Інформаційно-аналітична діяльність
8.6. Поняття інформаційної культури
Всебічний аналіз наукової літератури дає підставу стверджувати, що інформаційна культура є значною теоретичною основою перебудови свідомості особи, суспільства, світового співтовариства із умовах формування сучасного етапу інформаційного суспільства. Проте проблеми інформаційної культури в наш час ще недостатньо однозначно й повно вивчені системно, отже, потребують комплексного інтегрованого паукового осмислення.
Звідси постають завдання щодо вирішення важливих питань інформаційної культури, зумовлених, зокрема, такими чинниками:
- наявністю проблеми сучасного державотворення в Україні;
- розкриттям змісту інформаційної діяльності в сучасних умовах як одного з проявів загальнолюдських цінностей;
- подальшим дослідженням структури інформаційної культури як соціального (феноменологічного) явища;
- визначенням перспектив взаєморозвитку соціального, індивідуального, морального аспектів інформаційної культури та відображенням їх у праві, зокрема у процесі правового регулювання суспільних інформаційних відносин;
- визначенням основних напрямів формування інформаційної культури.
У науковій літературі наведено такі аспекти щодо визначення поняття «інформаційна культура»:
1) численні досягнення певного людського суспільства (групи людей, нації, народу, держави, міжнародного співтовариства) у сфері інформаційній відносин (у тому числі мистецтва, науки, техніки тощо);
2) відповідний рівень розвитку інформаційних відносин на певний момент часу, в певному просторі й колі осіб, що визначається порівняно з попередніми показниками інформаційної культури;
Ч) численність практичних, матеріальних і духовних надбань суспільства, які відображають історично досягнутий рівень розвитку суспільства й людини у сфері інформаційних відносин і втілюються в результатах інформаційної діяльності.
У вужчому розумінні інформаційна культура - це сфера духовного життя суспільства, що охоплює насамперед систему виховання, освіти, наукової й мистецької творчості, у контексті інформаційних відносин, а також установи і організації, що забезпечують їх функціонування (школи, виші навчальні заклади, клуби, музеї, театри, творчі спілки, товариства тощо).
Інформаційна культура на сьогодні є одним з основних критеріїв розвиненості держави.
Сьогодні актуальним є поняття "інформаційна нерівність", яке вперше з´явилося в документі «Рекомендації Європейській раді; Європа та глобальне інформаційне суспільство», відомому як доповідь Бангеманна.
Інформаційна нерівність полягає у небезпеці розподілу суспільства на тих, хто "має" доступ до інформаційних благ, і тих, хто "не має" такого доступу.
Європейське суспільство цілеспрямовано працює над запобіганням такого розподілу суспільства. Україна, якщо вона робить європейській вибір, має забезпечити умови подолання інформаційної нерівності громадян.
Інформаційна культура - це складова культури особистості, що полягає у володінні інформаційними технологіями на рівні, який дозволяє людині аналізувати різні способи розв´язання інформаційних задач певної сфери життєдіяльності та обирати з наявних способів найбільш ефективні.
Інформаційна культура передбачає наступне;
- вміння формулювати мету діяльності та обирати найбільш адекватний поставленій меті інформаційний засіб;
- вміння систематизувати і адекватно сприймати інформацію, отриману з різних джерел;
- рефлексія власної діяльності з використанням інформаційних засобів;
- відкритість до сприйняття нової інформації, здатність до навчання протягом усього життя.
Базовою складовою інформаційної культури є комп´ютерна грамотність.
Комп´ютерна грамотність - це сукупність знань та вмінь необхідних для використання комп´ютерних засобів для розв´язання завдань професійної, освітньої, соціальної та інших сфер діяльності людини.
Комп´ютерна грамотність передбачає можливість використання комп´ютера в якості засобу діяльності так само вільно, як сучасна людини вільно володіє навичками письма та рахування.