Вікова психологія
4.3 Періодизації за однією ознакою розвитку
Такі періодизації, як писав Л.С. Виготський, базуються на виділенні якоїсь однієї ознаки дитячого розвитку як умовного критерію для розділення його на окремі періоди. Ця ознака має бути: показовою для суджень про загальний психічний розвиток, легко доступною для спостереження та об’єктивною.
Прикладом такого виду періодизацій є періодизація дитячого розвитку, розроблена П.П. Блонським. Критерієм у ній обрано принцип дентиції (поява та зміна зубів).
Ще одна періодизація такого роду розроблена З. Фрейдом на основі певного способу проявлення лібідо через ерогенні зони. Фрейд виділяє оральну (0-1 рік), анальну (1-3 роки), фалічну (3-5 років), латентну (5-12 років) та генітальну (12-18 років) стадії психосексуального розвитку. Він підкреслює, що фіксація на кожній з цих стадій може привести до формування типу характеру, який відповідає даній стадії.
Можна також сказати і про періодизацію М.Ф. Поліцина, який поклав в основу власне психологічний критерій - розвиток потреб як ознаки становлення суспільної спрямованості особистості. Він виділив такі періоди:
• немовля - переважає потреба у фізіологічному комфорті;
• раннє дитинство - потреба в оволодінні предметними діями;
• дошкільне дитинство - потреба “бути як дорослий”;
• молодше шкільне дитинство - самоствердження у світі дорослих;
• молодший підлітковий вік - потреба бути значущим для інших;
• старший підлітковий вік - потреба приносити щастя якомога більшій кількості людей.