Психологічна служба
4.1.3. Розподіл функцій і повноважень у психологічній службі
Після того, як ми розглянули структуру психологічної служби, зупинимося більш детально на функціях та повноваженнях її окремих підрозділів.
Український науково-методичний центр практичної психології і соціальної роботи, під науковим керівництвом Інституту психології ім. Г. С. Костюка, Інституту спеціальної педагогіки, інших підрозділів та інститутів Національної академії педагогічних наук України, бере участь у формуванні державної освітньої політики. Зокрема, у питаннях розвитку мережі і стандартів діяльності фахівців психологічної служби системи освіти і системи психолого-медико-педагогічних консультацій. Сказане означає виконання ряду функцій, а саме:
— розробка та впровадження в діяльність служби новітніх методів і технологій практичної діяльності, оцінка їхньої ефективності;
— здійснення науково-дослідної роботи в галузі практичної (прикладної) психології;
— науково-методичне керівництво психологічною службою у системі освіти України;
— підвищення кваліфікації працівників служби шляхом проведення короткотермінових курсів, тренінгів, семінарів;
— методичний контроль за діяльністю служби в цілому, окремих її підрозділів та спеціалістів, супервізія;
— наукова і методична експертиза психологічних, соціально-педагогічних і соціологічних методик та технологій, що застосовуються в освітніх установах;
— моніторинг та оцінка ефективності діяльності служби в цілому або окремих її підрозділів;
- кадровий менеджмент та атестація фахівців служби вищої кваліфікації;
- психологічна експертиза педагогічних інновацій.
Обласні, та прирівняні до них центри, забезпечують реалізацію державної та регіональної освітньої політики в аспекті соціально-психологічного забезпечення та надання кваліфікованої психологічної, дефектологічної та соціально-педагогічної допомоги всім учасникам навчально-виховного процесу. Це забезпечується виконанням наступних основних функцій:
- науково-методичне керівництво психологічною службою у системі освіти області, включаючи систему професійно-технічної, спеціальної і вищої освіти;
- методичний контроль за діяльністю служби області в цілому, окремих її підрозділів та спеціалістів, супервізія;
- науково-методична експертиза психологічних, соціально-педагогічних і соціологічних методик та технологій, що застосовуються в освітніх установах;
- моніторинг та оцінка ефективності діяльності психологічної служби області в цілому та окремих її підрозділів;
- розробка та впровадження в діяльність служби новітніх методів і технологій практичної діяльності, оцінка їхньої ефективності;
- кадровий менеджмент, атестація фахівців служби та участь у підвищенні їх кваліфікації;
- здійснення науково-дослідної роботи в галузі практичної (прикладної) психології, здійснення моніторингів і скринінгів;
- психологічна експертиза педагогічних інновацій;
- надання практичної соціально-педагогічної, дефектологічної і психологічної допомоги всім учасникам навчально-виховного процесу.
Районні (міські) центри є основою психологічної служби. Вони мають забезпечувати у діяльності психологічної служби району (міста) виконання усіх завдань по усіх напрямках діяльності служби, що визначені у нормативних документах. Функції районного центру наступні:
- методичний контроль за діяльністю служби району (міста) в цілому, окремих її підрозділів та спеціалістів, супервізія;
- моніторинг та оцінка ефективності діяльності психологічної служби району (міста) в цілому та окремих її підрозділів;
- кадровий менеджмент, атестація фахівців служби та планування підвищення їх кваліфікації;
— здійснення моніторингів і скринінгів у закладах освіти міста (району);
— психологічна експертиза педагогічних інновацій;
— надання практичної соціально-педагогічної, дефектологічної і психологічної допомоги всім учасникам навчально-виховного процесу.
Психологічна служба навчального закладу складається з практичних психологів і соціальних педагогів, що працюють у ньому.
Функції психологічної служби закладу освіти:
— надання практичної соціально-педагогічної, дефектологічної і психологічної допомоги всім учасникам навчально-виховного процесу — учням, вчителям, батькам;
— проведення просвітницьких лекцій, семінарів, інших занять з учнями, педагогами, батьками;
— консультативно-просвітницька робота з керівництвом та педагогічним колективом закладу освіти;
— здійснення моніторингів і скринінгів в учнівському і батьківському середовищі, серед педагогів закладу освіти;
— психологічна і соціально-педагогічна діагностика розвитку особистості учнів, учнівського і педагогічного колективу;
— психологічна і соціально-педагогічна експертиза педагогічних інновацій — методик, методів, технологій;
— консультативна і методична допомога всім учасникам навчально-виховного процесу;
— корекційно-розвивальна робота з учнями, батьками, педагогами;
— соціально-педагогічний патронаж і допомога учням, що мають проблеми із законом, вирізняються девіантною або аддиктивною поведінкою, або таких, що опинилися у складній життєвій ситуації;
— психологічний і соціальний супровід дітей з особливими освітніми потребами;
— психологічний і соціальний супровід обдарованих учнів;
— соціальна і психологічна профілактика девіантної та аддиктивної поведінки учнів;
— психологічне і соціально-педагогічне прогнозування розвитку як окремої особистості, так і колективів;
— проектування психологічного і соціального розвитку колективів та окремих особистостей в умовах перебування у закладі освіти.
Психологічна служба закладу освіти має подвійне підпорядкування: адміністративно вона підпорядковується директору (керівнику) закладу освіти; методично — керівнику психологічної служби району (міста).
Практичний психолог навчального закладу:
— бере участь у здійсненні освітньої, виховної роботи, спрямованої на забезпечення всебічного особистісного розвитку дітей і учнівської молоді, збереження їх повноцінного психічного здоров’я;
— проводить психолого-педагогічну діагностику готовності дитини до навчання в період її переходу з однієї вікової групи до іншої, допомагає у виборі навчального закладу згідно з рівнем психічного роз витку;
— розробляє та впроваджує розвивальні, корекційні програми навчально-виховної діяльності з урахуванням індивідуальних, статевих, вікових особливостей різних категорій дітей;
— сприяє вибору підлітками професій з урахуванням їх ціннісних орієнтацій, здібностей, життєвих планів і можливостей, готує учнів до свідомого життя;
— бере участь у профілактиці злочинності, алкоголізму і наркоманії, інших узалежнень і шкідливих звичок серед підлітків;
— здійснює психологічну експертизу і психолого-педагогічну корекцію девіантної поведінки неповнолітніх;
— формує психологічну культуру вихованців, учнів, педагогів, батьків, консультує з питань психології, її практичного використання в організації навчально-виховного процесу.
Соціальний педагог навчального закладу:
— здійснює посередництво між освітніми установами, сім’єю, трудовими колективами, громадськістю, організовує їх взаємодію з метою створення умов для всебічного розвитку дітей і підлітків;
— сприяє участі вихованців у науковій, технічній, художній творчості, спортивній, суспільно-корисній діяльності, виявленню задатків, обдарувань, розкриттю здібностей, талантів, дбає про професійне самовизначення та соціальну адаптацію учнівської молоді;
— залучає до культурно-освітньої, профілактично-виховної, спортивно-оздоровчої, творчої роботи різні установи, громадські організації, творчі спілки, окремих громадян;
— бере участь у подоланні особистісних, міжособистісних, вну- трішньосімейних конфліктів, надає потрібну консультативну психолого- педагогічну допомогу дітям і підліткам, групам соціального ризику, дітям, які потребують піклування тощо;
— бере участь у наданні психолого-педагогічної допомоги дітям і сім’ям, що перебувають у складних життєвих обставинах.
Працівник психологічної служби повинен:
— у своїй професійній діяльності керуватися Етичним кодексом психолога;
— дотримуватися педагогічної етики, поважати гідність дитини, захищати її від будь-яких форм фізичного або психічного насильства;
— будувати свою діяльність на основі доброзичливості, довіри у тісному співробітництві з усіма учасниками педагогічного процесу;
— пропагувати здоровий спосіб життя, підвищувати рівень психологічних знань учнів, педагогічних працівників і батьків;
— зберігати професійну таємницю, не поширювати відомостей, отриманих в процесі діагностики або корекційної роботи, якщо це може завдати шкоди дитині чи її оточенню;
— постійно підвищувати свій професійний рівень, запобігати випадкам здійснення психодіагностичної, розвивально-корекційної, консультативно-методичної роботи особами, які не мають відповідної фахової підготовки або права на таку діяльність;
— знати програмно-методичні матеріали і документи щодо обсягу, рівня знань, розвитку дітей, вимоги державних стандартів до забезпечення навчально-виховного процесу, основні напрями і перспективи розвитку освіти, психолого-педагогічної науки і психологічної служби.
Статус фахівців психологічної служби
Відповідно до ст. 21, 22 Закону України «Про освіту» та постанови Кабінету Міністрів України «Перелік посад педагогічних та науково- педагогічних працівників» практичні психологи, соціальні педагоги, соціальні педагоги по роботі з дітьми-інвалідами, методисти, завідувачі та консультанти психолого-медико-педагогічних консультацій за своїм статусом належать до педагогічних працівників і згідно з діючим законодавством користуються всіма правами і гарантіями, передбаченими для них.
Уведення посад у навчальні заклади
Посади практичних психологів і соціальних педагогів уводяться в штати дошкільних, загальноосвітніх та інших навчальних закладів системи освіти за умови наявності спеціалістів з фаховою освітою в межах коштів, передбачених єдиним кошторисом витрат, згідно з Типовими штатними нормативами закладів та установ освіти та Положенням про психологічну службу системи освіти України (див. Додаток).
Чисельність практичних психологів спеціалізованих шкіл (шкіл- інтернатів) з поглибленим вивченням окремих предметів та курсів; гімназій, ліцеїв, колегіумів; загальноосвітніх шкіл-інтернатів для дітей, які потребують соціальної допомоги; спеціальних загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів) для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку; навчально-реабілітаційних центрів для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку; загальноосвітніх санаторних шкіл (шкіл-інтернатів) для дітей, які потребують тривалого лікування; шкіл соціальної реабілітації для дітей, які потребують особливих умов виховання; вечірніх (змінних) шкіл для громадян, які не мають можливості навчатися в школах з денною формою навчання; міжшкільних навчально-виробничих комбінатів для задоволення потреб учнів у профорієнтаційній, допрофесійній, професійній підготовці; професійно-технічних навчальних закладів; вищих навчальних закладів І-ІІ рівнів акредитації; позашкільних навчальних закладів — одна ставка на навчальний заклад.
Чисельність соціальних педагогів дошкільних навчальних закладів (дитячих будинків) інтернатного типу та центрів розвитку дитини — одна ставка на навчальний заклад.
Чисельність соціальних педагогів загальноосвітніх шкіл-інтернатів для дітей, які потребують соціальної допомоги; спеціальних загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів) для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку; навчально-реабілітаційних центрів для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку; загальноосвітніх санаторних шкіл (шкіл-інтернатів) для дітей, які потребують тривалого лікування; шкіл соціальної реабілітації для дітей, які потребують особливих умов виховання; вечірніх (змінних) шкіл для громадян, які не мають можливості навчатися в школах з денною формою навчання; професійно-технічних навчальних закладів; вищих навчальних закладів І-ІІ рівнів акредитації — одна ставка на навчальний заклад.
У випадках, коли посади, перелічені в зазначених нормативах, не можуть забезпечити нормальне функціонування навчального закладу, за рахунок можливостей місцевого бюджету та позабюджетних коштів можуть бути уведені додаткові посади практичних психологів і соціальних педагогів.
Тривалість робочого тижня
Тривалість робочого тижня практичного психолога (соціального педагога) — 40 годин. Із них 20 год. відводиться для роботи у навчальному закладі (індивідуальна і групова психодіагностика, консультування учнів, учителів, батьків, корекційно-розвивальна робота тощо) і 20 год. — на підготовку до проведення соціально-психологічних заходів (занять, тренінгів, ділових ігор), обробку результатів досліджень, оформлення висновків тощо.
Роботу з обробки результатів досліджень, оформлення висновків, планування і звітності тощо практичний психолог (соціальний педагог) може виконувати за межами навчального закладу але усі ці роботи мають бути відображені у плані роботи на місяць відповідно до нормативів часу на основні види роботи практичного психолога (соціального педагога).
Ставка заробітної плати практичних психологів в спеціальних загальноосвітніх школах (школах-інтернатах), навчально-реабілітаційних центрах для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку виплачується за 18 годин педагогічної роботи на тиждень безпосередньо у навчальному закладі.
Таким чином, основні організаційні засади діяльності психологічної служби системи освіти України, що були напрацьовані за останні двадцять п’ять років, затверджені законодавчо [7], пройшли перевірку практикою роботи, та ґрунтуються на викладених вище теоретичних і методичних засадах.