Вікова психологія
13.5 Нормативні кризи дорослості та розвиток особистості
Широко відомим є підхід американського психолога Д. Левінсона, який намагався виявити стійкі, закономірні характеристики розвитку дорослої людини та виділити періоди, коли людині необхідно вирішити певні завдання і створити нові життєві структури. В результаті в життєвому циклі чоловіка було виділено три головні ери. Протягом кожної ери індивідуум будує структуру життя, реалізує її в способі життя доти, поки не вичерпує всі завдання, та переходить на наступний етап. Д. Левінсон виділив переходи:
• до ранньої дорослості (17-22 роки);
• перехід 30-річчя (28-33 роки);
• до середньої дорослості (40-45 років);
• перехід 50-річчя (50-55 років);
• до пізньої дорослості (60-65 років).
Американська дослідниця Г. Шихі підтвердила висновки Д. Левінсона і описала такі кризи:
1) 20-22 роки - перехід до ранньої дорослості, "відривання від батьківського коріння". Основні завдання і проблеми молодості (наступного за кризою етапу): уточнення життєвих планів та початок їх здійснення, пошуки себе та вироблення індивідуальності, пошуки партнера та створення сім´ї, спеціалізація та набуття майстерності в професійній діяльності;
2) криза 30-ти років - перехід до середньої дорослості, пов´язаний з роз-ходженням між областю можливого та наявного, яке переживається як сумніви та стурбованість. Намагаючись перебороти неприємні почуття, людина приходить до переоцінки раніше зроблених виборів, що приводить до корінних змін в способі життя, розпаду шлюбів, професійної переорієнтації. Але без особистісної переорієнтації та глибокої рефлексії ці зміни часто є лише ілюзорними виходами з кризи;
3) період після 30 років - "корні та розширення" - пов´язаний з вирішенням житлових проблем, просуванням по службовій драбині, розширенням соціальних зв´язків та поступовим прийняттям власного Я;
4) криза 40 років - криза середини життя - проявляється у зміні ставлення до того, що раніше здавалось важливим, цікавим чи, навпаки, відштовхуючим. Переживається у вигляді нетотожності самому собі (того, що став іншим). Щонайменше, один з моментів кризи пов´язаний з проблемою зменшення фізичних сил та привабливості. Це вік підведення попередніх підсумків, коли вирішується, чи були реалізовані мрії юності. Змінюються соціальні очікування та будуються нові плани.
Г. Шихі виділила кілька моделей проживання життя і чоловіками, і жінками: нестійкі, замкнуті, вундеркінди, вихователі, інтегратори тощо. Крім того, вона відмічає, що вікові кризи жінок більшою мірою пов´язані зі стадіями та подіями життєвого циклу.
Відмітимо також, що про нормативні кризи дорослості писали Б. Лівехуд, Р. Пекк, Е. Еріксон та інші автори.