Управління змінами
10.2. Мотиви проведення реінжинірингу бізнес-процесів. Цілі, завдання, принципи реінжинірингу
Мотивами проведення реінжинірингу бізнес-процесів можуть бути:
- впровадження інформаційних технологій;
- сертифікація системи менеджменту якості;
- незадовільне функціонування підприємства та невдачі в спробі застосування будь-яких інших методів;
- перевантаження вищого керівництва та необхідність у перерозподілі прав і функцій, коригування та уточнення форм діяльності організації;
- відсутність стратегічного бачення розвитку підприємства і необхідність впровадження принципів стратегічного управління;
- неефективність організаційної структури та системи організації праці;
- зростання масштабу або диверсифікація діяльності, що робить організацію некерованою;
- реорганізація;
- техніко-технологічні зміни;
- загрози зовнішнього середовища та зростання конкуренції тощо.
Основною метою реінжинірингу бізнес-процесів є підвищення якості
системи управління організацією в ключових сферах діяльності задля формування конкурентних переваг, збільшення рівня конкурентоспроможності, економічної ефективності та розвитку.
Також здійснення РБП дозволяє забезпечити досягнення таких цілей, як:
- суттєве підвищення ступеню задоволення споживача, включаючи роботу з ним у режимі 24 х 365, орієнтацію на його поточні і майбутні потреби;
- радикальне скорочення тривалості виробничого циклу, докорінне зменшення кількості процесів та їх вартості, різке зниження витрат часу на виконання функцій;
- значне поліпшення процесу управління якістю;
- підвищення ролі рішень та ініціативи кожного окремого працівника, організація групової роботи;
- різке зниження кількості працівників;
- забезпечення прискореного впровадження нових технологій;
- забезпечення адаптації підприємства до функціонування в умовах інформаційного суспільства і «суспільства знань».
Основні завдання реінжинірингу бізнес-процесів:
- Зміна організаційної структури підприємства з функціональної на крос- функціональну (або бригадну) або горизонтальну на рівні топ-менеджменту та бригадну - на рівні бізнес-процесів;
- Формування системи мотивації до самостійної роботи, ініціативності в межах процесів, оцінки та винагороди за отриманий результат;
- Формування нової корпоративної культури на засадах максимального задоволення потреб споживачів.
Досягнення поставлених цілей та завдань забезпечує набір організаційних, методичних та інформаційних компонентів реінжинірингу:
- стратегія організації, орієнтована на перспективні потреби споживача;
- новий набір бізнес-правил або бізнес-процедур, який дозволить знизити витрати, зменшити час прийняття рішень;
- нова організаційна структура управління;
- нові умови праці персоналу, нові обсяги прав та ресурсів робітників;
- новий підхід щодо отримання інформації від споживачів;
- забезпечення функціонування всіх попередніх процедур та структур за допомогою інформаційних систем та новітніх інформаційних технологій.
Проведення РБП є складним процесом, який потребує часу та концентрації зусиль всієї організації. Як і будь-який глобальний процес, який впливає на життєдіяльність підприємства та радикально змінює способи його функціонування, РБП підкоряється певним принципам проведення (табл. 10.1).
Таблиця 10.1 - Характеристика принципів реінжинірингу бізнес-процесів
№ з/п |
Принцип |
Характеристика |
1 |
2 |
3 |
1 |
Декілька робіт поєднуються в одну |
Інтегрування декількох робіт здійснюється з метою зменшення інтерфейсів між різними роботами, скорочення часу на очікування та інші неефективні процедури |
2 |
Виконавці самостійно приймають рішення |
Цей принцип дозволяє мінімізувати кількість вертикальних взаємодій по процесу. Працівник замість того, щоб звертатися до керівника і відповідно гальмувати процес, має повноваження та відповідну підготовку щодо прийняття окремих рішень |
3 |
Роботи з процесу виконуються в їхньому природному порядку |
Реінжиніринг прагне не накладати на процес додаткових вимог, наприклад, обумовлених організаційною структурою або прийнятою лінійною технологією |
4 |
Роботавиконується там, де це доцільніше |
Організаційна структура або організаційні межі підприємства не повинні накладати жорстких обмежень на процес реінжинірингу. Розподіл функцій повинен відбуватися залежно від процесу і необхідності його ефективного виконання, а не від раніше закріплених обов’язків. Якщо, наприклад, працівникам відділу маркетингу зручніше самим закуповувати для себе канцелярські приналежності або устаткування, то немає необхідності доручати це іншим підрозділам. При цьому, варто активно втягувати в процес як його клієнтів, так і постачальників, що традиційно розглядаються за межами проекту; такі рішення часто застосовуються в межах методики «точно в термін» |
5 |
Процеси мають різні варіанти виконання |
Замість «твердих і неадаптованих» процесів запроваджуються процеси, орієнтовані на максимальну кількість можливих випадків їх реалізації; кожен варіант процесу здійснюється залежно від наявної ситуації |
6 |
Необхідно зменшувати кількість входів у процеси |
Величезна кількість часу витрачається на зіставлення і зведення різних форм подання подібної інформації. Так, заяви на відпустку зіставляються з відгулами, заявки на закупівлю - з рахунками-фактурами, записи про відсутність на роботі через хворобу з бюлетенями тощо. Отже, необхідно багато звіряти, створюється плутанина в процесі. Для удосконалення процесу варто просто ліквідувати ті входи, які потрібно зіставляти з іншими входами |
7 |
Зниження частки робіт з перевірки та контролю |
Операції з перевірки та контролю не додають вартості. Тому, необхідно знизити частку таких операцій |
8 |
Зниження частки узгодження |
Узгодження - це ще один варіант робіт, що не додають вартості, потрібно мінімізувати ці роботи шляхом скорочення точок зовнішнього (стосовно процесу) контакту |
9 |
Відповідальний менеджер є єдиною контактною особою по процесу |
Менеджер взаємодіє із замовником з усіх питань, пов’язаних із процесом, для цього менеджер повинний мати доступ у всіх інформаційних системах, які використовуються в цьому процесі, до всіх виконавців |
10 |
Поєднання централізованих та децентралізм- ваних операцій |
Сучасні інформаційні технології дозволяють регламентувати діяльність підрозділів, одночасно централізовувати і деценталізовувати окремі операції. Централізація може бути здійснена шляхом агрегування інформації і розмежування прав доступу до неї, децентралізація може підтримуватися |
Визначають прямий і зворотний інжиніринг. Прямий інжиніринг - це інжиніринг нового бізнесу; зворотний інжиніринг - це інжиніринг існуючого бізнесу.