Етика ділових відносин
4.3. Конфлікти в організації
Особливо важливим для менеджера є уміння аналізувати і вирішувати виробничі конфлікти, які виникають в організації.
Конфлікт– зіткнення протилежно спрямованих цілей, інтересів, позицій, думок, поглядів, схем поведінки суб’єктів взаємодії.
Причини виробничих конфліктів
- · Об’єктивні та суб’єктивні фактори управління.
- · Умови праці (технологія, режим, нормування, безпека та ін.).
- · Система розподілу ресурсів (виплата заробітної плати, витрачання коштів, розподіл отриманих прибутків, участь працівників в управлінні капіталом, правила проведення приватизації та ін.).
- · Взаємозалежність виробничих задач (виконання завдання, плану одним підрозділом підприємства залежить від роботи іншого підрозділу).
- · Протилежні вимоги до процесу виробництва (необхідність перевиконати план і необхідність економити електроенергію, збільшення обсягів виробництва і покращення якості продукції тощо).
З точки зору предмета нашого розгляду– етики ділових стосунків – найбільш значимими причинами конфліктів є відповідні об’єктивні та суб’єктивні фактори управління. Розглянемо причини, способи аналізу та подолання управлінського конфлікту, із якого виділяється конфлікт “керівник– підлеглий”.
Об’єктивними причинами управлінського конфлікту є об’єктивні фактори управлінського процесу[12]:
- · протиріччя між функціями, які виконує підлеглий, та його особистісними рисами. Підлеглий розглядається через призму функцій, які він виконує в організації, а ставлення до нього як до “особистості” відходить на задній план;
- · відсутність чіткого поділу функціональних обов’язків між керівниками, керівниками і підлеглими (“хибні кола управління”).
Результатом цього є ситуація, коли одному підлеглому вказівки даються багатьма керівниками, один киває на іншого, відсутність відповідальності;
- · протиріччя між обов’язками і правами, між функціями людини та засобами їх виконання, між колом відповідальності та правами в даній управлінській сфері;
- · непідготовленість спеціаліста до конкретної управлінської діяльності.
Суб’єктивними причинами управлінського конфлікту є фактори соціально-психологічного характеру (суб’єктивний аспект управлінського процесу та особистісні причини)[12]:
- · прийняття керівниками необґрунтованих, неоптимальних помилкових рішень;
- · зайва опіка та контроль особливо над досвідченими працівниками;
- · низький авторитет конкретного управлінця серед підлеглих;
- · порушення в системі стимулів, які запропоновано керівником для підвищення ефективності роботи.
Серед причин особистісного характеру вчені виділяють:
- · низький рівень культури спілкування з обох сторін;
- · вибір керівниками неадекватного стилю керівництва;
- · намагання серед керівників затвердити власний авторитет за будь-яких умов, особливо затвердити власну непогрішимість у прийнятті рішень;
- · загальне напруження відносин, емоційна нестійкість, агресивність.
Ігнорування конфліктної ситуації в організації може стати найбільшою помилкою керівника. За даними досліджень, проведених російськими психологами, основні конфлікти торкаються сфери виробничих стосунків між керівниками та підлеглими (про це заявили 80 % респондентів), конфлікти, що торкаються міжособистісних взаємин становлять 20 %. У 60– 80 % відповідей винними у виникненні конфліктів визнають себе працівники, в інших випадках вони покладають відповідальність на своїх керівників. 75 % респондентів покладають вину за те, що конфлікт має затяжний характер, на керівника і лише 15 %– на
себе. До 30 % всіх конфліктів не знаходять свого вирішення[13].
Тому важливим аспектом недопущення або вирішення управлінського конфлікту є уміння керівника “бачити” та аналізувати ознаки наближення конфлікту.
Ознаки конфліктної ситуації:
- · зростання емоційної напруги;
- · різка зміна у ставленні до роботи;
- · факти приниження почуття гідності особистості;
- · збільшення локальних конфліктів;
- · помітне розшарування колективу на групи, позиції яких значно відрізняються;
- · замкнутість, невідвертість у особистих стосунках;
- · втрата довіри між колегами;
- · поширення пліток;
- · стихійні міні-збори;
- · негативні судження про ситуацію в організації (колективі), про життя і діяльність колег та посадових осіб;
- · обговорення негативних факторів та взаємин боротьби, сутичок стають основними темами розмови в організації.
Але головне в конфлікті– уміння його не допустити. Конфлікту, як і хворобі, легше запобігти, аніж потім лікувати.
До об’єктивних факторів попередження конфліктів відносяться такі:
- · умови, організація та оплата праці;
- · відповідність та чіткість у розподілі прав і обов’язків;
- · графік та ритмічність роботи;
- · рівень технологій;
- · забезпечення ресурсами;
- · високий рівень трудової і виконавчої дисципліни;
- · умови побуту та ін.
Важливим аспектом безконфліктного управління є суб’єктивніфактори управлінського процесу:
- · володіння та реалізація в управлінському процесі, залежно від ситуації, різних стилів керівництва (авторитарний, демократичний, ліберальний);
- · створення сприятливої психологічної та моральної атмосфери;
- · принциповість та об’єктивність відносно людей;
- · інтерес, увага та повага до людей;
- · привітливість та доброзичливість;
- · володіння прийомами конструктивної критики;
- · самокритичність керівника;
- · уміння ставити себе на місце іншого;
- · уміння уважного слухати іншого;
- · володіння методами переконання;
- · усунення з ділового спілкування суджень та оцінок, які могли б принизити честь та гідність людини та ін.
Основні поняття і ключові слова: виробничі конфлікти, причини виробничих конфліктів, заходи з профілактики та вирішення виробничих конфліктів.