Інформаційно-аналітична діяльність

6.5. Необхідність планування ІАД

Можна стверджувати, що планування є важливим складником будь-якого бізнесу. Значимість його дуже добре викладено у відомому афоризмі: «Планувати чи бути планованим». Значення вислову полягає в тому, що фірма, яка не вміє або не вважає за потрібне планувати свою діяльність, сама виявляється об’єктом планування, засобом для досягнення чужої мети. Планування — це могутній, інструмент, здатний відкрити будь-які двері. Серйозний підхід до планування створює основу для стійкого й ефективного бізнесу.

Отже, можна стверджувати, що тонування бізнесу — це життєва потреба. Щоб підтвердити необхідність бізнес-планування звернемо увагу на його значимість, визначену так: підприємство, яке невдало планує, планує невдачу.

Планування — це засіб реалізації принципів стратегії розвитку організації..

Бізнес-план є обов´язковим складником комплексу робіт із управління ІАД.

Під час переходу до ринку в змісті аналітичних проектів найбільших змін зазнають ранні (передінвестиційні) етапи бізнес-планування:

- визначення мети і стратегій К досягнення;

- аналіз здійсненності ідеї;

- пошук зацікавлених парт перів-інвесторів;

- формування фінансових потоків;

- оцінювання ризиків і ефективності.

Ці якісно нові за змістом поняття необхідно освоїти фахівцям і підприємцям, які здійснюють бізнес-процес від виникнення ідеї до отримання прибутку від її практичної реалізації.

Розробку бізнес-проекту, його просування, реалізацію і оцінювання ефективності необхідно розглядати з різних позицій: розробників, власників коштів, інвесторів, експертів і споживачів. Причому основними критеріями оцінювання будь-якого етапу розробки аналітичного бізнес-проекту є обов´язковість повернення вкладених коштів і отримання доходу не нижчого за середньостатистичний рівень.

Враховуючи гіперконкуренцію, що панує тепер у світі бізнесу, необхідно підкреслити, що особливе значення для реалізації бізнес-проекту має безпосередній контакт зі споживачами, знання їх вимог. Останнє досягається створенням системи просування товару (інформації) на ринок, а не тільки рекламою, як часто вважають багато українських бізнесменів. Це вимагає великих вкладень коштів не тільки в розробку бізнес-проекту, ану технологію його просування і реалізацію, правову і консалтингову підтримку. Тому на Заході існує система методів, засобів та інструментів просування товарів, яка постійно вдосконалюється і дорожчає.

інноваційний шлях розвитку економіки докорінно змінює як попит, тяк і пропозицію. Величезні гроші, що вкладаються західними фірмами в інновації, дають ефект у вигляді появи нових видів економічної діяльності, заснованих на нових технологіях.

Складові частини методології бізнес-планування, що відображають безперервність розвитку як окремих підприємств, так і економіки загалом, простежуються у процесі зіставлення трьох взаємопов´язаних різновидів життєвих циклів: організації — ініціатора бізнес-ідеї, нового продукту або послуги і, нарешті, проекту, реалізація якого дає змогу одержувати новий продукт.

Розробка бізнес-проекту завершується передачею замовнику дня його реалізації. Основним завданням ініціатора бізнес-ідеї с отримання прибутку від її реалізації. Це передбачає необхідність раціонального планування і витрачання коштів, вкладених у проект, отримання прибутку на вкладений капітал і своєчасне повернення коштів на здійснення бізнес-проекту. Тобто проект як спосіб здійснення необхідних змін в організації завершився, а бізнес-планування триває. Його мета: максимальна ефективність використання коштів, вкладених у реалізацію певної бізнес-ідеї, та формування нових ідей, забезпечення бажаного рівня ділової активності організації.

Бізнес-планування за умови належного його здійснення вимагає залучення фахівців багатьох галузей знань (маркетинговий аналіз, менеджмент, інжиніринг, фінансовий аналіз і планування).

Як свідчить практика, застосування планування створює такі важливі переваги:

  • робить можливою підготовку до використання майбутніх сприятливих умов;
  • виявляє проблеми, що виникають;
  • стимулює аналітиків до реалізації своїх рішень;
  • покращує координацію дій в організації;
  • створює передумови для підвищення освітньої підготовки аналітиків;
  • збільшує можливості для забезпечення фірми необхідною інформацією;
  • сприяє більш раціональному розподілу ресурсів;
  • покращує контроль в організації.

Необхідність планування ІАД спричинена ще таким фактором як появою нових приватних бізнесових структур. Бурхливий процес накопичення капіталу призвів до збільшення і ускладнення діяльності багатьох фірм, а також до виникнення інших чинників, що створюють потребу в плануванні, адекватному сучасній ринковій економіці.

Основна проблема, пов´язана із застосуванням планування в цій сфері, — недовіра до формального планування, заснована на думці, що бізнес — це уміння «крутитися», правильно орієнтуватися в поточній обстановці, а звідси — недостатня увага навіть до не дуже віддаленого майбутнього.