Інформаційно-аналітична діяльність
1.1. Сучасні концепції розвитку цивілізацій
Дослідження будь-якого явища, яке є об´єктивною реальністю, передбачає виділення структурних елементів цієї реальності. Дослідження історії людства та історії міжнародних відносин вимагає з´ясування, що є первинним елементом світобудови в соціальному плані. Очевидно, що таким елементом є певні історичні спільноти людей.
Традиційно такими спільнотами розглядались держави. На сучасному етапі все більшого розповсюдження набуває макросоціологічний підхід, коли у вигляді спільнот виступають цивілізації.
Цивілізаційні теорії - це теорії, в яких світова історична соціальна динаміка представлена у вигляді зміни цивілізацій або змін в розвитку глобальної цивілізації, еволюції світових цивілізацій.
Предмет уваги теорії цивілізацій — не одна, будь-яка сторона людського буття, а сукупність усіх форм життєдіяльності того чи іншого суспільства - матеріальних, моральних, ідейних, культурних, релігійних в їх єдності та неподільності, розвитку та спадкоємності. Така сукупність може розглядатись як цивілізація в глобальному, світовому чи локальному розумінні.
Отже, цивілізація як об’єктивна реальність і як об’єкт дослідження має розглядатись в трьох різних вимірах, нерозривно пов’язаних один з одним за змістом, часом та простором.
Глобальна цивілізація уособлює єдність людства, його спільної долі. Це стає початком глобальної історії людства.
Теорія світових цивілізацій досліджує фази формування та розвитку глобальної цивілізації. Виокремлюються наступні світові цивілізації, які зміняють одна одну:
- неолітична цивілізація (VI11-IV тис. до н.е.);
- ранньокпасову цивілізацію (кінець IV - початок І тис. до н.е.);
- античну (початок І тис. до н.е. - середина І тис. н.е.);,
- середньовічну (УІ~ХУ ст..);
- раньоіндустріальну (ХУІ -ХУШ ст.);
- індустріальну (кінець ХУШ - кінець XXст..);
- постіндустріальну (кінець XX - початок XXI ст.).
Найчастіше світові цикли цивілізацій об´єднують в три суперцикли.
Перший суперцикл — період становлення суспільства. Його епіцентри - Єгипет, Месопотамія, Греція, Рим, Індія та Китай. Це неолітична, ранньокласова, антична цивілізації.
Другий суперцикл - період зрілості суспільства. Його епіцентри - Західна Європа та Північна Америка. Це середньовічна, раньоіндустріальна, індустріальна цивілізація.
Третій суперцикл - постіндустріальна цивілізація. Його епіцентри - Японія, США, Китай.
Суміжні цивілізації синхронізуються в своїй динаміці. Виокремлюються наступні групи синхронних цивілізацій:
- середземноморсько-близькосхідна, азійська (до неї належать Індія, Китай, Японія, Середня Азія). Вони були епіцентром цивілізації на початку другого суперциклу);
- західноєвропейська^ цієї групи належать Іспанія, Британія, Франція, які були колоніальними імперіями, наприкінці індустріальної епохи вони починають втрачати свої позиції);
- східноєвропейська;
- північноазійська;
- американська;
- африканська групи синхронних цивілізацій.
Існують наступні критерії виокремлення локальних цивілізацій:
- національний;
- О регіональний;
- релігійний;
- системний.
Фактори, які визначають сутність цивілізацій, їх властивості, можна узагальнити наступним чином:
- природне середовище;
- система ведення господарства;
- соціальна організація;
- політична система;
- релігія, або ідеологія, яка відіграє роль релігії.
Цивілізація - це спільнота людей, які мають спільні фундаментальні основи ментальності, основоположні духовні цінності та ідеали, стійкі особливі риси в соціально-політичній організації, економіці та культурі.
Теорія «інформаційного суспільства» Е. Тоффлера. Елвін Тоффлер (англ. Alvin Toffler) — американський письменник соціолог та футуролог, один з авторів «Інформаці йної циві лізації»[8].
В його основних роботах викладено тезис про те, що людство переходить до нової технологічної революції, тобто на зміну першої хвилі аграрної цивілізації і другої (індустріальної цивілізації) приходить нова, яка веде до створення надіндустріальної інформаційної цивілізації. Тофлер попереджує про нові складнощі, соціальні конфлікти і глобальні проблеми, з якими зіткнеться людство на переході між XX і XXI століттями.
В своїх роботах Тоффлер констатує наявність кризових явищ в індустріальній системі, які пов´язано з тим, що індустріальний світ вступає в нову стадію історичного розвитку, стадію технотронної цивілізації, котра вже не піддається законам індустріалізму. Просування до «нового суспільства» відбувається в процесі розвитку суперіндустріальної цивілізації.
Прогнозуючи майбутнє, Е. Тоффлер розробив кілька моделей. Так, у праці «Третя хвиля. Від індустріального суспільства до гуманнішої цивілізації» (1980)[10] крах індустріалізму він пов´язує з послідовною зміною «хвиль перемін»: аграрна хвиля цивілізації, індустріальна хвиля цивілізації, хвиля комп´ютерів, комунікацій та утвердження суперіндустріалізму.
Аналогічні ідеї розвиває Б. Тоффлер і в праці «Передбачення та передумови» (1983), хоча тут особливу увагу він звертає на формування різних структур інформаційного суспільства. У праці «Метаморфози влади» (1990) Е. Тоффлер майбутнє пов´язує із побудовою цілісної гуманної цивілізації, перехід до якої відбудеться шляхом революції влади, яку він називає однією із найважливіших революцій, вона є рушійною силою багатьох змін. Основним фактором «революції влади» є знання.
Хвильова концепція розвитку суспільства, В книзі «Третя хвиля»[10] Тофлер описує три типи суспільства, використовуючи алегорію хвилі. Кожен новий тип суспільства наче хвиля виштовхує попередній на узбіччя історії.
Перша хвиля - це суспільство після аграрної революції, що прийшло на зміну первісним мисливцям-збирачам.
Друга хвиля - індустріальне суспільство. Основними рисами суспільства другої хеті є: нуклеарна сім´я; система освіти, створена на зразок промислового виробництва і корпорації.
Таке суспільство є індустріальним і базується на масовому виробництві, масовому розповсюдженні, масовому споживанні, масовій освіті, засобах масової інформації, масовому відпочинку, масовому дозвіллі і зброї масового знищення. Якщо поєднати ці речі з стандартизацією, централізацією, концентрацією і синхронізацією, отримаємо стиль організації, яку називаємо бюрократією.
Третя хвиля - це постіндустріальне суспільство, риси якого можна спостерігати у розвинутих країнах, починаючи з середини 50-х pp. XX ст. Для характеристики цього суспільства Тофлер підбирає багато слів, а також терміни, придумані іншими людьми. Наприклад - інформаційне суспільство, що передбачає демасифікацію, різноманітність, виробництво продукції базованої на знаннях, і прискорення змін.
В цьому постіндустріальному суспільстві існує різноманітність стилів життя (субкультури); адгократії (гнучкі, поліморфні об´єднання), що швидко пристосовуються до змін. Інформація може замістити собою більшість матеріальних ресурсів, і стає основним матеріалом для працівників.
Загальну картину величезних змін і потрясінь показав Е. Тоффлер у книгах «Шок майбутнього» (1970)[9] та «Екоспазм» (1975). Він переконливо довів, що потрясіння, які відбуваються - це не просто «друга промислова революція» або перехід до «економіки послуг», а щось значно більше - народження принципово нової, невидимої людям цивілізації, яка змінює основи їх буття.
На думку Е. Тоффлера, лише кілька відсотків людей на Землі - люди майбутнього, які не знають цього шоку. Ще 25% — люди, які живуть в «індустріальному світі», що руйнується нововведеннями. А 70% населення Землі - це люди ще аграрної епохи. Величезне безробіття супроводжує прихід нового, і люди, які звільняються, не розуміють, що вже ніколи не відкриються ті самі заводи або офіси, а якщо відкриються, то там не буде попередньої роботи. На очах змінюються всі структури економіки і суспільні інститути, примушуючи людей безперервно перекваліфіковуватися. Цей «ефект акселерації», який прискорює потік нових ситуацій і відносин, проходить через свідомість людей, перебудовуючи її, змінює поведінку людини, що чинить опір.
Результат зазначених праць — це розкриття прихованого змісту важких економічних і соціальних потрясінь перехідного періоду як часу абсолютно необхідного, величезного і багатогранного розвитку переважної більшості населення. Ціна безконтрольності цього розвитку - втрата багатьма людьми віри у себе, енергії і життєвих сил, розпад сімей, різкий ріст стресів, захворювань і смертності, алкоголізму, наркоманії, злочинів, «Шок майбутнього» - це очікуваний масовий катастрофічний прояв перерахованих соціальних бід і деформацій.
Тоффлер захищає необхідність контролю суспільства за розвитком техніки, критикує технократію корпорацій за некритичне втілення нових технологій. Y самій корпорації на зміну технократії і бюрократії приходить «адхократія», тимчасові структури спеціалістів, які керують окремими проектами. Таке відродження підприємництва всередині корпорацій підвищує їх пристосовність до нового, але ще більше загострює проблему адаптації для населення.
З іншого боку, Тоффлер сам показує зростаюче панування ризику і невизначеності, які роблять неможливими великі і довготривалі капіталовкладення у кожне робоче місце. Адже безперервний розвиток новнх знань - це загибель для такого «застиглого» у металі «автоматизованого» капіталу. Він бачить, що інновації як руйнівне вторгнення майбутнього, що формує елементи цієї нової цивілізації, виникають не лише у високотехнологічній промисловості, але й у всіх сферах життєдіяльності людини. Що саме вони приводять людину у шоковий, стресовий стан, примушують самостійно вирішувати проблеми, які раніше ніколи не виникали.
Так, то була спільна проблема для багатьох країн. Е. Тоффлер об´єднав У єдину «картину» зроблений багатьма вченими аналіз різних найновіших явищ, які "підривали" основи попереднього виробництва і суспільства. Проте при цьому на перший план виступили негативні наслідки розвитку НТР, а не негативні фактори, які уповільнюють її - відстаючі структури і відносини. Відповідно, виникло загальне стратегічне завдання — гальмування НТР ("моніторинг нововведень"), замість її всебічної підтримки[9].
Поняття "інформаційного суспільства". Тоффлер не дає новій цивілізації визначення, але доводить, що вона має принципово новий характер.
"Багато чого у цій виникаючій цивілізації протиречить традиційній індустріальній цивілізації. Це водночас і технічно розвинута, і антиіндустріапьна цивілізація. "Третя хвиля" несе із собою новий образ життя, оснований на відновних джерелах енергії, на методах виробництва, що роблять застарілими більшість фабричних технологій, на радикально перетворених школах та корпораціях майбутнього. Така цивілізація несе з собою новий кодекс поведінки та виводить нас за межі концентрації енергії, грошових коштів і влади"[8].
На його думку, у наступному столітті вирішальне значення для економічного та соціального життя, для способів виробництва, отримання знань, а також для характеру трудової діяльності людини набуває новий соціальний уклад, який базується на телекомунікаціях. Революція в організації та обробці інформації, в якій головну роль відіграє комп´ютер, розгортається водночас з розвитком індустріального суспільства.
Три аспекти останнього особливо необхідні для розуміння телекомунікаційної революції:
1) перехід від індустріального до сервісного суспільства;
2) вирішальне значення теоретичних знань для здійснення технолог;ічних інновацій;
3) перетворення нової "інтелектуальної технології" у ключовий засіб системного аналізу та теорії приймання рішень.
Як співзасновник концепції "інформаційного суспільства", Тоффлер один із перших виділив його характерні ознаки. Його визначення цього поняття зводиться до роз´яснення сутгєвостей нового суспільства через зміни, що будуть відрізняти "післяреволюційне" суспільство від теперішнього.
За визначенням Тоффлера, існує три основних засоби, якими держава може збільшувати своє багатство:
1) постійне накопичення капіталу;
2) військові завоювання та територіальні приборкування;
3) використання нових технологій, що перетворюють вторинну сировину у ресурси.
Завдяки високому рівню розвитку технологій у постіндустріальній економіці, перехід від "не ресурсів" до ресурсів стає основним принципом створення нового багатства.
Важливо розуміти, що інформація має деякі специфічні особливості. Якщо я матиму 1000 одиниць землі, а потім віддам кому-небудь 500 одиниць, то у мене залишиться лише половина. Але якщо у мене є деяка кількість інформації і половину віддам іншій людині, то я буду мати все, що мав. Якщо я дозволю користуватися моєю інформацією, то скоріше за все і зі мною поділяться чим-небудь корисним. Таким чином, угоди з приводу матеріальних речей ведуть до конкуренції, у той час, коли інформаційний обмін - до співробітництва. З цього можна зробити висновок, що інформація - це ресурс, яким можна ділитися без жалю. Другою специфічною рисою споживання інформації є те, що на відміну від споживання матеріалів чи енергії, яке веде до збільшення ентропії у Всесвіті, використання інформації веде до іншого ефекту - воно збільшує знання людини, підвищує організованість в оточуючому середовищі та зменшує ентропію.
У своїй праці автор дає розгорнуту характеристику поняттю інформації. При цьому він підкреслює відмінність останньої від інших видів економічних та соціальних цінностей. Цим він обґрунтовує ідею про виключність наступної нової стадії та неминучість перелому в історії з її наступом.
Теорія індустріально-технократичного суспільства Д. Белла. Деніел Белл — американський соціолог і публіцист, засновник теорії постіндустріального (інформаційного) суспільства.
Теорія постіндустріального суспільства намагається окреслити те, що відбудеться після першої реалізації можливостей індустріального суспільства. Це теорія (Д. Белл), згідно якої індустріальне суспільство (в результаті науково-технічного прогресу) переростає у постіндустріальне суспільство, яке характеризується домінуючою роллю сфери послуг, переходом влади до вчених і технократів. У постіндустріальному суспільстві на основі нових технологій (переважно мікроелектроніки) відбувається різке збільшення випуску продукції, здійснюється перехід від товаровиробничої до обслуговуючої економіки, вводяться елементи планування і контролю над технологічними змінами. У соціальній структурі такого суспільства зростає чисельність людей, задіяних у сфері послуг, формуються нові еліти (технократи), Технократи як верства технічних спеціалістів, що входять до складу вищих функціонерів управління, провідну роль у житті суспільства відводять техніці і технічним спеціалістам як основі сучасного промислового виробництва. В основі їх світоглядної орієнтації лежить уявлення про наукове знання як вищу культурну цінність і достатньо умову орієнтації індивіда у світі.
Виділивши в історії людства три фази (доіндустріальну, індустріальну і постіндустріальну), Данієл Белл описав риси постіндустріального суспільства:
- трансформація значення різних економічних секторів, домінування сектора послуг (адміністрація, банки, транспорт, охорона здоров’я, торгівля, освіта, наука, судочинство, мистецтво тощо) при зниженні промислового сектора і обмеженні значення сільськогосподарського сектора;
- зміна пануючої технології, перехід від енергетичної технології до інформаційної (поява роботів, розвиток комунікацій);
- зростання значення тонування, прогнозування розвитку, контролю технологій;
- панування прагматичних і технологічних критеріїв при зниженні ролі ідеологічних і етичних критеріїв;
- розквіт "інтелектуальної технології", тобто цільового використання науки для потреб практики;
- перетворення класової структури, висунення в ролі пануючого не класу власників, а класу висококваліфікованих фахівців (економісти, інженери, менеджери).
Ця теорія була викладена у книзі "Прихід постіндустріального суспільства" (1973)[5]. Основна проблема індустріального суспільства - підпорядкування економічних функцій політичному порядку; центральний факт - незалежність економічного порядку від політики поступово зникає, контроль суспільства вже, не стільки економічний, скільки політичний. Друга не менш важлива зміна - втрата приватною власністю соціальної ролі визначення функцій людей. Функція стає незалежною. Майбутнє постіндустріальне суспільство характеризують такі ознаки:
1) прихід індустрії на місце промисловості;
2) панування переважно професійної і технічної праці, працівників і якої Белл називає ієрархічно побудованим класом;
3) фундаментальні теоретичні знання (як джерело нововведень і заходів і соціальної політики):
4) контроль над новою технологією і доступ до неї;
5) застосування інтелектуальної технології прийняття рішень.
Стратегічну роль відіграють наука та еліта вчених. Розвиток науки потребує вкладення значних коштів, нагромаджених державою і корпораціями. Харизматична місія вчених - використовуючи ці засоби, не допустити підпорядкування досліджень інтересам політики або ринку.
Перехід до післякапіталістичного суспільства породжує нові уявлення про феномен рідкісності, подолання котрого потребує великих витрат, по-перше, на інформацію, важливість якої настільки велика, що Белл вводить термін «інформаційне суспільство»; по-друге, на координацію діяльності багатьох людей і організацій, включаючи планування і регулювання. Суспільство майбутнього - «суспільство, що планує» (при зростаючій регулюючій ролі держави); час стає найбільш цінним, «рідкісним» ресурсом.
Белл відзначає два напрями трансформації суспільства, які конфліктують:
- Наукові відкриття породжують нову техніку і необхідні для її втілення величезні корпорації. У результаті перебудовується економіка, її структура, а також структура професійна і соціальна, суспільні інститути, змінюються риси суспільства. У цій економічній детермінації вирішальна сила - це еліта вчених і технократи корпорацій. Вирішальний принцип - капіталістична, технократична раціональність і ефективність.
- Зростаюче масове споживання найрізноманітніших матеріальних благ породжує прагнення до насолоди й особистої самоцінності, принципово «антибуржуазний» підхід до світу, суспільства і свого становища в ньому. Окремі вчені лише у цих переконаннях (які втілились у молодіжній контркультурі) вбачають джерело трансформації суспільства. Модернізм суспільної свідомості, ворожий принципам раціональності та ефективності, і виникнення нового класу (носія цієї ідеології) трансформують суспільство у протилежному напрямі, формують іншу детермінацію.
Тому процес трансформації суспільства — це наростання конфлікту між соціальною структурою і новою культурою суспільства, яка формується. Белл намагається показати суперечності в кожному із цих процесів і вважає їх загальним фундаментальним недоліком заперечення найвищих духовних цінностей, «звільнення» від обов´язку перед законами моралі[5].