Управління змінами
7.2. Види опору змінам: індивідуальний, груповий опір і опір системи
Зміни в цінностях і відносинах є незворотними, оскільки без них неможливі які-небудь реальні зміни. При сучасному темпі соціального й технологічного прогресу потрібно, щоб у короткий термін людина змогла пристосуватися до таких змін, на які в минулому витрачалося життя декількох поколінь. Організаціям доводиться працювати в умовах постійного стресу, що служить гарним середовищем для прояву симптомів, які деякі фахівці з якості називають «ознаками корпоративного божевілля» - прагнення до кращої орієнтації в кризовій обстановці, до зниження витрат й, нарешті, до проведення нескінченних нарад, що закінчуються констатацією відсутності помітних позитивних результатів.
Отже, під час впровадження змін потрібно не «придушувати» опір співробітників, що в результаті призводить до їхньої пасивності, а, навпаки, сприяти їхній мобілізації до досягнення цілей. Керівництво організації зобов’язане заздалегідь передбачити заходи, спрямовані на адаптацію працівників і керівників нижчої ланки до тих змін, які воно має намір впроваджувати. Незважаючи на зовнішню простоту цього формулювання, з нього випливає чимало важливих висновків.
Адаптацію до змін часто вважають винятково індивідуальним процесом, що є оманою. Насправді, будь-які зміни в організації відбуваються на трьох рівнях: індивідуальному, колективному та організаційному.
Індивідуальний рівень. Зіштовхнувшись зі змінами, працівник змушений вирішувати декілька проблем. Спочатку він повинен виробити власну думку щодо доречності і якості пропонованих змін. Якщо працівник визнає необхідність змін, то, незважаючи на почуття незахищеності, що виникає в результаті втрати звичних виробничих відносин, він буде готовий прикласти значні зусилля для освоєння нових знань і навичок, які від нього потрібні в умовах, що змінилися. Далі, працівникові варто зрозуміти, як ставляться до нових змін його колеги. Це необхідно для того, щоб оцінити, чи не викличе він невдоволення з їх боку, приймаючи або, навпроти, відкидаючи ці зміни. Таким чином, працівник втягується в гру узгодження або нав’язування думок, у результаті якої, в остаточному підсумку, формується «колективна позиція». Нарешті йому буде потрібно підкоритися новим методам роботи, які найчастіше виявляються не до кінця відпрацьованими. Іншими словами, на індивідуальному рівні будь-які зміни в організації можуть бути уподібнені скачкам з перешкодами, де маршрут з різноманітними бар’єрами обраний без узгодження з учасниками змагання. В цілому, індивідуальний опір пояснюється побоюванням втратити статус, авторитет, посаду в новій системі. Певною мірою опір - це реакція захисту, оскільки працівник не почувається в небезпеці, якщо зростає ризик.
Індивідуальний опір змінам буде вищим за таких умов:
- чим більша різниця в оцінках «відповідність посади, що обіймається» та «авторитет у колективі» тієї чи іншої посадової особи до та після змін;
- чим нижчу посаду займає працівник в організації;
- чим нижчий рівень освіти у працівника;
- чим нижче авторитет працівника в колективі.
Щоб допомогти співробітнику придбати нове розуміння того, що відбувається і переглянути своє відношення до зміни, найчастіше потрібна індивідуальна робота з ним по роз´ясненню вигід і переваг, які він особисто отримає в результаті реалізації стратегії змін. Така робота повинна призвести до зміни поведінки співробітника.
Груповий опір виникає з сукупності переконань членів групи. До основних особливостей групи працівників відносяться:
- погляди, схожі поведінкові норми;
- схоже відношення до інформації;
- визначення того, яка поведінка приносить бажані результати, а яка - ні;
- лояльність до культури членів групи, її захист.
Групи є центрами влади, вони прагнуть до її накопичення і захисту своєї позиції. З урахуванням цього, коли відбувається загроза владі групи, порушуються її норми, стає недоречною інформація або зачіпається світогляд групи - у всіх цих випадках відбуватиметься опір групи.
При реалізації стратегії змін необхідно мати на увазі, що організація як система включає не тільки формальні групи (управління, відділи, сектори і так далі), але і неформальні, наприклад, групи «ветеранів» організації або активних користувачів Інтернет. Широке освітлення стратегічного задуму і консультації перед здійсненням стратегії змін (в ідеалі - на стадії планування) можуть допомогти зменшити опір з боку груп і виявити, що ж дійсно турбує людей в запропонованій стратегії. Для цього може бути потрібною передача (в порядку зворотного зв’язку) результатів організаційної діагностики тим підрозділам і групам організації, які безпосередньо зачіпає стратегічна зміна; проведення семінарів і дискусій, в яких би брала участь група; організація нової інформаційної мережі, щоб кожен міг дізнатися про те, що відбувається, і мав можливість виразити свої сумніви. Залучення на свою сторону членів впливових і авторитетних неформальних груп в організації робить позитивний вплив також і на рівні індивідуального опору змінам.
Групу характеризує більший рівень стабільності, тому груповий опір буде більш агресивним і сильним. Сила опору групи залежить від характеру та масштабів загрози її владі, ступеню її впливу на рішення, що приймаються на підприємстві, порушення групових цінностей та норм, спричиненого змінами в організації. Але найсуттєвішим чинником є розрив між характеристиками «моделей реальності», що визначається групою і тією моделлю, що будується.
Керівники часто схильні недооцінювати вплив з боку колег на прийняття або відкидання людьми пропонованих змін, що, незважаючи на свої перші враження, багато хто воліє поводити себе так, щоб, не втратити довіру колег, і тільки згодом і на превелику силу міняють свої оцінки зі страху бути відкинутими тією групою людей, до складу якої вони входять. Дослідження дозволяють зробити висновок, що прийняття змін приймає форму деякого суспільного договору в умовах, коли існуюча практика роботи вже себе дискредитувала, а нові альтернативи вітаються. Причому в більшості випадків цей договір приймається під тиском або, принаймні, з мовчазного схвалення неформальних лідерів колективу.
Організаційний рівень або опір системи - це явище, зумовлене суперечностями поточної діяльності та стратегічними заходами. Він пояснюється схильністю системи до встановлення рівноваги, а це легше зробити, повернувшись до знайомого (старого) становища.
Опір системи витікає з некомпетентності організації і виникає в тих випадках, коли мають місце:
- розриви між тим, що є і необхідним для вирішення стратегічних завдань управлінським потенціалом;
- невідповідність організаційної компетентності рівню агресивності стратегії змін;
- послідовність дій в процесі змін.
На цьому рівні структурні і культурні чинники можуть сприяти широкому розповсюдженню опору: або застарілі системи не в змозі справитися із швидкими і радикальними стратегічними змінами, або, наприклад, агресивні стратегії маркетингу представляються неприйнятними для громадської думки. Існуюча структура і культура не можуть швидко пристосуватися до нових стратегічних вимог і змінитися. Це пов’язано з тим, що культурні і структурні зміни можливі тільки на тривалому інтервалі часу і вимагають великих витрат людських ресурсів.
Організаційний опір має три різновиди:
- опір передачі повноважень;
- інертність складних організаційних систем;
- опір змінам, які нав´язані консультантами ззовні.
На цьому рівні, крім власних поглядів на передбачувані зміни й випробовуваний тиск із боку колег, співробітнику доводиться також пристосовуватися до тієї організаційної структури, у рамках якої він працює. Тобто, поряд з тими технічними й організаційними засобами, які потрібно буде впровадити, йому також доводиться враховувати дії керівництва із пропаганди й просування змін. Нова структура, нові концепції якості, зміни в структурі звітності, перебудова виробництва, впровадження нових технологій, удосконалювання виробничих процесів, перебудова горизонтальних зв´язків усередині організації, змінені процедури - це неповний перелік тих організаційних аспектів реорганізації, які необхідно проробити, випробувати, налагодити, освоїти, оцінити, і при необхідності виправити й задокументувати. У силу того, що ці аспекти перебудови простіше піддаються оцінці, керівники організацій найчастіше концентрують свою увагу саме на них, випустивши з уваги два інших виміри проведених змін.
Усі перераховані рівні опору взаємозалежні, і будь-які порушення в одному з них неминуче впливають на два інших. Ця взаємозалежність ускладнює завдання щодо здійснення змін й, безумовно, слугує причиною невеликих досягнень у процесі змін організацій. Вирішення подібних складних завдань виявляється під силу тільки тим менеджерам, які мають достатню гнучкість і рішучість. Отже, у кожній організації, яка реалізує (або готується реалізувати) стратегію змін, спостерігається опір трьох розглянутих видів, який може проявлятися у відкритій або прихованій формі. Розуміння того, на якому рівні виникає опір, і чим він характеризується, дозволяє менеджеру направити зусилля в потрібному напрямі. Кожному з цих рівнів властиві свої особливості опору і свої прийоми дії з метою зменшення опору. Загальна класифікація опору змінам представлена в таблиці 7.2.
Таблиця 7.2 - Класифікація опору змінам
Класифікаційна ознака |
Види опору |
Характеристика |
Форма прояву |
Активний |
Відкритий виступ проти перетворень (наприклад, у вигляді страйку, явного ухилення від впровадження нововведень тощо) |
Пасивний |
Відносно приховане неприйняття змін, що виражається у вигляді зниження продуктивності або бажання перейти на іншу роботу |
|
Особовий |
Опір окремих працівників. Незгода працівників з реальними витратами, фактами, раціональними доводами, логікою. |
|
Логічний |
Логічний опір виникає тому, що потрібно реально витратити багато часу і зусиль на адаптацію до змін, наприклад, на освоєння нових посадових інструкцій. |
|
Психологічний |
Заснований на емоціях, почуттях, установках. Люди можуть боятися невідомості, не довіряти своєму керівництву, відчувати загрозу своєї безпеки, відчуттю самоповаги. |
|
Соціологічний |
Результат виклику, який зміни кидають інтересам груп, цінностям, нормам, особистому статусу співробітника. |
|
Груповий |
Виникає з сукупності переконань членів групи працівників. |
|
Організаційний (опір системи) |
Витікає з некомпетентності організації і виникає в тих випадках, коли в цілому має місце неефективне, неструктуроване управління змінами. |
|
Технічні |
Пов’язані з дією так званих технічних умов організації, які є способами з’єднання людських і технічних ресурсів в організації. |
|
Політичні |
Пов’язані з перерозподілом влади під час структурних і культурологічних змін в організації. |
|
Культурологічні |
Пов’язані із зміною ціннісних орієнтацій і соціальних норм, що діють в організації. |