровій діяльності дітей.
При організації естетотерапевтичного впливу на дитину педагог може проводити:
1) окремі, самостійні заняття з ЕСТЕТОТЕРАПІЇ;
2) запроваджувати ЕЛЕМЕНТИ естетотерапевтичних методик у педагогічні та корекційно-педагогічні заняття (наприклад, на окремих заняттях у дошкільних закладах, на різноманітних уроках в школі, у закладах додаткової освіти, при індивідуальній та груповій роботі соціального педагога з дітьми девіантної поведінки тощо);
3) розробляти ВЛАСНІ ПРОЕКТИ по використанню величезного педагогічного потенціалу існуючих психотерапевтичних методик роботи з дітьми, спираючись на представлений у навчальному посібнику матеріал з численних видів естетотерапевтичного впливу.
Основні засоби та види естетотерапії
Здійснення естетотерапевтичного впливу можливо за допомогою численних засобів, серед яких варто виділити засоби природного та соціального (створені людиною) походження. Види естетотерапії у більшості випадків у своїй назві відображають основний засіб психолого-педагогічного впливу (наприклад, казка — казкотерапія).
Співвідношення основних засобів та видів естетотерапії представлено у таблиці 2.1.
Таблиця 2.1. ОСНОВНІ ЗАСОБИ І ВИДИ ЕСТЕТОТЕРАПІЇ
Засоби естетотерапії |
Види естетотерапії |
МИСТЕЦТВО |
|
літературне |
бібліотерапія, техніка абсурдизації (римування, словотворчість, каламбури) |
музичне |
музикотерапія, вокалотерапія, звукотерапія |
образотворче |
терапія кольором, світлотерапія, арттерапія |
синтетичні види мистецтва: |
|
театрально-драматичне |
психодрама, маскотерапія, іміджтерапія |
хореографічне |
формокорекційна ритмопластика, танцювальна терапія |
мистецтво фотографії |
фототерапія |
TV-мистецтво |
телевізійна психотерапія |
фольклор |
фольклорна арттерапія |
ПРИРОДА |
|
ландшафт |
натурпсихотерапія, природотерапія |
пісок |
пісочна терапія |
вода |
акватерапія |
повітря |
аеротерапія |
аромат |
аромотерапія |
рослини |
квіткотерапія, дендротерапія |
тварини |
анімалотерапія (петтерапія, дельфінотерапія, іп- потерапія) |
каміння (літосфера) |
літотерапія |
колір |
кольоротерапія |
світло |
світлотерапія |
смак |
смакотерапія |
РЕЛІГІЯ |
|
релігія |
православна психотерапія |
Засоби естетотерапії |
Види естетотерапії |
КАЗКА |
|
казка |
казкотерапія |
лялька |
лялькотерапія |
ГРА |
|
гра |
ігротерапія |
образ |
імаготерапія |
СПІЛКУВАННЯ |
|
любов та дружба |
мамотерапія, холдинг терапія |
мікросоціум |
групова психотерапія, сімейна психотерапія, комунікативна ігротерапія |
телефон |
телефонна терапія (телефон Довіри) |
колектив академічної групи |
соціотерапія |
СМІХ/сльози |
|
сміх |
сміхотерапія |
сльози |
сльозотерапія |
СПОРТ |
|
рух |
кінезітерапія |
ПРАЦЯ |
|
праця |
трудотерапія |
хобі |
терапія улюбленою справою, хобі-терапія |
КОМП’ЮТЕР |
|
комп’ютер |
Delete-терапія |
Питання для самоперевірки
- Дайте визначення естетотерапії, поясність актуальність впровадження курсу естетотерапії у корекційно-педагогічну діяльність дошкільного закладу та у роботу соціального педагога.
- Обґрунтуйте сутність естетизації педагогічного процесу. Визначіть об’єкт, предмет та завдання естетотерапії.
- Дайте порівняльну характеристику діяльності психотерапевта в психотерапії та педагога в естетотерапії.
- Поясність принцип виділення видів естетотерапії серед психотерапевтичних методик.
- Парадигма естетотерапевтичного впливу має бути гуманною. Обґрунтуйте цю парадигму відповідно до підвалин гуманістичної педагогіки та особистісно зорієнтованої педагогіки.
Література
1. Артпедагогика и арттерапия в специальном образовании: Учеб. для студ. сред. и высш. пед. учеб. заведений / Е. А. Медведева, И. Ю. Левченко, Л. Н. Комиссарова, Т. А. Добровольская. — М.: «Академия», 2001. — 248 с.
2. Гиппиус С. Тренинг развития креативности. Гимнастика чувств. — СПб.: «Речь», 2001. — 346 с.
3. Зязюн I. А., Сагач Г. М. Краса педагогічної дії. — К., 1997. — 302 с.
4. Карвасарский Б. Д. Психотерапія. — М.: Медицина, 1985. — 305 с.
5. Киященко Н. И. Современные концепции эстетического воспитания. — М., 1998.
6. Лебедева Л. Д. Практика арт-терапии: подходы, диагностика, система занятий. — СПб.: Речь, 2005. — 256 с.
7. Лещенко Марія. Зарубіжні технології підготовки учителів до естетичного виховання. — К., 1996. — 192 с.
8. Психотерапевтическая энциклопедия / Под ред. Карвасарско- го Б. Д. — СПб.: Питер, 1999. — 752 с. Мастера психологии.