Практикум із сестринської справи
Встановлення проблем пацієнта і формулювання медсестринського діагнозу (II етап медсестринського процесу)
II етап медсестринського процесу — це виявлення фізіологічних, психологічних та соціальних проблем хворого, які є на сьогодні актуальними або можуть бути потенційними, а також постановка сестринського діагнозу.
Структура II етапу медсестринського процесу
II етап медсестринського процесу — виявлення проблем пацієнта.
1. Фізіологічні проблеми.
2. Психологічні проблеми.
3. Соціальні проблеми: наявні; потенційні; пріоритетні; медсестринський діагноз.
Після вивчення II етапу медсестринського процесу студент повинен знати: визначення терміну "проблема пацієнта", різницю між проблемою пацієнта і лікарським діагнозом; класифікацію проблем пацієнта.
Уміти: виявити, сформулювати проблему пацієнта, встановити пріоритетні, наявні та потенційні проблеми пацієнта, навести приклади проблем.
Мати навички: документування проблеми пацієнта в навчальній сестринській історії хвороби.
У першу чергу медична сестра повинна визначити проблеми пацієнта. Вони поділяються на актуальні (наявні) і потенційні. Наприклад, при травмі хребта в пацієнта, який знаходиться на суворому ліжковому режимі, актуальними (наявними) проблемами можуть бути біль, стресовий стан, обмеження рухливості, дефіцит самодогляду. Потенційними проблемами можуть бути пролежні, пневмонія, зниження тонусу м´язів, закрепи.
По-друге, необхідно визначити чинники, які спричинили актуальні проблеми або можуть сприяти виникненню потенційних проблем.
По-третє, потрібно виявити сильні сторони пацієнта, які б сприяли розв´язанню актуальних і запобіганню потенційних проблем.
У більшості випадків у пацієнта одночасно виникає кілька проблем, пов´язаних зі здоров´ям. Медична сестра не може приступати до їх розв´язання одночасно. Тому для успішної допомоги пацієнтові вона повинна розглядати проблеми з урахуванням їх пріоритету (переваги).
Пріоритетні проблеми класифікують на первинні, проміжні і вторинні.
Первинний пріоритет мають проблеми пацієнта, які вимагають екстреного або першочергового розв´язання.
Проміжний пріоритет мають непершочергові проблеми пацієнта, і вони є безпечними для його життя.
Проблеми вторинного пріоритету — це проблеми пацієнта, які не мають прямого відношення до захворювання та його прогнозу.
Проблеми пацієнта, що виникають найчастіше, наведені в табл. 10.
Таблиця 10. Проблеми пацієнта, що виникають унаслідок захворювань систем органів
Система органів |
Проблеми пацієнта |
Що повинна з´ясувати медична сестра (на що їй треба звернути увагу) |
Дихальна система |
Біль |
Локалізація, іррадіація, тривалість, інтенсивність, характер, зв´язок із кашлем, положення тіла в момент болю; які засоби, способи, положення тіла допомагають зменшити біль |
Задишка |
Постійна чи ні, поява і посилення під час фізичного чи емоційного навантаження, ходіння сходами, інтенсивність, тривалість, характер (експіраторна, інспіраторна, змішана); ядуха: час появи, інтенсивність, тривалість |
|
Кашель |
Сухий чи вологий, інтенсивність кашлю (незначна, помірна, надмірна), характер (постійний, періодичний); причини, що сприяють появі, посиленню, зменшенню кашлю |
|
Виділення мокротиння |
Відхаркування повільне чи утруднене, рівномірне завжди чи тільки під час нападів кашлю, зміна кількості мокротиння залежно від часу доби та положення тіла пацієнта, характер мокротиння (запах, колір, кількість, консистенція) |
|
Кровохаркання |
Час появи, інтенсивність, рівномірність розподілу крові, колір крові |
|
Підвищення температури тіла |
До яких показників, в який час доби, як переносить пацієнт гарячку, чим вона купірується |
|
Озноб, піт |
У який час доби, чим купірується |
|
Серцево-судинна система |
Біль |
У ділянці серця чи за грудниною (характеристику див. вище) |
Задишка |
Характеристику див. вище |
|
Серцебиття |
Постійне, нападоподібне, під час нападів, руху чи в стані спокою, внаслідок хвилювання, після їди, вранці, під час засинання, супроводжується запамороченням, болем, важкістю у ділянці серця, відчуттям страху |
|
Набряки |
Час появи, локалізація, залежність від часу доби, положення тіла, фізичного, психічного навантаження |
|
Травна система |
Апетит |
Гарний, середній, відсутній, підвищення, порушення апетиту, порушення смакового відчуття |
Спрага |
Є, немає. Кількість рідини, яку пацієнт споживає, тип рідини |
|
Жування |
Чи гарно пережовує їжу, наявність болю |
|
Ковтання |
Повільне, ускладнене, болюче, неможливе |
|
Біль |
Характеристику див. вище |
|
Блювання |
Натще, після їди. Кількість блювотних мас, їх характер |
|
Метеоризм |
Залежить від характеру їжі |
|
Печія |
Тривалість, інтенсивність, натще, після їди |
|
Відрижка |
Повітрям, їжею, гірка, кисла |
|
Випорожнення |
Періодичність, в який час доби, кількість випорожнень. Самостійно чи за допомогою клізми, проносних засобів. Біль, тенезми |
|
Сечова система |
Сечовипускання |
Повільне, ускладнене, безболісне Частота сечовипускання вдень та вночі. Кількість сечі, колір |
Біль у ділянці нирок |
Постійний, нападоподібний, чинники, що провокують біль. Іррадіація болю |
|
Біль у проекції сечового міхура |
Характер, тривалість, періодичність, чинники, що провоку-ють біль, причини, що посилюють чи послаблюють його |
|
Система органів |
Проблеми пацієнта |
Що повинна з´ясувати медична сестра (на що їй треба звернути увагу) |
Ендокринна система |
Зміни у поведінці |
Дратівливість, безсоння, сонливість, погіршення пам´яті, загальна слабкість, зниження працездатності |
Зовнішні зміни |
Потемніння шкіри, сухість, її щільний набряк, посилення потовиділення, випадання волосся, поява чоловічих вторинних статевих ознак у жінок чи жіночих у чоловіків, порушення менструального циклу, зниження потенції. Відчуття голоду, підвищення апетиту, схуднення, ожиріння, сухість у роті, відчуття спраги. Підвищене сечовипускання (до 3 — 10 л на добу) |
|
Нервова система |
Головний біль |
Локалізація, тривалість, характер, чинники, що посилюють чи послаблюють біль |
Сон |
Гарний, поганий, утруднене засинання, сонливість звечора, але безсоння вночі. Дратівливість, агресивність, депресія |
|
Пам´ять |
Збережена, послаблена, втрата пам´яті |
|
Опорно-руховий апарат |
Біль |
У м´язах тулуба, кінцівок, локалізація, характер, причини, що провокують біль, наявність болю під час рухів і в стані спокою, час найвищої інтенсивності болю (ніч, ранок) |
Шкіра та слизові оболонки |
Висипання |
Характер (біль, свербіж, тривалість, колір, форма, локаліза-ція). Наявність гіперемії, свербежу повік, сльозотечі, еро-зій, виразок, висипань у ротовій порожнині. Деформація, ламкість нігтів, волосся, випадання волосся |
Усі системи |
Спадкові, чи генетичні, хвороби |
Перелік родичів, стан здоров´я яких має значення під час дослідження сімейного анамнезу: батько, його брати та сестри; мати, її брати та сестри; брати та сестри пацієнта; діти пацієнта |
Проблеми пацієнта, що виникають унаслідок порушення дихання, пов´язані з:
1) незнанням, невмінням, небажанням, неможливістю зайняти положення тіла, за якого зменшиться задишка, біль;
2) небажанням регулярно виконувати дихальні вправи;
3) невмінням користуватися плювальницею;
4) невмінням скористатися інгалятором;
5) зниженням фізичної активності;
6) страхом смерті від ядухи;
7) необхідністю відмови від паління;
8) зниженням апетиту внаслідок виділення мокротиння з неприємним запахом;
9) неусвідомленням необхідності приймання призначених лікарем лікарських засобів.
Проблеми пацієнта з харчуванням та вживанням рідини, пов´язані з:
1) незнанням принципів раціонального, адекватного, дієтичного харчування;
2) відсутністю можливості адекватного чи дієтичного харчування;
3) неадекватним харчуванням та вживанням рідини через хвороби;
4) неможливістю самостійно харчуватися, вживати рідину;
5) страхом перед нетриманням сечі, калу;
6) незручністю використання судна та сечоприймача;
7) пропонуванням несмачних та неулюблених страв;
8) зловживанням дієтами, проносними засобами, клізмами;
9) пролежнями чи ризиком їх розвитку.
Проблеми пацієнта, що виникають унаслідок порушення фізіологічних відправлень, пов´язані з:
1) неможливістю самостійно відвідувати туалет;
2) необхідністю відвідування туалету в нічний час;
3) труднощами під час дефекації або сечовипускання в незвичному положенні тіла;
4) нетриманням сечі, калу;
5) порушенням звичного режиму фізіологічних відправлень;
6) ризиком розвитку інфекцій сечових шляхів;
7) неможливістю самостійно здійснювати особисту гігієну статевих органів та відхідника;
8) небажанням відверто обговорювати питання, що стосуються фізіологічних відправлень;
9) наявністю постійного зовнішнього катетера;
10) наявністю постійного катетера Фолея;
11) наявністю коло- чи цистостоми;
12) страхом перед нетриманням сечі, калу.
Проблеми, пов´язані з порушенням сну та відпочинку:
1) неприємний мікроклімат у палаті;
2) шум, яскраве світло, темрява;
3) необхідність вимушеного положення тіла;
4) невідома обстановка;
5) зміна звичної діяльності людини перед сном у домашніх умовах;
6) зміна звичного біоритму;
7) біль.
Проблеми, що виникають під час здійснення особистої гігієни:
1) відмова від допомоги під час підмивання;
2) пацієнт не знає, як чистити зуби;
3) не вміє застібнути ґудзики на сорочці лівою рукою;
4) не вміє правильно стригти нігті.
Проблеми пацієнта в разі виникнення гарячки:
1) не може самостійно вкритися;
2) відсутність апетиту;
3) неусвідомлення принципів адекватного харчування;
4) ризик травми у зв´язку з маренням;
5) ризик зневоднення;
6) неадекватна рухова активність;
7) неспроможність самостійно змінити білизну.
Проблеми, пов´язані з порушенням спілкування:
1) сухість у ротовій порожнині;
2) ларингіт, фарингіт, ангіна;
3) труднощі в підборі слів;
4) втрата голосу;
5) втрата мови;
6) сенсорна агнозія;
7) зниження слуху;
8) дзвін у вухах;
9) сліпота;
10) порушення чутливості шкіри;
11) неволодіння мовою країни перебування.
Наступним завданням II етапу є формулювання медсестринського діагнозу.
Завдання сестринської діагностики — установити всі наявні або потенційні відхилення від комфортного гармонійного стану, встановити, що найбільше обтяжує пацієнта в цей момент і спробувати в межах своєї компетенції скоригувати ці відхилення.
Медична сестра розглядає не захворювання, а реакцію пацієнта на хворобу і стан пацієнта. Ця реакція може бути фізіологічною, соціальною, психологічною, духовною. При одному захворюванні може бути одразу кілька сестринських діагнозів. Сестринський діагноз може стосуватись не тільки пацієнта, але і його сім´ї, колективу, в якому він працює чи навчається, і навіть держави (забезпечення інвалідними візками і т. ін.).
Варто ще раз зазначити, що на відміну від лікарського діагнозу сестринський спрямовано на вияв-лення відповідних реакцій організму на захворювання (біль, гіпертермія, слабкість). Лікарський діагноз не змінюється, якщо не була допущена лікарська помилка, а сестринський діагноз може змінюватись щодня і навіть протягом дня в міру того, як змінюються реакції організму на хворобу. Крім того, сестринський діагноз може бути однаковим при різних лікарських діагнозах. Наприклад, сестринський діагноз "страх смерті" може бути встановлено пацієнтам з різними тяжкими захворюваннями.