Інформаційно-аналітична діяльність
7.7. Системи підтримки прийняття рішень (СППР)
Системи підтримки прийняття рішень виникли на початку 70-х років минулого століття на шляху розвитку управлінських інформаційних систем на базі інтенсивного впровадження комп’ютерної техніки. До тепер немає єдиного визначення СППР. Але кращим відповідником визначенню СППР можна вважати:
СППР - такі інтерактивні інформаційні системи, які допомагають особам, що приймають рішення, використовувати дані і моделі, щоб вирішувати неструктуровані і слабоструктуровані проблеми.
Структурно всі типи СППР мають три головних компоненти: підсистему інтерфейсу користувача, підсистему управління базою даних і підсистему управління базою моделей (знань).
Ці компоненти забезпечують реалізацію важливих концепцій створення інформаційних систем: інтерактивність, інтегрованість. потужність,
доступність, гнучкість, надійність, робасність, керованість.
Інтерактивність СППР означає, що система відгукується на різного роду дії, якими людина має намір вплинути на обчислювальний процес, зокрема при діалоговому режимі.
Інтегрованість СППР забезпечує сумісність складових системи щодо управління даними і засобами спілкування з користувачами в процесі підтримки прийняття рішень.
Потужність СППР означає спроможність системи відповідати на найістотніші запитання.
Доступність СППР - це здатність забезпечувати відповіді на запити користувача в потрібній формі і в необхідний час.
Гнучкість СППР характеризує можливість системи адаптуватися до змін потреб і ситуацій.
Надійність СППР полягає в здатності системи виконувати потрібні функції протягом заданого періоду часу.
Роботоздатність СППР - це ступінь здатності системи відновлюватися в разі виникнення помилкових ситуацій як зовнішнього, так і внутрішнього походження.
Керованість СППР означає спроможність з боку користувача контролювати дії системи і втручатися в хід розв’язування завдання.
Сучасні СППР характеризують такі ознаки:
- управління даними - необхідний і достатній обсяг інформації про факти відповідно до сприйняття особи приймаючої рішення (ОПР), що охоплює приховані припущення, інтереси та якісні оцінки;
- управління обчислюваннями і моделюванням - гнучкі моделі, що наслідують спосіб мислення ОПР у процесі прийняття рішень;
- користувацький інтерфейс - програмні засоби, "дружні" користувачеві, звичайна мова, безпосередня робота кінцевого користувача.
Системи підтримки прийняття рішень широко застосовуються в інформаційно-аналітичній діяльності.