Управління змінами
10.6. Види реінжинірингу. Учасники реінжинірингової діяльності
Реінжиніринг класифікується залежно від масштабів проведення, від ситуації, в якій знаходиться організація, за предметом змін (табл. 10.2).
Таблиця 10.2 - Види реінжинірингу
№ з/п |
Вид |
Характеристика |
Залежно від масштабів проведення |
||
1 |
Разові поліпшення |
опис деяких локальних процесів (частіше всього в рамках 1-2 структурних підрозділів) у вигляді ланцюжків послідовно виконуваних операцій з метою провести аналіз і запропонувати заходи щодо їх поліпшення |
2 |
«Лоскутне документування» |
опис деяких ключових процесів і процедур компанії з метою стандартизувати порядок їх виконання |
3 |
Тотальне моделювання |
опис більшої частини «наскрізних» бізнес-процесів компанії з метою аналізу, оптимізації, регламентації та наступної їх автоматизації |
4 |
Комплексне впорядкування діяльності |
опис і регламентація діяльності (процесів) структурних підрозділів, налагодження взаємодії між підрозділами за принципом «клієнт- постачальник» з метою впровадження процесного управління |
Залежно від ситуації |
||
5 |
Кризовий реінжиніринг (перепроектування бізнес-процесів) |
рекомендується для використання в ситуації глибокої кризи організації (втрати конкурентоспроможності, відмови споживачів від товарів тощо) |
6 |
Реінжиніринг розвитку (удосконалення бізнес-процесів) |
рекомендується для використання в ситуаціях: задовільного поточного стану організації за наявності небажаних тенденцій та несприятливих прогнозів; за умов благополучної ситуації в організації при бажанні прискорити та збільшити відрив від конкурентів |
За предметом змін |
||
7 |
Реінжиніринг фінансових бізнес-процесів |
передбачає розробку та впровадження методів управління фінансовими потоками та бізнес- процесами в цілому |
8 |
Інноваційний реінжиніринг |
передбачає використання інноваційних методів в процесі управління змінами в організації |
Найчастіше зустрічаються проекти разового поліпшення і лоскутного документування. Це пояснюється двома основними причинами:
- по-перше, більшість українських керівників підприємств віддають перевагу починати реінжиніринг з невеликих проектів, можливий провал яких не викличе великого резонансу;
- по-друге, витрати фінансових ресурсів мінімальні саме при проведенні реінжинірингу вказаних типів.
Серед видів реінжинірингу, визначених залежно від ситуації, найбільш актуальним для вітчизняних організацій у теперішній час, є кризовий реінжиніринг.
За предметом змін виділяють реінжиніринг фінансових бізнес-процесів, інноваційний, будівничий, технологічний, соціальний, орагізаційний, зв’язаний види реінжинірингу.
Характеристику учасників реінжинірингової діяльності та їх функції подано в табл. 10.3.
Таблиця 10.3 - Учасники реінжинірингової діяльності та їх функції
Учасники |
Функції |
Лідер проекту - один з топ- менеджерів організації |
очолює реінжинірингову діяльність, відповідає за ідеологічне обґрунтування проекту, створює загальну атмосферу новаторства та відповідальності, забезпечує мотивацію |
Управляючий комітет - топ- менеджери, лідер проекту, менеджери процесів |
розробляє загальну стратегію реінжинірингу та контролює хід її виконання, погоджує цілі та стратегії, інтереси робочих команд, розв’язує конфлікти |
Команда з реінжинірингу |
група фахівців, які здійснюють діагностику існуючого процесу та займаються його перебудовою та впровадженням нових правил |
Менеджери оперативного керівництва |
розробляють методики та інструменти реінжинірингу, проводять навчання, координують, допомагають у формуванні команд |
Менеджери процесів |
відповідають за оновлення окремих процесів, формують команди, забезпечують умови для їх роботи, здійснюють нагляд та контроль |
Контрольні запитання - завдання
- 1. У чому полягає суть термінів «реінжиніринг» та «реінжиніринг бізнес- процесів»?
- Відповідно до яких принципів здійснюється реінжиніринг бізнес- процесів?
- Для досягнення яких цілей здійснюється реінжиніринг бізнес-процесів?
- Як класифікують бізнес-процеси організації?
- У чому полягає очікуваний ефект від застосування реінжинірингу бізнес-процесів?
- За якими етапами здійснюється реінжиніринг бізнес-процесів в організації?
- У чому полягають наслідки реінжинірингу бізнес-процесів?
- Які наукові підходи дозволяють зрозуміти феномен реінжинірингу бізнес-процесів?
- Хто є учасниками бізнес-процесів в організаціях?
- За допомогою яких кількісних та якісних показників оцінюються бізнес-процеси організації?
- Охарактеризуйте види реінжинірингу залежно від масштабів проведення, від предмету змін, від ситуації, в якій знаходиться організація.
Тематика наукових доповідей
- Кризовий реінжиніринг: суть, особливості реалізації, приклади успішного проведення.
- Реінжиніринг розвитку: суть, особливості реалізації, приклади успішного проведення.
- Чинники успіху реінжинірингу.
- Методи моделювання бізнес-процесів.
- Реінжиніринг бізнес-процесів торговельних підприємств.
- Реінжиніринг бізнес-процесів підприємств ресторанного бізнесу.