Вікова психологія
13.1 Дорослість як психологічний період
Період дорослості - найбільш довгий період онтогенезу. Його ділять на три стадії: молодість, середня дорослість, пізня дорослість (старість).
Виділяють багато ознак дорослості:
• новий характер розвитку, який тепер менше залежить від фізичного зростання та когнітивного удосконалення;
• здатність реагувати на зміни та успішно пристосовуватись до нових умов, позитивно розв´язувати протиріччя та труднощі;
• подолання залежності та здатність брати відповідальність за себе та за інших;
• деякі риси характеру (твердість, розсудливість, надійність, чесність, тощо);
• соціальні та культурні орієнтири (ролі, ставлення) для визначення успішності розвитку.
Відмітимо, що поняття "дорослість" та "зрілість" не є тотожними. Зрілість - це найбільш соціально активний та продуктивний період життєдіяльності, коли може бути здійснена тенденція до найвищого рівня розвитку інтелекту та особистості. Древні греки називали цей період та стан душі "акме", що означає "вершина", найвищий ступінь.
В теорії Е. Еріксона зрілість - це вік "здійснення діянь", найбільш повний розквіт, коли людина стає тотожною сама собі. Головні лінії розвитку людини середніх років - це генеративність та незаспокоєність. Робота та турбота - основні турботи зрілих людей. Якщо особистість виявляється "заспокоєною" в якомусь сенсі, то починається застій та деградація, які проявляються в інфантильності та самопоглинутості.
В гуманістичній психології центральне значення надавалось процесу самоактуалізації, самореалізації дорослої людини. Так, А. Маслоу писав, що особистість, яка самоактуалізується, не обмежується задоволенням дефіцита рних (елементарних) потреб, а прагне до вищих, буттєвих цінностей (таких, як істина, краса, добро, тощо). Такі люди прагнуть досягти висот у своїй справі (або можливо й вищого рівня). Але необхідно пам´ятати, що самоактуалізація - це процес, який вимагає напруженої роботи над собою. Г. Олпорт вважав, що зрілість визначається ступенем функціональної автономії її мотивації. Дорослий індивід є здоровим та продуктивним, якщо він перевершив ранні (дитячі) форми мотивації та діє усвідомлено.
Б.Г. Ананьєв підкреслював онтогенетичні зміни, які відбулись за останнє сторіччя: прискорення процесів дозрівання та уповільнення процесів старіння, особливо у сфері інтелекту та особистості сучасної людини, що привело до розширення діапазону дорослості.
В.І. Слободчиков та Г.А. Цукерман вважають, що суть першого ступеня дорослості (17-42 роки) полягає в індивідуалізації системи суспільних цінностей та ідеалів відповідно особистісної позиції людини, яка стає суб´єктом суспільних відносин. Кінцева стадія (після 39 років) - універсалізація - розглядається як потенційна можливість досягнення найвищого духовного розвитку, входження в простір загально- та надлюдських, екзистенціальних цінностей.