Інтернет-миркетинг — це новий напрям в сучасній концепції маркетингу, це теорія та методологія організації маркетингу в гіпермедійному середовищі Інтернету, що володіє унікальними характеристиками, які значно відрізняються від характеристик традиційних інструментів маркетингу. Інтернет-маркетннг значно підсилює взаємозв´язок інформаційної установи і клієнта.

Однією з основних маркетингових характеристик Інтернету є перехід ключової ролі від виробників послуг до їх споживачів. Інтернет дозволяє підприємству привернути увагу нового клієнта за лічені секунди. Проте, водночас він дає змогу клієнту практично миттєво перейти на сайт будь-якого з конкурентів. Це підвищує цінність уваги покупців, а встановлені взаємовідносини з клієнтами стають головним капіталом організації.

Інтернет значно змінює просторовий і часовий масштаби ведення комерції. Він є глобальним засобом комунікації, що не має територіальних обмежень, при цьому вартість доступу до інформації не залежить від віддаленості від неї в протилежність традиційним засобам, де ця залежність прямо пропорційна, вартість комунікацій порівняно з традиційними засобами, стає мінімальною, а їх функціональність і масштабованість значно зростають.

Таким чином, електронна комерція дозволяє навіть найдрібнішим підприємствам досягати глобальної присутності та займатися бізнесом у світовому масштабі. Відповідно, споживачі також дістають змогу глобального вибору з усіх потенційних підприємств, що пропонують необхідний інформаційний продукт незалежно від географічного розташування. Відстань між продавцем і покупцем слід врахувати лише з погляду транспортних витрат вже на етапі доставки товару.

Використовуючи засоби електронної взаємодії, компанії можуть діставати докладну інформацію про запити кожного індивідуального клієнта і автоматично надавати інформаційний продукт, відповідний індивідуальним вимогам. Одним з простих прикладів є персональне представлення Веб-сайту для кожного з клієнтів або партнерів підприємства.

В результаті Інтернет дозволяє перейти від масового маркетингу до маркетингу «один-одному», тобто окремий покупець, характеристики покупця, спеціальна маркетингова пропозиція, спеціальне виробництво, індивідуальний розподіл, індивідуальне звертання, індивідуальні стимули, двосторонні звертання, цільова економіка, частка покупців, потенційно прибуткові покупці, утримання покупців.

Зниження трансформаційних витрат може досягатися за рахунок оптимального вибору структури асортименту інформаційного продукту, скорочення часу на розробку та впровадження нового інформаційного продукту, обґрунтованої політики ціноутворення, зниження числа посередників, витрат на маркетингову стратегію просування й продажу інформаційного продукту і т.д.

При здійсненні Інтернет-маркетингу важливим питанням є визначення переваг користувачів Інтернету і знаходження цільових аудиторій. Важливо з´ясувати наступні питання:

— які сайти відвідують які групи споживачів;

— на які сторінки вони заходять частіше;

— який інформаційний продукт вони купують;

— скільки часу витрачають користувачі на ту або іншу сторінку;

— чи чекають вони завантаження графіки і відео;

— чи часто вони відкривають сторінку в одному вікні, а в цей час читають сторінку в другому, що вже завантажилося

Основними показниками, за якими сегментується Інтернет-ринок, є стать, вік, освіта, дохід, активність роботи з Інтернетом, інтереси, менталітет, динаміка зростання сегменту, його обсяг, топологія і ін.

Успіх підприємства в Інтернеті залежить не стільки від уміння правильно подати себе, скільки від того, чи виявиться корисним її інформаційний продукт для користувачів-клієнтів.

Па успішність Інтернет-маркетингу роблять величезний вплив особливості менталітету потенційних клієнтів. Багато хто з них поводиться пасивно, що виражається в звичках, невідповідностях мети, невідомості, недосконалості систем пошуку.

Порівняно зі звичайними ЗМІ (газетами, телебаченням і радіо), які, фактично, призначені для передачі комерційних повідомлень, Інтернет досить пасивним в сенсі проведения маркетингового комплексу.

На відміну від пасивної, низхідної на споживача моделі маркетингу, (інтернет- маркетинг дозволяє здійснити взаємодію постачальників і споживачів, при якій ос кінні самі стають постачальниками (зокрема, постачальниками інформації про свої потреби).

Інтернет є абсолютно новим комунікаційним середовищем, тому в багатьох нитиках існуючими прийомами і засобами маркетингу не можуть бути застосовані в в існуючій формі їх. Наприклад, при розгляді моделі, що використовує для реклами традиційні ЗМІ, виявляється, що використання Інтернет дає змогу потенційним клієнтам не виступати в ролі пасивної аудиторії, а самостійно ухвалювати рішення про необхідність ознайомлення з конкретного рекламною і «формацією.

При використанні Інтернет-маркетингу маркетологи повинні зосередитися на розробці нових ідей і принципів, оскільки механічне перенесення в середовище Інтернет старих форм, швидше за все, буде малоефективним. Недостатньо, наприклад, буде просто помістити у відповідний розділ телеконференції за всіма правилами складене оголошення. Нове середовище, пропонуючи нові можливості, в свою чергу, вимагає розробки нових підходів до реклами, маркетингової стратегії просування й продажу інформаційного продукту, розрахунків з клієнтами та іншим аспектам комерційної діяльності. [11, с.54-57]

Залучення електронних каналів маркетингу і збуту передбачає реорганізацію комплексу взаємопов´язаних способів, прийомів і засобів просування товарів і послуг на ринок, тобто всього того, що називають маркетинг-мікс. Новий канап товарообігу дає змогу застосовувати ефективніші засоби і методи реклами, впливу на споживача і зворотного зв´язку з ним.

Умері Вінс[6] запропонував 11 принципів маркетингу в Інтернеті, дотримуючись яких можна досягти максимальної ефективності:

  1. Вивчайте та аналізуйте Інтернет як засіб реалізації маркетинг)´.
  2. Визначте свої цілі в Інтернеті, щоб вони відповідали іншим маркетинговим зусиллям.
  3. Визначте, хто є вашою цільовою аудиторією.
  4. Визначте, як конкретно ваші потенційні клієнти мають реагувати на ваші пропозиції.
  5. Визначте, у чому полягають переваги ваших конкурентів.
  6. З´ясуйте, які найважливіші якості вашого товару чи послуги найточніше відбивають переваги вашої компанії.
  7. Оберіть зброю (інструменти Інтернет).
  8. Вирішіть, за допомогою якої інформації (для посередників і клієнтів) і яких механізмів (просування) буде реалізований п. 4.
  9. Перетворіть інформацію в електронний формат і подайте в Інтернеті.
  10. Просування (вашої електронної адреси), просування (вашої Веб-сторінки) і ще раз просування (вашого товару).
  11. Прислухайтеся до своїх клієнтів і робіть висновки (це неперервний процес).

Зрозуміло, що мати свій власний Веб-сервер необхідно великим компаніям—постачальникам товарів і послуг, які займаються виробництвом апаратного або програмного забезпечення, системною інтеграцією, видавничою справою, наданням телекомунікаційних послуг. Якщо ж фірма не має прямого відношення до бізнесу у сферах комп´ютерних технологій, телекомунікації! та інформації або не має у своєму розпорядженні могутніх фінансових і людських ресурсів, то це не є необхідним. Однак відмова від власного Веб-вузла зовсім не означає відмови від віртуального каналу маркетингу і збуту.

Щоб отримати доступ до електронного каналу маркетингу, не вкладаючи великих грошей у створення і вміст власного Веб-вузла, досить стати спонсором одного з існуючій популярних Веб-серверів. У його розділах новин або на спеціально виділених сторінках можна розмістити рекламу, інформацію про нові пропозиції або способи ефективнішого використання вже відомих продуктів. Корисно також створювати рубрики обміну думками щодо своїх товарів, послуг або технологій. На питання, що надходять до mix, відповідатимуть як представники фірми-спонсора, так і самі «читачі». Крім того, в даній рубриці можна відповідати на скарга споживачів, якщо вони з´являться. У цьому разі перевага Інтернету порівняно з телефонною сервісною службою полягає в тому, що надасться як можливість швидкої реакції, так і певний час на обмірковування спокійної та кваліфікованої відповіді.

Покупець, що визначає тенденції ринку, все активніше освоює кібернетичний простір, тобто глобальні комп´ютерні мережі.

Дослідження, проведені в Німеччині, показують, що середній вік відвідувачів Веб-серверів становить 29 років; 62% з них або мають вищу освіту, або близькі до її завершення, велика частина звернень до Веб-серверів здійснюється з домашніх ПК і з місць роботи, з вузів і шкіл. Швидко зростає кількість фірм, що прагнуть посісти місце в Інтернеті та інших загальнодоступних мережах. Нарівні з виробниками програмного та апаратного забезпечення гроші в новий канал маркетингу і дистрибуції вкладають видавництва, фінансові інститути, підприємства інформаційного і торгового бізнесу.

У нашій країні користувачів електронної пошти понад 500 тис.(2005р). Але з допомогою Міжнародного наукового фонду попиту по всій країні збільшується кількість університетів, в яких навчають нове покоління користувачів Інтернет — висококваліфікованих фахівців і споживачів продуктів і послуг.

В Інтернеті як у новій інфраструктурі маркетингу і збуту поки не діє основний принцип ринкової економіки: попит породжує пропозицію. Досвід багатьох країн показує, що обсяг інформаційних послуг визначає, не споживач, а постачальники і виробники. І пояснюється це питаннями престижу та бажанням зайняти кращі місця на цьому перспективному ринку.

Крім того, виробники товарів і прямі постачальники послуг мають надію за допомогою нового каналу дистрибуції позбутися посередників, які стоять на шляху до роздрібного торговця і споживача.

Маклери, влаштувавшись в Інтернеті та інших комп´ютерних мережах, зможуть витиснути традиційних торговців, установивши прямі взаємовідносини споживачів з виробниками, і велика частина універмагів припинить своє існування, їх замінять електронні столи замовлень, які матимуть у своєму розпорядженні значно більший асортимент товарів проти сучасних супермаркетів.

Не менш важливою перевагою електронних каналів є тісніший контакт із покупцем.[Єжова, с.311-312]