Тифлопсихологія

§8. Слухові відчуття

В усіх видах діяльності людини важливу роль відіграє слух.

Слухові відчуття виникають в мозку людини внаслідок впливу звукової хвилі на слуховий рецептор.

В загальній психології виділяють три види слухових відчуттів: мовні, музичні та шуми. При порушеннях зору форми слухових відчуттів не змінюються, і тому не правильно було б вважати, що порушення зору обов’язково стимулюють розвиток музичного слуху. За даними видатного психолога Б.М. Теплова, музичний слух, як форма людського слуху, розвивається в процесі навчання музики, тобто у відповідній діяльності.

За допомогою слуху сліпі та слабозорі діти можуть визначити багато предметних та просторових властивостей оточуючого середовища: локалізацію звуку та його джерело, встановити в якому стані знаходиться предмет, що звучить, визначити швидкість та напрямок його руху. Завдяки своїй компенсаційній функції, слухові сприймання у сліпих та слабозорих розвинуті краще, ніж у людей з нормальним зором. Здавна вважалось, що при порушеннях зору провідну роль відіграє слух. Тому слухові відчуття сліпих вважали витонченими, такими, що виникають автоматично і виконують компенсаторну роль.

Сучасними дослідженнями встановлено, що порівняно високий розвиток слуху у сліпих та слабозорих обумовлений необхідністю орієнтуватись в умовах широкого звукового діапазону. Використання слуху в просторовій орієнтації, в навчанні та праці виробляє у них тонке диференціювання звуків, локалізацію звуків у просторі. Корекційна робота передбачає прискорення процесу диференціації звукових сигналів, вміння встановлювати їх джерело. Для цього незрячих навчають розпізнаванню звукових сигналів за частотою, інтенсивністю, тривалістю звучання, визначенню напрямку звуку та швидкості його розповсюдження. Успішність такої роботи пов’язана з введенням тренувань в активну діяльність сліпої людини.