Вікова психологія
9.3 Розумова та емоційно-вольова готовність
Навчання в сучасній школі вимагає також розумової готовності дітей. Вони приходять до школи з досить широким колом знань і умінь, а головне - з розвинутими сприйманням і мисленням (вони вже мають освоїти операції аналізу, синтезу, порівняння, узагальнення, класифікації, групування тощо), які дозволяють систематично спостерігати за предметами та явищами, виокремлювати в них істотні особливості, міркувати і робити висновки.
Крім того, діти вже мають володіти початковими навчальними вміннями (концентрація уваги не на результаті, а на самому процесі виконання навчальних завдань, самоконтроль, самооцінка та інш.).
Інтелектуальна готовність пов’язана з розвитком пізнавальних процесів - зі здатністю до узагальнення, порівняння об’єктів, їх класифікації, виділення суттєвих ознак, визначення причинно-наслідкових залежностей, уміння робити висновки. У дитини має бути певна широта уявлень, у тому числі образних та просторових, відповідний мовленнєвий розвиток, пізнавальна активність.
Вивчення особливостей інтелекту найчастіше починають з дослідження пам’яті, яка повинна мати довільну форму та охоплювати різні форми запам’ятовування, зберігання та відтворення матеріалу. Діагностують рівень розвитку механічного запам’ятовування, розвиток опосередкованої пам’яті (методика О.Р. Лурії) тощо.
Мислення шестирічної дитини є образним та достатньо конкретним. Визначають рівень розвитку наочно-образного мислення (методика розрізних картинок), просторового мислення (“лабіринт” О.Л. Венгера), понятійного мислення (“Пояснення сюжетних картин”, “Послідовність картин” тощо), найпростіших узагальнень (виключення зайвого), процеси аналізу та синтезу (методика Б.В. Зейгарнік).
Велику роль відіграє й емоційно-вольова готовність, зокрема вміння дошкільника довільно керувати своєю поведінкою, пізнавальною активністю, спрямовувати її на розв´язання учбових задач тощо. Навчання в школі має бути для нього джерелом позитивних емоцій, що допоможе знайти своє місце серед однолітків, підтримає впевненість у собі, у своїх силах. Важливо, щоб ці позитивні емоції пов´язувались із самою учбовою діяльністю, її процесом та першими результатами.
Стосовно вольової готовності необхідно говорити про рівень розвитку довільності. Довільність поведінки дитини проявляється при виконанні вимог, конкретних правил, які висуває вчитель, чи під час роботи за зразком. Найбільш поширеними методиками діагностики довільності є тест шкільної зрілості Керна-Йірасека, “Будиночок” (Н.І. Гуткіна), методики О.Л. Венгера, Д.Б. Ельконіна тощо.
За деякими даними (О.Є. і Г.Г. Кравцови), майже третина дітей семирічного віку не зовсім готова до школи. Особливо часто виявляється недостатня сформованість окремих компонентів психологічної готовності. Все це вимагає певного коригування з боку педагогів.