Управління змінами
8.2.5. Тотальне управління якістю
Однією з найбільш значних за останні роки інновацій у сфері забезпечення конкурентоспроможності стало впровадження в діяльність сучасних підприємств тотальної системи управління якістю (TQM). Її широке практичне застосування в розвинутих країнах почалося з кінця 80-х років ХХ століття завдяки дослідженням Е. Демінга, Дж. Джурана та Ф. Кросбі.
Так, Е. Демінг на основі «петлі (спіралі) якості» розробив інструменти і процедури безперервного вдосконалення якості, що отримали назву циклу PDCA (Plan-Do-Check-Act) або («планування-виконання-перевірка-реакція») або «колесо Демінга». Сутність циклу PDCA полягає в тому, що на всіх етапах свого функціонування система управління якістю повинна проходити такі основні фази, що періодично повторюються (табл. 8.7):
- планування, яке визначає питання (зони, теми тощо), які потребують удосконалення, а також функції та інструменти їх дослідження;
- виконання, яке передбачає планування конкретних контрзаходів усунення причин відхилень та їх реалізацію;
- перевірку, яка передбачає підтвердження ефекту від контрзаходів та їх стандартизацію;
- реакцію, що включає оцінювання всієї процедури.
Таблиця 8.7- Загальний план безперервного формування і підвищення якості
Фаза PDCA |
Етап загального плану |
Функція, яку потрібно здійснити |
Інструмент |
Планування |
1. Визначення основних питань і завдань |
Спостереження, збирання інформації, визначення кола питань, що допоможуть формувати і підвищити якість. Визначення загальної концепції вирішення основних проблем та завдань підвищення якості. |
Стандартизація. Підвищення кваліфікації робітників. Миттєве реагування на відхилення та їх попередження у майбутньому. |
2. Моніторинг та оцінювання поточної ситуації |
Збирання інформації за напрямами контролю якості. Визначення пріоритетних напрямів. Розв’язання найбільш складних завдань |
Складання контрольних графіків, гістограм, використання інших методів спостереження, аналізу |
|
3. Здійснення аналізу |
Складання переліку можливих основних причин найбільш складних проблем. Дослідження причинно- наслідкових взаємозв’язків. Структуризація інформації та визначення ієрархії у причин- но-наслідкових зв’язках. |
Дослідження основної структури. Використання методів оброблення й аналізу інформації. Ієрархічне уявлення основних проблем і причин їх появи. |
|
Виконання |
4. Планування контрзаходів для усунення причин та їх реалізація |
Вибір і планування контрзаходів для усунення причин проблеми. Експериментальне дослідження дієвості контрзаходів та їх промислове освоєння. |
Удосконалення або заміна матеріалу, обладнання, технологій. Підвищення кваліфікації та досвіду. |
Перевірка |
5. Підтвердження ефекту від контрзаходів і їх стандартизація |
Збирання інформації про ефективність контрзаходів. Аналіз порівняння результатів здійснення контрзаходів. Зміна стандартів, ТУ та інших нормативів |
Усі основні інструменти контролю й забезпечення якості |
Реакція |
6. Оцінювання всієї процедури |
Удосконалення збирання та аналізу інформації, процедур та інструментів вирішення проблем якості |
Удосконалення існуючих та використання нових інструментів якості |
Організація системи управління якістю на підприємстві полягає у створенні організаційної структури в межах підприємства, яка охоплює всі сфери його діяльності й підрозділи в сукупності з відповідними функціями, процесами та ресурсами, що забезпечують здійснення ефективного функціонування даної системи на всіх етапах її життєвого циклу і в кожному її елементі.
Такою системою є TQM - основа діяльності сучасних підприємств і міжнародних стандартів ІСО серій 9000 із питань організації забезпечення належного рівня якості продукції та виробництва.
Концепція TQM передбачає цілеспрямоване й належно скоординоване використання методів управління якістю на всіх етапах операційної діяльності - від досліджень та розробок до після продажного обслуговування за умов цілісності системи управління і сфери реалізації при раціональному використанні технічних та інших можливостей.
Тотальне управління якістю включає:
- Контроль у процесі розробки нової продукції.
- Оцінювання якості дослідного зразку, планування (проектування) якості продукції і виробничого процесу, контроль, оцінювання й планування якості матеріалів, що постачаються.
Мета тотального управління якістю - досягти більш високого рівня якості продукції та послуг.
Якість залежить від численних і різноманітних чинників, які необхідно врахувати при втіленні системи TQM. Для цього використовують три основних групи методів реалізації: навчання якості; стимулювання якості; методи контролю роботи з підвищення рівня якості. Отже, реалізація тотальної системи управління якістю забезпечує отримання конкурентоспроможного продукту діяльності (товарів та послуг).
Контрольні запитання - завдання
- Охарактеризуйте методи управління змінами, орієнтовані на людей.
- Охарактеризуйте методи управління змінами, орієнтовані на завдання та технології.
- Охарактеризуйте методи управління змінами, орієнтовані на структуру та стратегію організації.
- Що розуміють під аутсорсингом за різними науковими підходами?
- Які види аутсорсингу визначаються?
- Що розуміють під терміном «аутстаффінг»?
- Наведіть форми аутсорсингу та надайте характеристики форм.
- Визначте переваги та ризики використання аутсорсингу в управлінні змінами в організації.
- Визначте види та структуру бенчмаркінгу.
- Що таке даунсайсинг?
- У чому полягає суть циклу РДСА як методу управління якістю. Прокоментуйте загальний план реалізації РДСА.
Тематика наукових доповідей
- Аутсорсинг як сучасний метод управління змінами в організаціях: закордонний та вітчизняний досвід.
- Бенчмаркінг як сучасний метод управління змінами в організаціях: закордонний та вітчизняний досвід.
- Аутстаффінг як сучасний метод управління змінами в організаціях: закордонний та вітчизняний досвід.
- Даунсайзинг як сучасний метод управління змінами в організаціях: закордонний та вітчизняний досвід.
- Моделі управління якістю в сучасних організаціях.