Інформаційно-аналітична діяльність

4.8. Характеристики інформаційних потреб. Методи вивчення інформаційних потреб

Співвідношення інформаційних потреб і інтересів є складною залежністю, що обумовлюється рівнем суспільної свідомості, світоглядом і ерудицією замовників, специфікою фахової діяльності, психологічними особливостями.

Інформаційні потреби, як різновид пізнавальних, обумовлюються , у першу чергу, через складну систему суспільних, головним чином виробничих відносин, оскільки робота фахівців у галузі інформаційних відносин набуває яскраво вираженого колективного характеру. Інформаційні потреби формуються під впливом багатьох об´єктивних і суб´єктивних чинників, у першу чергу пов´язаних із необхідністю розв´язання перспективних (стратегічних) і оперативних (поточних) завдань у певній галузі чи сфері.

Інформаційна потреба за своєю природою динамічна. Вона постійно змінюється під впливом зовнішнього середовища, конкретизації завдань, зміни напрямку та інструментарію інформаційного пошуку. Мотиви потреби відображаються у свідомості людини й спонукують її до діяльності у певній галузі. Інформаційна потреба, що властива кожному індивідууму, залежить від ерудиції і набуває конкретного змісту у формі інформаційного запиту. У процесі контакту користувача з інформаційною системою, тобто в процесі комунікації, запит прагне і повинен наблизитися до потреби.

У залежності від відношення до оптимального розв´язання проблем інформаційні потреби можна розділити на явні і неявні, дійсні та уявні.

Явними - називають потреби, які користувач формулює сам.

Неявними вважають інформаційні потреби, що невідомі користувачу тільки тому, що вони не виявлені і не усвідомлені ним. Неявні інформаційні потреби визначаються аналітиком (експертом).

Дійсними вважають інформаційні потреби, що відповідають оптимальному розв´язанню проблем.

Уявними вважають інформаційні потреби, задовольняючи які користувач йде неоптимальним, а можливо і помилковим шляхом вирішення проблеми.

Будучи за змістом цілісною системою, інформаційні потреби залежать від багатьох чинників:

- галузь інформування (профіль інтересів користувача);

- вид інформації, необхідної користувачу в його безпосередній діяльності (політична, економічна, наукова і т.д.);

- режим інформування (систематичне, разове);

- форма подачі інформаційних матеріалів (першоджерело, анотація, опис, реферат, огляд, наукова доповідь, аналітична довідка);

- оперативність інформаційного обслуговування (періодичність інформування, час видачі відповіді на запит, час чекання при замовленні і т.д.);

- повнота, обсяг і глибина необхідної інформації;

- час інформування (час, що може витратити користувач для ознайомлення з інформацією);

- рівень допустимих матеріальних витрат.

Методи вивчення інформаційних потреб. У залежності від джерела відомостей про інформаційні потреби методи вивчення поділяють на прямі і непрямі.

Під прямими розуміють методи взаємодії (у тому числі опосередковані) із фахівцями - користувачами інформації.

До цих методів відносять:

- анкетування;

- інтерв´ювання;

- використання рубрикаторів;

- використання карт зворотного зв’язку;

- використання уніфікованих бланків-запитів або технічних завдань на інформаційне обслуговування.

Анкетування- (метод анкетного опитуванню! фахівців) - метод експертних оцінок, що полягає в розробці спеціальної анкети, збиранні даних, їхньому аналізі й обробці з метою виявлення необхідних показників інформаційних потреб.

Він дає можливість одночасно вивчати інформаційні потреби багатьох фахівців, автоматизувати обробку даних. Точність методу залежить від досконалості методології проведення опитування, якості формалізованої анкети і попередньої роботи з користувачами інформації.

Метод інтерв´ювання передбачає попередню розробку програми можливих цільових запитань, отримання відповідей на них у процесі зустрічей із фахівцями й аналіз даних.

Цей метод потребує високої точності при формулюванні запитань, значного часу на опитування й обробку даних.

Метод рубрикаторів передбачає існуючі і можливі напрямки інформаційного забезпечення. Фахівець відзначає, а при необхідності доповнює рубрикатори новими темами.

Позитивні результати забезпечують уточнення інформаційних потреб під час їхнього практичного задоволення. З цією метою матеріали, що направляються користувачу, супроводжуються картками зворотного зв´язку, що містять шкалу оцінок інформації.

Непрямі (документальні) методи базуються на аналізі документальних джерел інформації.

Серед непрямих методів на першому місці стоїть метод вивчення планово-директивних документів, у яких із неоднаковою мірою деталізації відображається зміст і терміни виконуваних робіт, а також визначені їхні учасники.

Також вивчають документи, що не публікуються. До них відносять: звіти, протоколи, пояснювальні записки, контракти тощо, що дає можливість оцінити інформаційні потреби працівників і рівень виконуваної ними роботи.

Об´єктивним методом визначення інформаційних потреб є аналіз бібліографічних посилань у різних видах опублікованих і неопублікованих документів. Ця процедура трудомістка, потребує певних навичок і підвищеної уваги.

Аналіз розподілу первинних матеріалів у вторинних документах забезпечує можливість більш повного визначення інформаційних потреб. У залежності від частоти їхнього використання у вторинних документах можна встановити зони розсіювання, виділити профільні і непрофильні, рідкісні і випадкові джерела інформації. Крім того, можна визначити документи частого використання, мало використовувані і такі, що зовсім не використовувалися протягом певного періоду. Проте частота використання конкретного документа не завжди характеризує його інформаційну цінність.

Одним із комплексних підходів визначення інформаційних потреб є побудова "дерева цілей", що являє собою ієрархічну структуру цільових настанов.

Формування інформаційних потреб для кожного рівня "дерева цілей" має свою специфіку.

Засіб прояву інформаційної потреби - інформаційний запит -

сформульована природною мовою в письмовій або усній формі усвідомлена вимога фахівця, організації, установи, що частково відтворює їхні потреби і спрямована до аналітика для одержання необхідних синтезованих відомостей, фактографічних даних.

У рамках специфічної діяльності користувачів інформаційні запити можна розділити на:

- концептуальні;

- аналітичні;

- документальні;

- фактографічні;

- адресні;

- методико-організаційні.

Концептуальні інформаційні запити пов´язані з теоретичними дослідженнями в даній сфері. Потреба в такій інформації виникає при розробці довгострокових прогнозів.

Аналітичні інформаційні запити пов´язані з оцінкою поточного стану в даній сфері (організації) і вибором конкретних рішень.

Документальні інформаційні запити обумовлені необхідністю одержання інформації з одного або декількох первинних джерел. Для цих запитів характерні одна або декілька пошукових ознак, наприклад: назва, рік видання, номер документа й ін.

Фактографічні інформаційні запити виникають у процесі розв´язання окремих задач, що мають конкретний характер.

Адресні інформаційні запити визначають сімейство джерел одержання інформації.

Методико - організаційні запити- запити з проханням подачі матеріалів з теорії та практики інформаційної діяльності.

При формулюванні інформаційних запитів, як правило, виникають перешкоди;

- психологічні;

- структурні;

- семантичні.

Психологічні перешкоди при формулюванні й оформленні інформаційних запитів з´являються внаслідок недовіри певного кола користувачів інформації комунікатору. У цих умовах на користувача сильніше усього може впливати тільки своєчасна видача повної і точної інформації на запит.

Структурні перешкоди обумовлені порушенням композиційної побудови інформаційного запиту.

Семантичні перешкоди пов´язані з неправильним тлумаченням змісту термінів, стилістичними помилками, використанням скорочень тощо.