Інформаційно-аналітична діяльність

4.7. Сутність і структура інформаційного циклу

Інформаційний цикл — це технологія, що являє собою організовану в часових межах сукупність операцій і методів, що приводять до отримання заданого результату (а саме - інформаційному продукту).

Отже, розглянемо перелік вимог до здійснюваних в інтересах інформаційно-аналітичного забезпечення управлінської діяльності процесів збору, обробки, аналізу інформації, моделювання і прогнозування ситуації і підготовки проектів управлінських рішень.

Тут потрібно виділити наступні найбільш загальні вимоги:

- цілеспрямованість і цільова ефективність;

- активність і ініціативність;

- безперервність і висока готовність до зміни ситуації;

- оперативність і швидкість реакції на зміни інформаційної ситуації;

- об´єктивність і науковість;

- історичність і актуальність;

- адаптивність і гнучкість;

- багатоаспектність і альтернативність.

Безвідносно до галузі основними напрямами аналітичного дослідження є:

- морфологічний аналіз системи;

- аналіз типології відносин і зв´язків;

- аналіз середовища і характеру подразнюючих дій;

- теперішній стан і тенденції змін ситуації;

- з´ясування проблеми і передумов її виникнення;

- аналіз статичних і динамічних характеристик системи;

- аналіз статичних і динамічних характеристик середовища;

- аналіз простору альтернатив;

- вибір критеріїв задовільного рішення;

- аналіз історичних прецедентів;

- синтез гіпотез і альтернативних стратегій вирішення проблеми;

- проведення моделювання;

- аналіз сформульованих стратегій;

- вибір критеріїв переваги;

- вибір багатьох стратегій, що відповідають критеріям.

Короткий опис інформаційного циклу (за Ю.В. Курносовим)[5,с.299]:

1. З’ясування характеру проблеми, опис проблемної ситуації (методики системного аналізу і т.п.);

2. Синтез головної або глобальної цілі як прямого наслідку проблемної ситуації в управлінні;

3. Уточнення цілей дослідження, стилю 1АР споживача інформаційної продукції;

4. З’ясування бюджету на проведення аналітичного дослідження

5. Формування ініціативної групи спеціалістів, призначення керівника проекту;

6. Декомпозиція цілі у відповідності до характеру проблеми;

7. Виявлення цілей організації - споживача інформаційної продукції;

8. Синтез цілей інформаційної роботи за напрямами, визначеними цілями споживача:

- формування гіпотези про можливий склад комплексу джерел інформації;

- формування гіпотези про склад багатства інформативних ознак, їх потенційної інформативності і вірогідності;

- формування гіпотези про склад репрезентативної (достатньої для вирішення задачі) вибірки, в том числі включаючи період спостереження феномена, кількість вимірів/повідомлень;

9. Коригування бюджета досліджень.

10. Виділення кадрових і інших ресурсів для виробництва інформаційно-пошукових робіт, постановка задачі на пошук інформації;

11. Пошук джерел інформації із заданими властивостями;

12. Оцінка реальної інформативності джерел і відбір найбільш інформативних;

13. Подальша корекція бюджета досліджень.

14. Визначення комплекту засобів збору інформації і кадрового забезпечення;

15. Збір і накопичення даних, аналіз вибірки;

16. Аналіз несуперечливості масиву дата, отриманих від одного джерела;

17. Інтеграція масивів даних, виявлення суперечностей або неповноти;

18. Проведення аналізу на повному масиві, втановлення стану об’єктів і систем, що є предметом аналітичних досліджень, виділення тенденцій і кінцевих показників динаміки;

19. Синтез моделі об’єкта, системи або процесу;

20. Підготовка висновків про цілі/кінцеві стани об´єктів і систем, досяжних без корекції процесу, синтез простору альтернатив;

21. Установлення бюджету заключного етапу досліджень.

22. Визначення критичних меж, спрямування керованих дій, які здатні привести до максимальних результатів в напямі досягнення цілей керування;

23. Проведення імітаційного моделювання;

24. Оцінювання ефективності окремих керівних дій;

25. Синтез комплексних стратегій керування, оцінювання ефективності і порівняльний аналіз стратегій;

26. Підготовка звітної документації;

27. Здача/прийом інформаційної продукції.