Інформаційно-аналітична діяльність
7.6. Експертні системи
Експерт (від лат. - expertus - досвід) - спеціаліст у галузі науки, техніки і т. і., запрошений для вирішення якоїсь задачі, яке вимагає спеціальних знань. Фахівці, що приймають рішення здійснюють такі розумові процедури:
- роблять висновок на підставі аналізу повних, неповних і ненадійних знань;
- пояснюють і обґрунтовують, чому вони дійшли того або іншого висновку;
- поповнюють свої знання, наново їх систематизують, навчаються на своєму і чужому досвіді;
- роблять винятки з правил, використовують суперечливу і неправдоподібну інформацію;
- визначають рівень своєї компетенції, тобто те, чи можуть вони приймати рішення в даному випадку чи ні.
Експертні системи - комп’ютерні програми, здатні накопичувати і моделювати процес експертизи.
Чим більше задач може виконати інформаційна система, тим більше у неї підстав називатись експертною системою. Поява експертних систем ознаменувала перехід від суто теоретичної сфери штучного інтелекту до прикладної.
Експертна система акумулює професійні знання керівників і фахівців, використовуючи їх для формування бази знань, яка містить набір взаємопов’язаних правил, також надавати готове рішення або пораду.
Перелічені процедури в повному обсязі не виконуються жодною програмною системою - вони обмежуються першими двома. Ці функції може виконати експертна економічна система, якщо міститиме компоненти: база знань, база даних, блок розрахунків, блок введення та корегування даних, блок логічних висновків і діагнозу, блок набуття знань, блок пояснень.
База знань, відображає знання експерта про предметну сферу, способи аналізу фактів, що надходять, і методику висновків, тобто породження нових знань на підставі наявних знань та знань, що надійшли.
База даних містить планові, фактичні, розрахункові, звітні та інші постійні або оперативні показники. Наявність бази даних дозволяє використовувати стандартні процедури опрацювання файлів, що може різко скоротити витрати на їх підтримку.
Блок розрахунків необхідний для супроводження прийняття управлінських рішень.
Блок введення та корегування даних має місце, якщо експертна система функціонує локально, тобто поза мережею передачі даних.
Блок логічних висновків і діагнозу є головним, оскільки за його допомогою користувач повинен встановити шлях виходу з економічної ситуації, що виникла. Для цього використовується факторний аналіз показників, результати якого потім використовуються для логічного аналізу і оформлення діагнозу. Діагноз можна одержати на підставі формалізації знань експертів за допомогою конструкції “якщо - то”. Якщо вдалось довести хоча б одне правило “якщо - то”, то це означає, що відомий перелік заходів, дій або процедур, які слід виконати для виходу із економічної ситуації, що створилась. Рецепти, як і діагнози, мають ієрархічний характер: кожному рівню діагнозу відповідає свій рецепт.
Блок набуття знань пов’язаний із проблемою навчання та самонавчання системи.
Блок пояснень організовує пояснення системи, чому вона дійшла до того чи іншого висновку. В експертних системах, заснованих на правилах, пояснення одержують простежуванням ще раз тих кроків міркування, що привели до даного висновку.
Експертні системи застосовуються у багатьох сферах:
Діагностика - визначення стану ЕС. Найвідомішими є медичні діагностичні системи, які використовуються для встановлення зв’язку між фактами порушення діяльності організму та можливими причинами виникнення порушень.
Інтерпретація - визначення сутності даних, що спостерігаються. Інтерпретувальні системи можуть робити певні висновки на підставі результатів спостереження.
Прогнозування - визначення наслідків ситуації. Прогнозуючі системи передбачають можливі результати або події на підставі даних про поточний стан об’єкта.
Планування - визначення програми дій відповідно до повного критерію. Планувальні системи призначенні для досягнення конкретних цілей при розв’язування задач з великим числом змінних.
Контроль й управління - моніторинг і контролінг розвитку ситуації. Інтелектуальні системи можуть приймати рішення, аналізуючи дані, що надходять з кількох джерел. Такі системи застосовують в управлінні фінансовою діяльністю підприємства, сприяють прийняттю рішень у кризових ситуаціях.
Навчання - здобуття певних знань й оцінювання результатів. ЕС можуть входити як складова частина до комп’ютерних систем навчання. ЕС одержує інформацію про діяльність особи, яка навчається, й оцінює дані, аналізуючи її поведінку.
Для прийняття управлінського рішення необхідно оцінити економічну ситуацію і виявити причини відхилення від заданої траєкторії. Якщо причини вдалося розкрити (встановлені діагноз і рецепт дій), з’являється можливість відкорегувати раніше сплановані дії (план), після чого цикл управління повторюється.
Отже, економічна експертна система повинна виконувати функції:
- розпізнавання сформованої економічної ситуації, її аналіз, формування діагнозу і найближчих цілей, досягнення яких забезпечить повернення до бажаної траєкторії розвитку підприємства; ,
- вироблення шляхів досягнення сформульованих цілей без урахування і з урахуванням резервів підприємства;
- поповнення бази знань, модифікація і ліквідація застарілих експертних знань із баз знань;
- забезпечення “дружнього ’’ інтерфейсу користувача із системою.