Естетотерапія

1.1. Пояснювальна записка

Кредитно-модульна програма з естетотерапії розроблена у трьох варіантах:

  • кредитно-модульна програма навчальної дисципліни циклу самостійного вибору університету «ЕСТЕТОТЕРАПІЯ» для спеціальності 7.010106 — «Дошкільне виховання. Дефектологія. Логопедія»;
  • кредитно-модульна програма спецкурсу з соціальної педагогіки «ЕСТЕТОТЕРАПІЯ» для спеціальності 7.010105 «Соціальна педагогіка» (кваліфікаційний рівень — спеціаліст);
  • кредитно-модульна програма нормативної навчальної дисципліни «ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНА ТЕРАПІЯ» для магістрантів спеціальності 8.010105 «Соціальна педагогіка».

Нормативною базою для розробки кредитно-модульних програм курсу стали: Положення про організацію навчального процесу у вищих навчальних закладах, затверджене наказом Міністерства освіти і науки України № 161 від 02.06.1993 р., Наказ Міністерства освіти і науки України «Про впровадження кредитно-модульної системи організації навчального процесу» № 774 від 30.12.2005 р. та Положення про кредитно-модульну систему організації навчального процесу в Полтавському державному педагогічному університеті імені В. Г. Короленка (Полтава, 2006).

Програми курсів розглядають теоретико-методологічні засади естетотерапії як цілеспрямованого стабілізуючого впливу на емоційно-чуттєву сферу дитини з метою створення для неї психологічного комфорту та розкриття творчого потенціалу особистості.

«Естетотерапія» як навчальна дисципліна має на меті схарактеризувати майбутнім педагогам сучасну картину соціально- педагогічної дійсності. Вирішення цієї задачы передбачає досягнення студентами ряду цілей в процесі вивчення курсу: опанування теоретичними знаннями в обсязі, що є необхідним та достатнім для реалізації професійної діяльності; розвиток вміння бачити та вирішувати проблеми, які виникають в сфері соціального та естетичного виховання; формування гуманістичних соціальних установок щодо суб’єктів та процесу соціального та корекційно-реабілітаційного виховання; оволодіння рядом ефективних методик естетотерапевтичного впливу на особистість.

Основним завданням курсу «Естетотерапія» є формування комплексного погляду майбутніх педагогів на свою професійну діяльність, ознайомлення студентів з найбільш актуальними проблемами сучасної психолого-педагогічної науки і практики. Передбачено знайомство студентів із структурно-логічними підходами у вивченні актуальних проблем соціальної адаптації особистості та естетизації педагогічного процесу вітчизняних та зарубіжних вчених.

Програмовий курс складається з трьох модулів:

  1. Науково-методологічні основи естетотерапії.
  2. Естетотерапія мистецькими засобами.
  3. Види естетотерапії природними та ігровими засобами.

Розподіл тем у запропонованій програмі передбачає творчу варіативність їх викладання й розгляду на практичних та лабораторних заняттях.

Необхідною умовою успішного опанування майбутніми педагогами зазначеного курсу є безперечне слідування принципам гуманного, християнського ставлення до особистості дитини, яка має соціально-психологічні проблеми розвитку.

Програма передбачає тісний зв’язок між усіма соціальними ланками педагогічного впливу на дитину: сім’ї, дошкільного закладу, медичних установ тощо.

Програмовий зміст курсу передбачає вивчення студентами:

  • науково-педагогічних основ естетотерапії, як складової психотерапії;
  • педагогічних аспектів естетотерапевтичного впливу на дітей з порушенням мовленнєвого розвитку та проблемами соціалізації;
  • особливостей емоційно-чуттєвого розвитку та спілкування дітей з мовленнєвими порушеннями та соціальною дезадаптацією;
  • основних засобів форм та видів естетотерапії, педагогічно- корекційного потенціалу природи, мистецтва та спілкування;
  • особливостей творчого самовираження — як основної мети естетотерапевтичного впливу;
  • зарубіжних технологій естетизації педагогічного процесу;
  • окремих естетотерапевтичних технологій, які базуються на використанні педагогічно-корекційного потенціалу різних засобів впливу на дитину тощо.

У процесі опанування курсу студенти повинні знати:

  • сутність та соціальне значення своєї майбутньої професії;
  • мету, завдання естетотерапевтичного процесу, їх реалізацію в народній і науковій педагогіці;
  • основні види, принципи та засоби естетотерапії;
  • взаємозв’язок естетотерапії з суміжними науками;
  • специфіку організаційних форм естетотерапевтичної взаємодії;
  • надбання світової та вітчизняної психолого-педагогічної думки щодо естетизації педагогічного процесу;
  • критерії відбору змісту естетотерапевтичних методик;
  • особливості естетотерапевтичної роботи з різними соціальними групами дітей та підлітків;
  • естетотерапевтичний педагогічний потенціал чинників соціалізації особистості;
  • методики та технології організації естетотерапевтичної педагогічної діяльності.

Студенти повинні вміти:

  • організувати свою працю на науковій основі;
  • використовувати методи вирішення завдань при визначенні оптимальних співвідношень параметрів різних систем;
  • в умовах розвитку науки і мінливої соціальної практики переоцінювати накопичений естетотерапевтичний досвід, аналізувати свої можливості, набувати нові знання, використовувати сучасні інформаційні та психолого-педагогічні й адаптовані психотерапевтичні технології;
  • поставити мету та сформулювати завдання, пов’язані з реалізацією естетотерапевтичних завдань та функцій;
  • створювати умови для плідної творчої самореалізації дітей;
  • здійснювати психо-корекційний вплив на дітей та молодь, яка перебуває у кризовому стані та у конфліктних ситуаціях;
  • аналізувати концепції естетизації психолого-педагогічної діяльності;
  • продуктивно спілкуватися з колегами і дітьми;
  • організовувати естетотерапевтичну діяльність як вид соціального проектування;
  • використовувати творчі методи роботи з дітьми, що потребують естетотерапевтичної допомоги;
  • організовувати естетичне сприймання оточуючого світу тощо.