Психологічна служба
4.8.2. Співпраця з міжнародними і громадськими організаціями
Представництво Дитячого Фонду ООН (UNICEF) в Україні у співпраці з МОН України, Національним Університетом «Києво- Могилянська Академія» і УНМЦ практичної психології і соціальної роботи у 2015 році реалізували проект з підвищення психосоціального реагування дітей та родин у центральних та східних регіонах України.
В ході реалізації Проекту понад 11000 дітей та їхніх батьків отримали психосоціальну підтримку у формі індивідуального та групового консультування. Підвищено обізнаність більше ніж 4 000 педагогічних працівників і психологів щодо розпізнання ознак психологічної травми та роботи з нею. У процесі оцінки ефективності проекту визначено, що рівень посттравматичного стресу серед дітей вдалося значно знизити, майже удвічі. Кількість дітей з високим рівнем посттравматичного стресу було зменшено більше, ніж утричі (з 37% (N=767) до 11% (N=316) протягом півроку.
Європейський Союз (ЄС) та Дитячий фонд ООН (ЮНІСЕФ) в Україні з листопада 2015 року розпочали новий проект «Діти миру», метою якого є надання психосоціальної допомоги дітям на сході України та забезпечення їх участі в освітніх програмах. Проект реалізується у Донецькій, Луганській, Харківській, Дніпропетровській та Запорізькій областях.
За ініціативи Центру між Представництвом Дитячого фонду ООН (UNICEF) в Україні, Національним університетом «Києво-Могилянська академія» і Національною академією педагогічних наук України підписано Меморандум про взаєморозуміння від 21.03.2016 щодо впровадження проекту «Комплексна психосоціальна допомога дітям, підліткам і родинам, які постраждали внаслідок конфлікту в Україні».
На сьогодні у Проекті вже пройшли навчання 1550 педагогів та 230 практичних психологів з п’яти східних областей. Близько 26 000 дітей взяло участь у програмі психосоціальної підтримки. Відкрито та повноцінно функціонує центр психосоціальної реабілітації у м. Слов’янськ. Програма проекту засвідчує свою надзвичайну актуальність та отримує високі позитивні відгуки учасників.
З листопада 2015 року УНМЦ практичної психології і соціальної роботи здійснює ефективну співпрацю з Данською радою у справах біженців в Україні (DRC). Зокрема 24 листопада 2015 року спільними зусиллями було організовано і проведено перший круглий стіл з питань розробки і впровадження програм психосоціальної підтримки дітей і батьків в умовах збройного конфлікту на сході України. В результаті роботи були відпрацьовані рекомендації щодо координації діяльності державних установ, міжнародних організацій та НПО в розробці та реалізації програм психосоціальної допомоги населенню, що постраждало в наслідок конфлікту. УНМЦ практичної психології і соціальної роботи виступив ініціатором підписання відповідного Меморандуму про наміри дій у сфері координації діяльності щодо розробки та впровадження програм психосоціальної підтримки населення.
За поданням Данської ради у справах біженців в Україні УНМЦ практичної психології і соціальної роботи було включено до складу учасників кластеру MH PSS (психічного здоров’я і психосоціальної підтримки) при United Nations Office for the Coordination of Humanitarian Affairs (OCHA ).
На запит Данської ради у справах біженців в Україні було проведено навчальний тренінг з питань надання первинної психологічної допомоги населенню у випадках надзвичайних подій.
УНМЦ практичної психології і соціальної роботи постійно здійснює співпрацю з Міжнародним жіночим правозахисним центром «Ла Страда-Україна», у рамкам якої в 2014-2015 році Центр брав участь у 3 різних міжнародних проектах. (див. Додатки)
Із січня 2015 року розпочато проведення щомісячних одноденних нарад з метою надання методичної допомоги та супервізії для практичних психологів і соціальних педагогів Дніпропетровської, Запорізької, Харківської областей з питань надання психологічної та соціально- педагогічної допомоги дітям, а також розповсюдження інформаційних матеріалів серед педагогічних працівників, дітей та батьків.
Співробітники Центру співпрацюють з Представництвом Міжнародного Медичного Корпусу (ІМС) в рамках Проекту «Налагодження психосоціальної підтримки та забезпечення психічного здоров’я в Україні», беруть участь у роботі Міжвідомчої Робочої Групи щодо адаптування та впровадження керівних принципів Міжвідомчого Постійного Комітету Генеральної Асамблеї ООН з координування гуманітарних питань для створення в Україні Міжвідомчої Координаційної Групи з питань психічного здоров’я та соціально-психологічної підтримки в надзвичайних ситуаціях.
Громадська організація «Інститут миру і порозуміння» спільно з Дитячим фондом ООН (ЮНІСЕФ) та УНМЦ практичної психології і соціальної роботи реалізують проект «Вирішення конфліктів та впровадження відновних практик серед дітей та молоді, уражених конфліктом» в навчальних закладах Донецької області. Протягом 9 місяців (лютий-жовтень 2016 року) передбачено навчити необхідним навичкам відновної комунікації, вирішення та попередження конфліктних ситуацій близько 1000 педагогів та 200 дітей. Ще майже 2,5 тис. школярів пройдуть навчання у програмах за методом «рівний рівному», а близько 4000 дітей безпосередньо візьмуть участь у відновних практиках з метою вирішення конфліктних ситуацій. Також проектом передбачено створення шкільних центрів порозуміння у 20 пілотних загальноосвітніх навчальних закладах Маріуполя; розробку та написання посібника з впровадження відновних практик у школах.
ТЕМИ І ЗАВДАННЯ СЕМІНАРСЬКИХ ЗАНЯТЬ
Тема 1. Організаційно-правові засади діяльності психологічної служби системи освіти в Україні
- Історія становлення і розвиток психологічної служби у національній системі освіти.
- Нормативно-правова база діяльності психологічної служби системи освіти.
- Базові принципи організації психологічної служби системи освіти в Україні.
- Основна мета і завдання діяльності психологічної служби системи освіти.
- Організаційні моделі діяльності психологічної служби на різних рівнях управління освітою.
- Структура, основні завдання і напрями роботи психолого- медико-педагогічних консультацій (ПМПК).
- Функції, права та обов’язки працівників психологічної служби системи освіти.
Тема 2. Зміст та основні напрями діяльності психологічної служби в системі освіти
- Основні види та напрями діяльності психологічної служби системи освіти України.
- Специфіка діяльності психологічної служби початкової школи.
- Напрями та форми роботи психологічної служби основної школи.
- Напрями діяльності психологічної служби позашкільних навчальних закладів.
- Специфіка психологічного забезпечення вищих навчальних закладів.
5.1. Основні завдання й напрями діяльності психологічної служби ВНЗ.
5.2. Функції психологічної служби вищого навчального закладу.
5.3. Організаційні моделі психологічних служб ВНЗ.
5.4. Умови ефективної діяльності психологічної служби ВНЗ.
Запитання і завдання для самоконтролю
- Визначення, мета і завдання діяльності психологічної служби системи освіти.
- Нормативні документи, якими регулюється діяльність психологічної служби системи освіти.
- Види і напрями діяльності психологічної служби системи освіти.
- Організаційні принципи діяльності психологічної служби системи освіти.
- Структура управління психологічною службою системи освіти та функції її окремих підрозділів.
- Функціональні обов’язки та права практичного психолога навчального закладу.
- Система психолого-медико-педагогічних консультацій та її взаємодія з психологічною службою.
- Чим характеризуються актуальний та перспективний напрями діяльності психологічної служби освіти?
- Зміст і основні напрями діяльності психологічної служби початкової школи.
- Зміст і основні напрями діяльності психологічної служби основної школи.
- Зміст і основні напрями діяльності психологічної служби позашкільних навчальних закладів.
- Зміст і основні напрями діяльності психологічної служби ВНЗ ІІІ-ІУ рівнів акредитації.
Тематика рефератів
- Специфіка психологічної служби системи освіти України у порівнянні з аналогічними службами зарубіжних країн.
- Завдання і зміст діяльності психологічної служби дошкільного навчального закладу.
- Завдання і зміст діяльності психологічної служби початкової школи загальноосвітнього навчального закладу.
- Завдання і зміст діяльності психологічної служби основної школи загальноосвітнього навчального закладу.
- Завдання і зміст діяльності психологічної служби старшої школи загальноосвітнього навчального закладу.
- Завдання і зміст діяльності психологічної служби професійно- технічного навчального закладу.
- Завдання і зміст діяльності психологічної служби ВНЗ І-ІІ рівнів акредитації.
- Етичні засади діяльності практичного психолога навчального закладу.
- Завдання та зміст діяльності практичного психолога навчального закладу з сім’єю.
Завдання для самостійної дослідницької роботи
- Виходячи з соціально-політичних та економічних перетворень в сучасному українському суспільстві запропонуйте ряд доповнень і уточнень до «Положення про психологічну службу системи освіти України» [див. Додаток].
- Підготуйте пакет нормативно-законодавчих документів, що регламентують діяльність ПМПК.
- Складіть програму роботи практичного психолога з важкови- ховуваними дітьми.
- Запропонуйте проекти різних видів документації практичного психолога дошкільного навчального закладу. Авторські проекти обговоріть у мікрогрупах.
- Розробіть авторську модель психологічної служби початкової школи.
- Розробіть проект «Психологічна служба ХХІ століття очима практичного психолога ВНЗ» з презентацією та захистом у форматі конкурсу.
- Складіть план-проект психологічного кабінету майбутнього, виходячи з «Положення про психологічний кабінет дошкільних, загальноосвітніх та інших навчальних закладів системи загальної середньої освіти».
ВИКОРИСТАНА І РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА
- Бенера В.Є. Психологічна служба в закладах освіти. Практикум / [навчальний посібник для вищих навчальних закладів] / В.Є. Бенера. — Тернопіль : ВАТ «ТВПК «Збруч», 2008. — 560 с.
- Битянова М.Р. Организация психологической работы в школе / М.Р. Битянова. — М. : Совершенство, 1998. — 298 с.
- Бойбіна Ю.В. Обліково-звітна документація шкільного психолога / Ю.В. Бойбіна, С.В. Гончарова. — Х. : Вид. група «Основа», 2009. — 216 с.
- Бондаренко О.Ф. Психологічна допомога особистості : [учбовий посібник для студентів старших курсів психологічних факультетів та відділень університетів] / О.Ф. Бондаренко. — Харків : Фоліо, 1996. — 237 с.
- Выготский Л.С. Проблема возраста / Л.С. Выготский // Собр. соч. — Москва, 1983, Т. 4. — 268 с.
- Гильбух Ю.З. Учитель и психологическая служба школы [Текст] : методический материал / Юрий Зиновьевич Гильбух. — К. : Институт психологии АПН Украины, 1993. — 142 с.
- Довідник нормативно-правових документів психологічної служби та психолого-медико-педагогічних консультацій системи освіти України [Електронний ресурс] / Упоряд.: Ю. А. Луценко, А. Г. Обухівська, І. В. Луценко, Н. В. Сосновенко. — К. : Український НМЦ практичної психології і соціальної роботи, 2014. — 1 електрон. опт. диск (CD- ROM) ; 12 см. - 475 с.
- Долинська Л.В. Активні методи в роботі практичного психолога : навч. посібн. / [Долинська Л.В., Левченко М.В., Чепелєва Н.В., Уманець Л.І.]. - К. : УДПУ ім. М.П. Драгоманова, 1994. - 81 с.
- Дубровина И.В. Школьная психологическая служба : теория и практика. — М., 1995.
- Изотова Е.И. Психологическая служба в образовательном учреждении : учебное пособие / Е.И. Изотова. — 2-е издание, исправленное. — М. : Академия, 2009. — 288 с. — (Высшее профессиональное образование. Психология).
- Лаврухина Е. А Социальные спрос и заказ в образовании / Е. А. Лав- рухина // Гражданское общество как политический феномен : Доклады конгресса (Екатеринбург, 7—11 июня 1999 г.). — Екатеринбург, 1999, С. 87 - 107.
- Матвеєва М.П. Організація роботи шкільного психолога : метод. рекомендації / М.П. Матвеєва. — Кам’янець-Подільський, 2001. — 36 с.
- Овчарова Р.В. Практическая психология образования : учебн. пособие для студ. психол. ф-тов ун-тов / Р.В. Овчарова. — М. : Издат. центр «Академия», 2003. — 448 с.
- Основи практичної психології. Підручник для ВНЗ. / В. Панок, Т. Титаренко, Н. Чепелєва та ін. — [3-тє вид., стереотип.] — К. : Либідь, 2006. — 536 с.
- Острова В. Д. Проспективна ідентичність як чинник соціально- психологічної адаптації студентської молоді : дис. ... кандидата психол. наук : 19.00.05 / Острова Вікторія Дмитрівна. — К., 2015. — 193 с.
- Організація психологічної служби в школі / [уклад. Л.В. Туріщева]. — Х. : Вид. група «Основа», 2012. — 111 [1] с. — (Серія «Психологічна служба школи»).
- Панок В.Г. Концепція національної соціально-психологічної служби / В.Г. Панок // Педагогіка і психологія. — 1994. — № 2. — С. 3-10.
- Панок В.Г. Практична психологія. Теоретико-методологічні засади розвитку : Монографія / В.Г. Панок. — Чернівці : Технодрук, 2010. — 486 с.
- Панок В.Г. Психологічна служба вищого навчального закладу / В.Г. Панок, В.Д. Острова. — К. : «Освіта України», 2010. — 230 с.
- Рабочая книга практического психолога : пособие для специалистов, работающих с персоналом / [под ред. А.А. Бодалева, А.А. Деркача, Л.Г. Лаптева]. — М. : Изд-во Института Психотерапии, 2003. — 640 с.
- Романова Н.Ф. Психологічні служби системи освіти в Україні : перспектива та особливості розвитку / Н.Ф. Романова // Соціальна робота в Україні : теорія і практика. — 2008. — № 3. — С. 94-102.
- Самоукина Н.В. Первые шаги практического психолога / Н.В. Само- укина. — Дубна : ООО «Феникс+», 2000. — 224 с.
- Статистичний бюлетень показників розвитку психологічної служби та психолого-медико-педагогічних консультацій за 2014-2015 навчальний рік / [Березіна Н.О., Лунченко Н.В., Обухівська А.Г. та ін.]. — К. : Ніка-Центр, 2015. - 66 с.
- Строяновська О.В. Психологічна служба в системі освіти : Практикум з навчального курсу для практичних психологів : навч. посібн. / О.В. Строяновська. — К. : Каравелла, 2010. — 176 с.