Практикум із сестринської справи
Третинна медична допомога
Така допомога вимагає висококваліфікованого обслуговування, яке повинно надаватись у спеціально обладнаних центрах та спеціалізованих лікарнях. До центрів третинної медичної допомоги належать обласні медичні заклади — багатопрофільні та спеціалізовані лікарні, диспансери, центри медичної допомоги державного рівня. Основними функціями цих закладів є: надання пацієнтам висококваліфікованої та вузькоспеціалізованої медичної допомоги та організаційно-методичне керівництво вторинним рівнем. На базі закладів третинного рівня розгорнуті клініки медичних вузів.
У складі багатопрофільної обласної лікарні є санітарна авіація — єдине для регіону відділення медичної консультативної допомоги жителям міст та сільських районів в екстрених випадках. Таку допомогу надають кращі фахівці обласних лікарень, диспансерів, клінік.
Обласна лікарня повинна мати й організаційно-методичне відділення, до складу якого входить кабінет медичної статистики. Відділення здійснює організаційно-методичне керівництво вторинним рівнем, а також інформаційну роботу (збір, оброблення, зберігання медичної інформації та її аналіз).
Диспансери третинного рівня за спеціалізацією поділяють на протитуберкульозні, онкологічні, психоневрологічні, наркологічні, кардіологічні, фізкультурні, шкірно-венеричні.
Лікувально-охоронний режим — це комплекс профілактичних і лікувальних заходів, спрямований на видужання хворих і повернення їх у суспільство як повноцінних членів. Лікувальний заклад повинен забезпечити пацієнтам психологічний і фізичний комфорт, зменшити вплив несприятливих чинників госпіталізації (страх і хвилювання перед дослідженнями, лікуванням, операцією, труднощі пристосування до нового середовища, медичних працівників, сусідів по палаті). Обстановка лікарні повинна відповідати не тільки гігієнічним, але й естетичним вимогам. Створені в медичних закладах зручності, які задовольняють запити пацієнтів, сприяють їх одужанню.
Чистота — предмет не тільки фізичної, але й психічної гігієни. Суттєву роль відіграють оптимальне освітлення приміщень, температура повітря, тиша, коректна поведінка медичного персоналу, атмосфера лікувального закладу (злагодженість у роботі колективу, стиль роботи).
У зв´язку із впливом на процес одужання пацієнтів психічних і емоційних чинників, необхідно розробити:
1) відповідну поведінку між членами колективу, засновану на етичних нормах;
2) методи спілкування з пацієнтами;
3) прийоми максимального позитивного впливу на пацієнтів оточуючого лікарняного середовища;
4) заходи з підтримання порядку в палатах;
5) чітку організацію праці колективу.
Ефективність лікувальної діяльності забезпечують також правила внутрішнього розпорядку, встановлені в певному закладі.
Правильно встановлений режим забезпечує пацієнтам своєчасне харчування, виконання гігієнічних і лікувально-діагностичних заходів, повноцінний відпочинок, сприяє підтриманню відповідного санітарного стану в палатах.
Медична сестра знайомить нового хворого з правилами внутрішнього розпорядку і наполягає на їх виконанні. Дотримуватися правил внутрішнього розпорядку необхідно також всім медичним працівникам.
Лікувально-охоронний режим включає:
1. Санітарно-гігієнічний режим медичних закладів (розміщення лікарні та її корпусів, внутрішнє обладнання приміщень, оснащення палат, меблі, освітлення, опалення, вентиляція, чистота).
2. Санітарно-протиепідемічні заходи, спрямовані на запобігання виникненню і поширенню внутрішньолікарняної інфекції, забезпечення санітарно-гігієнічного режиму у відділеннях.
3. Заходи з дезінфекції предметів догляду за пацієнтами. Санітарно-гігієнічні вимоги передбача-ють достатню кількість дезінфекційних засобів, маркірованого посуду, матеріалів для прибирання при-міщень, належне їх зберігання; наявність інструкцій з поточного і генерального прибирання лікувально-діагностичних і допоміжних приміщень; правила приготування і зберігання дезінфекційних розчинів.
4. Комплекс заходів, які забезпечують особисту гігієну пацієнтів і медичних працівників.
5. Індивідуальний режим пацієнтів (ліжковий, суворий ліжковий, напівліжковий, активний).
6. Правила етики й деонтології медичних працівників.
7. Внутрішньолікарняний режим — відповідний порядок, встановлений у певному закладі залежно від його профілю. Правила внутрішнього розпорядку дня визначають відповідний час для харчування пацієнтів, обходу лікаря, виконання лікувально-діагностичних процедур, санітарно-гігієнічних заходів, відвідування рідними й близькими.
Вимоги до медичних працівників
1. Вимагайте від пацієнтів дотримання розпорядку дня у відділенні й самі його не порушуйте. Не будіть пацієнтів раніше встановленого часу. Термометрію, прибирання палат слід проводити після 7-ї години ранку.
2. Стежте і вимагайте дотримання доброго санітарного стану в усіх приміщеннях відділення.
3. Будьте спокійними, чисто і акуратно вдягненими, дотримуйтесь усіх вимог особистої гігієни, не зловживайте косметикою. Прикривайте волосся шапочкою. Нігті на руках коротко підстригайте. Мийте руки з милом до і після виконання процедури, витирайте чистим рушником. Не носіть персні та обручки. Носіть м´яке взуття.
4. Не виявляйте почуття гидливості при виконанні процедур, пов´язаних із неприємними відчуттями.
5. Сприяйте усуненню шумів, які негативно впливають на психічний стан пацієнтів.
6. Не драматизуйте ситуацію пацієнта. Створіть навколо нього сприятливий емоційний клімат. Спрямуйте волю пацієнта на одужання і бажання брати активну участь у процесі відновлення свого здоров´я. Але разом з тим не створюйте необґрунтованих ілюзій, якщо мова йде про невиліковне захворювання.
7. Правильно і з користю для пацієнтів організуйте відвідування рідних, знайомих. Кожне відві-дування повинно сприяти видужуванню пацієнтів. Необхідно оберігати пацієнтів від звісток, які можуть схвилювати, викликати надмірне збудження або пригнічення нервової системи. І, навпаки, необхідно підтримувати в пацієнтів бадьорий настрій, відволікати їх від обтяжливих думок про захворювання.
8. Для відпочинку обладнайте окрему кімнату або частину коридору, де розмістіть крісла, журнальний столик з газетами й журналами, стенди, телевізор.
9. Забезпечте повноцінний сон пацієнтів у нічний час, а також післяобідній відпочинок.
10. Не допускайте пацієнтів до медичної документації.
11. Будьте обережні в розмовах про стан пацієнтів, особливо тих, у кого виявлено невиліковну хворобу.
Запам´ятайте! Відсутність медичної сестри на своєму робочому місці може призвести до трагічних наслідків. Якщо вам необхідно з поважної причини вийти на певний час за межі відділення, обов´язково залиште свої координати й підстрахуйте свою тимчасову відсутність перекладанням відповідних дій за необхідності вашій колезі.