Інформаційно-аналітична діяльність

5.7. Діяльність спецслужб України та інших держав

Служба безпеки України. Після проголошення незалежності України відразу постало питання про необхідність реформи колишньої союзно-республіканської системи органів державної безпеки. 20 вересня 1991 року Верховною Радою України було прийнято постанову "Про створення Служби національної безпеки України". Цією ж постановою було ліквідовано Комітет державної безпеки УРСР.

У стислі терміни вирішувалися питання щодо формування нових підрозділів, їх кадрового наповнення професійно підготовленими, відданими справі побудови незалежної України співробітниками, створення нормативно-правової бази. 25 березня 1992 року Верховна Рада ухвалила Закон "Про Службу безпеки України", який став ще одним підтвердженням непорушності курсу на побудову правової, демократичної держави. Співробітники молодої української спецслужби, на відміну від своїх попередників, дістали змогу діяти, спираючись на чітку правову основу - закони України "Про Службу безпеки України", "Про оперативно-розшукову діяльність", "Про організаційно-правові основи боротьби з організованою злочинністю", "Про державну таємницю", "Про боротьбу з корупцією" та інші.

Сьогодні СБ України здатна у повному обсязі вирішувати всі завдання, які визначені Законом України "Про Службу безпеки України" та ставляться вищим керівництвом держави. При цьому головний акцент робиться на найпріоритетніших, найважливіших завданнях, притаманних саме спецслужб і. Таких, які, окрім органів безпеки, ніхто не вирішить.

Серед них - захист державного суверенітету, конституційного ладу, територіальної цілісності, економічного, науково-технічного, оборонного потенціалу України, законних інтересів держави та прав громадян від розвідувальної діяльності іноземних спецслужб, підривних посягань з боку окремих організацій та осіб. Виконується цілеспрямована робота щодо запобігання, виявлення та розкриття злочинів проти миру і безпеки людства, тероризму, корупції та організованої злочинної діяльності у сфері управління, економіки та їхніх протиправних дій, які безпосередньо створюють загрозу життєва важливим інтересам України.

Найважливішими напрямками діяльності СБ України були і е розвідка та контррозвідка. Інша річ, що змінюються підходи до здійснення цієї роботи, вносяться певні корективи, враховуються зміни, що відбуваються у світі, в сфері міждержавних стосунків. Українська спецслужба відмовляється від "тотального" принципу застосування контррозвідувального пошуку, впроваджується диференційований підхід до організації протидії конкретним іноземним спецслужбам. Позиція Служби безпеки України в новій історичній добі ґрунтується на засадах підпорядкованості контррозвідувальних заходів нормам чинного законодавства, захисту на цій основі прав і свобод громадян, інтересів суспільства і держави як на території України, так і за її межами специфічними засобами і методами спецслужби.

Сьогодні в Україні проявів тероризму у класичному розумінні цього поняття немає. Однак іноді доводиться маги справу з різноманітними погрозами вчинення насильницьких дій стосовно державних діячів України, представників органів влади усіх рівнів, лідерів партій та громадсько-політичних об´єднань, з випадками кіднепінгу, захоплення заручників.

Зважаючи на серйозність цієї проблеми, в Україні ухвалено низку законів, спрямованих на підвищення ефективності боротьби з тероризмом. Крім цього, законодавчо закріплено новий напрям у діяльності українських правоохоронців - забезпечення безпеки осіб, які беруть участь у кримінальному судочинстві. У Службі безпеки України цими питаннями займається управління боротьби з тероризмом та захисту учасників кримінального судочинства. Його співробітники здійснили понад 300 оперативно-бойових операцій захоплення особливо небезпечних злочинців і звільнення заручників. Жодна особа, яку охороняли бійці управління, не постраждала.

Скоординовані керівництвом країни заходи правоохоронних органів, у тому числі Служби безпеки, у боротьбі зі злочинністю дали змогу на деяких пріоритетних напрямах припиниш або локалізувати протиправну діяльність кримінальних угруповань. Перед спецпідрозділами по боротьбі з корупцією і організованою злочинністю стоїть завдання діяти ефективніше, особливо проти стійких груп, які чинять злочини на міжрегіональному і міжнародному рівнях.

Таким чином, концепція діяльності нової української спецслужби полягає у тому, що основним орієнтиром для СБУ є захист інтересів українського народу, національних і загальнолюдських цінностей.

З урахуванням поставлених завдань Служба робить все, щоб забезпечити громадянський мир і злагоду в Україні і щоб результати її роботи відповідали сподіванням співвітчизників.

Організаційна структура СБ України визначається Президентом України. Центральне управління Служби безпеки України відповідає за стан державної безпеки, координує і контролює діяльність інших органів СБ України.

Центральне розвідувальне управління (ЦРУ, Central Intelligence Agency, CIA) — головне розвідувальне управління при уряді США, основна функція якого полягає в отриманні та обробці інформації щодо іноземних урядів, корпорацій та людей, у відзвітуванні отриманої інформації відповідним гілкам уряду.

Другорядна функція — це пропаганда або зв´язки з громадськістю, відкрите та приховане розповсюдження, як вірної, так і хибної інформації, та додатковий вплив на позитивне прийняття рішень із боку уряду США.

Третя функція ЦРУ — бути схованою рукою федерального уряду в проведенні прикритих операцій. Так і визначено в наказі президента: дієза наглядом конгресу. Остання функція спричинила багато суперечок, підняла питання щодо легальності, моральності, ефективності та доречності операцій ЦРУ.

Штабквартира ЦРУ міститься в розташованому недалеко від Вашингтону місті Ленглі, штат Вірджинія.

ЦРУ входить в Розвідувальне співтовариство США, яким керує Директор національної розвідки.

Федеральна служба безпеки Російської Федерації (рос. Федеральная служба безопасности Российской Федерации) — спецслужба Російської Федерації, правонаступник КДБ.

24 січня 1992 Президент Росії Борис Єльцин підписав Наказ про створення Міністерства Безпеки (МБ) Російської Федерації на грунті скасованих АФБ РРФСР тя МСК (про ці спецслужб» див. статтю КДБ). 21 грудня 1993 Борис Єльцин підписав Наказ про скасування МБ та про створення Федеральної Служби Контррозвідки (ФСК). З квітня 1995 Борис Єльцин підписав Закон «Про органи Федеральної Служби Безпеки в Російської Федерації», за яким ФСБ с правонаступником ФСК.

Федеральний закон «Про органи Федеральної Служби Безпеки в Російської Федерації» визначає такі головні напрями діяльності:

- контррозвідувальна діяльність (Стаття 9);

- боротьба проти злочинності (Стаття 10);

- розвідувальна діяльність (Стаття 11).