Інформаційно-аналітична діяльність

6.2. Специфіка організації інформаційних послуг в сфері управління

Інформаційно-аналітичний процес у сфері управління являє собою процес пошуку збору, переробки та подання інформації у формі придатній для її використання при прийнятті управлінських рішень.

Треба підкреслити, що управлінські рішення на відміну від рішень, які приймаються, наприклад, у сфері теоретичних фундаментальних наук, спрямовані на розв´язання конкретних питань і, як правило, мають чіткі термінові межі та у встановлений період повинні втілюватись у життя. Особливо наочно це проявляється в бізнесі, де термін виконання дійових угод завжди визначений і короткий. Це ж стосується й військової сфери особливо під час бойових дій Та й у

ПОЛІТИЦІ, попри, здавалося б досить часту невизначеність та швидку зміну впливу багатьох факторів, рішення спрямовані на управління тим чи іншим політичним процесом, мають більш-менш чітко визначений термін реалізації. Звичайно, йдеться про політичні рішення — чи то прийняття якогось законодавчого акта, чи то проведення PR-кампанії — а не про так звані декларації про наміри.

Тому продукт, створений у результаті інформаційно-аналітичного процесу, повинен бути придатним для використання замовником, корисним для нього вже в момент свого створення. Сам же результат інформаційно-аналітичної діяльності, як правило, матеріалізується у формі будь-якого документа.

Однією з особливостей управлінської праці є постійна необхідність прийняття рішень в умовах дефіциту часу. Процес вироблення і прийняття рішень в системі управління за суттю є інформаційним процесом.

Рішення - це "згусток” інформації, спеціально зібраної, проаналізованої і опрацьованої. Рішення інформаційне за своєю сутністю, при чому являє собою констатацію нинішнього стан)´ системи, синтез інформації про сьогоднішній день з інформацією про майбутнє, яке виражене у меті, яка поставлена перед системою.

Управління, як процес планування, організації, мотивації і контролю, передбачає наявність і єдність двох підсистем - керованої і керуючої.

Взаємодія об’єкта і суб’єкта управління - це, перш за все, інформаційна взаємодія. Завдяки обміну інформацією між суб’єктом і об’єктом управління система виробляє команди управління для підтримання своєї життєдіяльності і виконання поставлених перед нею цілей і потребує зворотного зв’язку - надходження інформації про результати.

Тільки систематизована інформація дає можливість керівнику визначати ефективність організаційно-економічних, соціальних та інших заходів, а також залежно від умов, які складаються, змінювати накреслену програму. Чим краще поінформований керівник, тим більш оперативні і вищі за якістю його рішення.

Аналітик (експерт), виробляючи управлінські рішення, передає їх об’єкту управління, оформлюючи інформацію у вигляді інформаційно-аналітичних документів документів (звітів, оглядів, рефератів та ін.). Часто для одержання ефективного результату в процесі управління необхідна як усна, так і письмова взаємодія між суб’єктом і об’єктом, однак, для більшості процесів управління важлива наявність інформації, закріпленої на матеріальному носії.

Таким чином, результат управління залежить від того, наскільки продумано, систематично і професійно відбувається інформаційна взаємодія між суб’єктом і об’єктом управління.

Управлінську інформацію можна умовно поділити на три категорії:

— інформація стратегічного тонування дозволяє вищому керівництву приймати рішення із встановлення довготермінових цілей, накопичення ресурсів для досягнення цих цілей і формулювати політику їх досягнення (може містити перспективні оцінки середовища, економічні прогнози і демографічні тенденції);

— контрольна управлінська інформація використовується менеджерами середнього рівні для координації різних підконтрольних їм дій, приведення ресурсів .V відповідність із завданнями і розробки оперативних планів;

- оперативна інформація допомагає виконувати звичайні повсякденні операції) розрахунок заробітної платні і фінансові розрахунки та ін.

Інформаційне забезпечення управління і бізнесу включає:

- пошук і оцінку ідей, гіпотез, рішень;

- виявлення і опис проблем, тенденцій, альтернатив, конфліктних і надзвичайних ситуацій;

- багатокритеріальний аналіз даних і оцінка складних об´єктів;

- інформаційне моделювання проблем і вибір методів їх вирішення;

- формування системи критеріїв і оцінок, інформаційна експертиза планів, програм, наукових і конструкторських досліджень, проектних робіт;

- оцінка і впровадження науково-технічних досягнень і передового досвіду конкуруючих організацій;

- збирання і аналіз даних про партнерів і конкурентів;

- визначення поведінки в конкурентній боротьбі, конфліктах,протистоянні;

- аналіз і прогнозування надзвичайних ситуацій, пошук їх аналогів;

- аналіз і прогнозування "лідерів” у комерції, науці, технології, техніці, виробництві;

- інформаційне супроводження розробки прогнозів розвитку галузі, підприємства, регіону;

- акумулювання і оцінка ініціатив, інновацій і розробка пропозицій з їх використання;

- інформаційно-діагностичний аналіз ліцензійної діяльності і угод;

- діагностичний передпрогнозний аналіз торговельних угод, пропозицій по бартеру, лізингу, клірингу, біржовім процедурам, контрактам, намірам, угодах, поставках, фінансових процедурах та ін.;

- інформаційна експертиза проектів з ризиковим фінансуванням;

- інформаційна експертиза проектів для інноваційних банків;

- прогнозування хвиль економічної кон´юнктури;

- прогнозування хвиль соціального розвитку;

- аналіз комерційного рейтингу фірм, партнерів і конкурентів;

- аналіз соціально-політичного рейтингу;

- накопичення відомостей і їх використання для посередницької діяльності в науці, технології, виробництві, в діяльності бірж, банків, у великих програмах, соціальних і політичних заходах;

- накопичення і використання відомостей про виставки, аукціони, ярмарки, конференції, наради;

- редакційно-аналітична діяльність і підготовка аналітичних матеріалів, довідок, доповідей, прогнозів, реклами.

Аналіз інформаційних потреб, вивчення мотивацій в управлінських рішеннях, тематичне інформаційне забезпечення керівників, психологія індивідуального і групового інформаційно-аналітичного забезпечення є об’єктами діяльності в галузі інформаційного забезпечення управління і бізнесу.

Інформаційне забезпечення управління і бізнесу передбачає;

- комплексне інформаційне забезпечення найбільш повною і достовірною фактографічною і концептуальною інформацією порівняльного і прогнозного характеру - стану, тенденцій і перспектив розвитку предметної галузі, конкретних об ´єктів-аналогів;

- підготовка аналітичних, порівняльних або реферативних оглядів;

- проведення патентних досліджень;

- організація консультацій, експертних оцінок;

- співставленим техніко-економічних параметрів виробів;

- переклад ділової інформації;

- формування спеціалізованих (в тому числі повнотекстових) баз даних для побудови аналітичних моделей і кількісного аналізу об’єктів експертизи і прогнозування.

Для ефективної роботи необхідне знання джерел інформації, характеристик інформаційних масивів: розсіяння інформації, старіння, актуальності інформації, оцінювання характеристик інформації - якісних (достовірність, об’єктивність, однозначність, своєчасність, релевантність, пертинентність, актуальність), кількісних (повнота, достатність), ціннісних.

Забезпечити стійке положення на ринку підприємству дозволяє така інформація:

- про безпеку у підприємницькій діяльності;

- про законодавчі та нормативні документи;

- про діяльність фірм і підприємств;

- про виставки;

- про ділову документацію;

- про маркетингові дослідження;

- про надійність зарубіжних партнерів;

- про надійність вітчизняних партнерів;

- про науково-технічні досягнення;

- про покупців;

- про репутацію партнерів;

- про ціни;

- про зовнішньоекономічну діяльність;

- оцінка бізнес-проектів;

- фінансова інформація.

- інформація про джерела інформації: основні періодичні видання про інформаційний ринок;

- довідкові матеріали про інформаційний ринок.

Аналітик - одна з найпоширеніших професій в українських компаніях. Це ідеальна робота для тих, хто не боїться монотонності і любить "помудрувати".

Професія аналітика у більшості випадків універсальна. Вона не вимагає якихось ґрунтовних специфічних знань і умінь - на відміну від позицій перекладача, юриста чи дизайнера. Будь-яка людина, яка уміє порівнювати дані і має сміливість робити висновки, може займатися аналітикою за однієї умови - наявності природних задатків, тобто аналітичного складу розуму.

Різновиди аналітиків.

Аналітики-маркетологи. Частіше за все цих аналітиків шукають виробничі компанії - для моніторингу профільного ринку: цін, конкурентного середовища, споживчого попиту. Такі аналітики сидять у відділі маркетингу і займаються, по суті, маркетинговим аналізом. До їхніх завдань входить збір даних, з яких потрібно виділити тенденцію.

Фінансові аналітики потрібні фінансовим установам (торговцям цінними паперами, банкам, компаніям з управління активами) для аналізу стану і перспектив окремих компаній і цілих галузей. Серед їхніх обов´язків - прогнозування вартості цінних паперів підприємства, оцінка його кредитоспроможності.

Фондові аналітики розробляють рекомендації для трейдерів, керівництва та інвесторів щодо доцільності вкладень у ту чи іншу компанію.

Аналітиками також називають штатних бізнес-консультантів. їхнє завдання - аналізувати бізнес-процеси компанії і покращувати їх, моделювати діяльність підприємства, розробляти системи управління цими процесами. Інакше кажучи, їх функцією є бізнес-інжиніринг, консалтинг.

Системні аналітики потрібні роботодавцям для автоматизації бізнес-процесів, написання технічних завдань для програмного забезпечення, створення баз даних.

ІТ(інф. технол.)- аналітиків часто шукають банки, яким потрібно аналізувати якість величезного числа виданих кредитів.

Особлива група інформаційних аналітиків - співробітники спеціалізованих дослідницьких центрів. Це можуть бути інформаційно-аналітичні служби, які здійснюють соціологічні, маркетингові та інші дослідження.

І це - ще не повний перелік. Фахівець з аналітичним складом мислення може знайти собі застосування у найрізноманітніших сферах.

Аналітики дійсно найрізноманітніші, але у всіх цих фахівців є мінімум дві "спільні точки" - рівень зарплати і схожий спосіб мислення. Збір і якісна обробка інформації з подальшими висновками вимагають посидючості, скрупульозності, аналітичного складу розуму. Від нього чекають, що він не тільки правильно складе дані і цифри, але і зрозуміє, про що свідчить отримана інформація. І донесе це до керівництва з відповідними рекомендаціями. Він повинен відчувати тенденції, пропонувати ідеї, бачити ситуацію в цілому і моделювати її.

Жвавість, і ступінь аналітичності розуму складно перевірити при прийомі на роботу. У більшості випадків профпридатність людини підтверджується тільки на ділі.

Найдинамічніше, за словами експертів, зараз розвивається сектор "високотехнологічної" аналітики. Такі фахівці потрібні компаніям, щоб покращувати корпоративну систему безпеки і працювати з величезними базами даних. У майбутньому, на думку фахівців, попит на цих фахівців зростатиме більше, аніж на інших аналітиків.

Проте поки що найбільш затребувані аналітики-маркетологи. Найчастіше їх потребують компанії зі сфери торгівлі, а також виробники товарів. їх багато, проте і маркетологів, що дружать з цифрами, на ринку праці теж чимало. Тому у маркетологів-аналітиків часто великий конкурс на вакансію.

Рівні пропонованих зарплат у аналітиці приблизно однакові. Фахівці відзначають, що розмір зарплати більше залежить не від спеціалізації, а від посади. Молодші фахівці отримують $600-1500, старші аналітики і керівники відділів - $1500-2000. У інвесткомпаніях та міжнародних компаніях цифра "стелі" може відсовуватися до S4000-5000. Найближчим часом, на думку експертів, зарплати аналітиків ітимуть у ногу з ринком (а це приблизно +15% за рік). У системних аналітиків, можливо, доходи зростатимуть швидше, аніж по ринку в цілому, оскільки це дефіцитна категорія фахівців.