Тифлопсихологія
§2. Слухові сприймання при порушеннях зору. Їх компенсаторна роль
Слухові сприймання відіграють компенсаторну роль в діяльності людини з порушеним зором. Так, сліпа дитина вчиться використовувати звукові ознаки об’єктів оточуючої дійсності. Орієнтування сліпої дитини на звуки стає більш чітким при сприймані різноманітних звуків, які пов’язані з предметами та їх діями.
Тонка і чутлива диференціація слухового сприймання у незрячих дітей формується в молодшому дошкільному віці. В той же час співвіднесення звуків з предметністю сприймання в ранньому віці ще низьке, в порівнянні із сприйманням дітей середнього і старшого дошкільного віку. Розвиток слуху при відсутності зору по-різному впливає на пізнавальну діяльність, орієнтацію і поведінку дітей. При зниженні слуху і зору діти часто переходять від слухової опори сприймання на дотиковий самоконтроль як в орієнтації, так і в поведінці.
Слухове сприймання відіграє важливу роль для сліпих і слабозорих при орієнтації і пересуванні в просторі. Сліпі, користуючись слуховим сприйманням, можуть не лише орієнтуватись в часі і просторі, але і за звуком відтворювати своєрідний звуковий пейзаж місцевості. При орієнтації на місцевості сліпі долають перешкоду, вибираючи напрямок руху по звуках, які не сприймаються зрячими.