Інформаційно-аналітична діяльність
7.7. Інформаційна складова малого та середнього бізнесу
В економіці, яка використовує інформацію як важливий ресурс, на більш глибокому рівні виникає взаємозв´язок соціально-економічних процесів і явищ. Виникнення і зростанння інноваційних потоків веде до зміни типових властивостей поведінки господарюючих суб´єктів, впливаючи на характер конкуренції. Донедавна вважалося, що будь-яка економічна інформація вільно поширюється на ринку і, при наявності коштів на її оплату, доступна усім. Під інформацією, що використовується в конкурентній боротьбі, розуміються професійні знання підприємця і працівника, технологічні знання спеціаліста і припущення (з визначеним ступенем ймовірності) зацікавлених суб´єктів щодо стану справ на ринку. Проте в багатьох випадках в економіці виникають різноманітного роду перешкоди для отримання своєчасної та якісної інформації. У результаті одні економічні суб´єкти можуть отримати інформаційну перевагу перед іншими. Виникнення відносних інформаційних переваг призводить до появи конкуренції, результати якої непередбачені, а отримуваний при цьому прибуток не усереднюється.
Існує ціла низка джерел отримання конкурентної інформаційної переваги. Найбільш важливими уявляються такі:
- позаекономічна монополія на володіння інформацією, що виникає при відсутності інформаційної свободи (наявності адміністративних перешкод для поширення інформації). У цьому випадку економічний суб´єкт використовує для отримання прибутку інформацію, недоступну іншим учасникам ринкового процесу;
- спроможність краще і швидше за інших оцінити і зрозуміти загальнодоступну інформацію. У цьому випадку економічні суб´єкти отримують додатковий прибуток, який може бути понятий як премія за краще використання інформації.
Якщо інформаційна перевага стійка в часі і просторі, вона поступово трансформується в соціально-економічну. Відповідно відсутність даних переваг
можна тлумачити як нерозвиненість інформаційного простору окремого ринку або економіки в цілому. у
Інформація необхідна всім ринковим суб´єктам для прийняті я правильного рішення щодо своєї господарської діяльності. їм потрібно знати, як греби взаємодіяти з державними ринковими та соціальними структурами, Можливості і неможливості ринку, правила підприємницької діяльності. Серед причин підприємницьких невдач ринкові фактори у чотири рази перевищують виробничі і технічні причини. Тому значна роль відводиться маркетинговій діяльності підприємства, завдяки якій стає можливим забезпечення завчасної координації процесів виробництва і збуту власної продукції, її пристосування до ринкової динаміки ринку до неї, визначаються вигідні сегменти ринку, ініціюється інноваційна діяльність, виробництво диверсифікується з урахуванням ринкової кон´юнктури і власних можливостей. Основою маркетингової діяльності є інформація, повнота (достатність), якість, своєчасність якої забезпечать успіх або влаштують поразку підприємству на ринку. Отримати потрібну для прийняття рішення інформацію дозволяє перевірений механізм роботи з інформацією.
Таким чином, якщо потік інформації обмежується, може виникнути одна з таких ситуацій: по-перше, завдається шкода підприємницькій діяльності; по-друге, хтось здобуває односторонню перевагу.
Будь-яка особа, що здійснює підприємницьку діяльність (займається бізнесом), повинна знати відповіді на 4 найважливіші питання, які вважаються «класичними» завданнями бізнесу.
- Що робити?
- Кому продавати або у кого купувати?
- Де взяти кошти?
- Хто є хто?
Від відповіді на ці запитання значною мірою залежить життєздатність і успіх будь-якої справи. Саме у вирішенні цих завдань інформаційне забезпечення відіграє провідну роль.
Так, відповідь на запитання «Що робити?» потрібно знати тим, хто тільки починає спій бізнес; тим, хто піклується про його розвиток бізнесу, збільшення результативності і прибутковості. У даному разі бізнес розуміється як будь-яка ділова активність щодо виробництва продукції, торгівлі, надання послуг, проведення досліджень та ін. Не менш важливою є відповідь на запитання «Кому продавати або у кого купувати?», що допоможе знайти партнерів по спільному бізнесу. Відповідь на запитання «Де взяти кошти?» дасть можливість знайти джерела фінансування, тобто фінансові кошти, які необхідні для розвитку бізнесу. Відповівши на запитання «Хто є хто?», можна зберегти свої гроші ще до укладання угод, якщо потенційний партнер виявиться ненадійним.
Означені вище проблеми об´єднує те, що їхнє вирішення потребує проведення пошуку, відбору та аналізу інформації.
Будь-яке конкретне інформаційне завдання передбачає такі ключові етапи розв´язання:
- Формулювання
- Розробка стратеги пошуку.
- Розв´язання задачі (пошук, відбір і аналіз інформації).
При формулюванні завдання вихідну її постановку формулює сам замовник або споживач, користувач інформації. Уже на цьому етапі з´являються перші труднощі: користувач часто дуже смутно уявляє собі, яка саме інформація йому потрібна, він не здатен чітко сформулювати сутність питання.
На другому етапі необхідно визначити, який постачальник інформації є переважним. При розробці стратегії перш за все слід визначиш, в яких саме джерелах доцільно шукати необхідну інформацію. Потім окреслюються головні кроки дослідження і послідовність їхнього виконання, тобто розробити стратегію. Якщо вся підготовча робота виконана старанно, то результати, що будуть отримані, повинні бути більш точними при найменших витратах.
Коли інформацію вже знайдено, відібрано і здійснено її аналіз, то повинне знайтеся вирішення завдання або розв´язання проблеми. Але цього може й не статися, оскільки знайти потрібну інформацію не завжди вдається (можливо, був неправильним запит або слід змінити підхід до вирішення, скоригувати стратегію пошуку). Якщо для пошуку інформації застосовувалися тільки власні зусилля, то, можливо, необхідно, співпрацювати з професіоналами, підприємствами, які зможуть надати допомогу.
Отже, інформація стає елементом ринкового механізму Крім цього, вона є економічним ресурсом, фактором конкурентної боротьби, суспільним благом і товаром.
Як предмет і результат управлінської діяльності, інформація характеризується такими властивостями:
- виступаючи на певному етапі управління як предмет праці, і подальшому сама стає продуктом праці;
- має здатність тривалого і багаторазового застосування і не втрачає своїх властивостей;
- має властивість накопиченім;
- здатна старіти і втрачати свої властивості з появою нових відомостей і знань;
- корисність та цінність отриманої інформації залежить від уміння користувача скористатися нею, його кваліфікації;
- підлягає тиражуванню і одночасному використанню в багатьох місцях, незалежно від мети використання.
Споживча вартість інформації виявляється в її здатності задовольнити людську потребу в ній. Така потреба виникає у раз коли людина відчуває недостатність у певних благах, бажає їх отримати, володіти ними, з метою переборення цього відчуття звертається за допомогою до інформації. Потреби мають об´єктивне суб´єктивний характер. «Люди звикли пояснювати свої дії із свого мислення, замість того, щоб пояснити їх із своїх потреб (які при цьому, звичайно, відображаються у голові, усвідомлюються)...». Існує багато класифікацій потреб, але для нас важливим даному разі є поділ на потреби, які задовольняються такими благами, що виступають у вигляді або предметів особистого споживання людей, або засобів виробництва. Якщо інформація задовольняє потребу як предмет особистого споживання, то вона виробляється, продається і споживається на інформаційному ринку, який у даному випадку — різновид ринків товарів і послуг. Якщо інформація споживається як засіб виробництва, то мова ВІ може йти про інформацію, яка стає ресурсом, фактором виробництва. І, дійсно, багато економістів розглядають інформацію як новий, п´ятий фактор виробництва поряд з землею, капіталом, працею та підприємницькими здібностями.
З вищенаведеного випливає, і у деяких роботах стверджується, що інформація має високу споживчу вартість: вона допомагає створювати інший товар швидше, вищої якості та в більшому обсязі.