Основи коучингу
3.6. Клієнти коуча
«Швидше за все вчишся всього в трьох випадках - до 7років, на тренінгах, і коли життя загнало тебе в кут», -
Стівен Кові
На сьогоднішній день, наприклад, найбільше поширення коучинг отримав у США та Японії. Там питання ставиться так: успішний підприємець не може існувати без наставника. Всесвітні корпорації, такі як Siemens, Boeing, Motorola, широко використовують послуги коучів, адже, за оцінкою інституту Гелопа, ефект застосування коучингу в компанії в 6 разів перевищує витрати на нього. З іншого боку, він сьогодні виступає просто елементом «правильного» бізнесу. Якщо деякий час назад був «бум тренерства», то тепер ті ж фірми пропонують свої послуги на ринку коучингу, помінявши, по суті, лише назву.
Аналізуючи відповіді клієнта про важливість і значущість обраної ним мети, відмічаючи рівень включеності клієнта і рівень опору змінам, можна зробити висновок про те, хто перед нами, використовуючи наступну умовну типологію: відвідувач (спостерігач, глядач), покупець (гравець), або особа, яка постійно жаліється (аутсайдер). Зупинимося на кожному детальніше, розкриємо особливості їх поведінки.
«Відвідувач» (спостерігач, глядач) не має великого бажання що- небудь міняти у власному житті, може просто зайти заради інтересу або за рекомендацією друзів або колег які сказали що варто спробувати. Іноді серед цієї категорії клієнтів можна виділити людей з прихованими цілями або глибокими особистими проблемами. Зазвичай вони оцінюють свою готовність до змін на рівні не вище за 1-2 бали (за 10- бальною шкалою де: 1 - мінімальний рівень, а 10 - максимальний), говорячи, що у них і так все чудово і їм нічого міняти. Оптимальна реакція коуча: уникаючи завдань розповісти про коучинг і запросити прийти через декілька місяців. У традиційному сенсі - це не клієнт, а «квазіклієнт» («клієнт можливо колись прийду», «несправжній клієнт»), у якого ще немає істинного запиту. Таких в загальній масі в середньому приблизно 15-20 %. Його внутрішня фраза зазвичай звучить так: «Давайте не будемо говорити про мене, а краще про щось інше; у мене немає цілей або проблем, для вирішення яких потрібно ваша допомога або підтримка». Його девіз: «Я в комфорті, не турбуйте мене своїми ідеями!» Діагностувати такого клієнта можна по швидкому переходу (сповзанню) на другорядні ситуації, обставини, описи, вчинки інших людей або поточні обставини. Йому притаманне не приходити на сесії («забув(ла)», «не вийшло», «не було часу» і т.ін.).
Деякі клієнти хочуть багато чого змінити навколо себе, але не готові робити якісь дії для досягнення результатів і брати на себе багато зобов’язань і відповідальності (зовнішній локус-контроль). Це особи, що постійно жаліються (аутсайдери). Вони можуть бути переконані в тому, що результатів досягти неможливо, або що «це занадто важко». У них є мета, але їм весь час щось заважає. Такі клієнти оцінюють свої зусилля для досягнення мети та готовність до змін на рівні 3-7 балів (за 10-бальною шкалою). Як правило, за цим криється велика кількість негативного досвіду, поразки та програші у значущих і вагових справах та областях, або надлишок перфекціонізму і завищені очікування відносно себе або оточення. Реакція коуча: демонстрація нових можливостей, постановка питань приблизно такого змісту: «А якби все було можливо і були відсутні обмеження, то ...?», спроба відкриття нових горизонтів.
Такому клієнтові важко, оскільки його роздирають внутрішні протиріччя - з одного боку, небажання «миритися» з дійсністю, що не влаштовує, амбіції, прагнення до кращого життя, а з іншого боку - тиск негативного досвіду і «ризик поразки». Таких клієнтів буває 35-40 %. Їх внутрішні фрази дуже варіативні: «Я багато зазнавав невдач і мені зараз важко...», «Я, швидше за все, не зможу досягти мети, навіть якщо захочу», «У мене немає ресурсів та інструментів для досягнення цих цілей», «У мене немає привабливої мети, що надихає на успіх». Девіз таких клієнтів: «Діяти - означає ризикувати, а це може бути небезпечно!». Діагностувати такого клієнта можна по висловлюваннях суперечливого характеру («хочу, але боюся»): бажання, які озвучуються, не підкріплюються конкретними діями; часто звучить фраза «я не знаю»; такі клієнти часто бувають не дружні, а з часом запізнюються на сесії, виправдовуючи це різними причинами; часто висловлюють намір оплачувати коуч-сесії тільки в тому випадку, якщо буде результат.
Найзручніші клієнти - це «покупці» (гравці), які хочуть і готові працювати заради досягнення мети. Вони готові мінятися і розвиватися, їм можна сміливо давати домашні завдання; вони здатні віддатися коучинговому процесу. Проте треба постійно слідкувати за станом такого клієнта, оскільки іноді можливий перехід в позицію «аутсайдера», якщо обрана мета виявляється занадто амбітна або неекологічна в результаті її переформулювання або більш ретельнішого аналізу. Вони оцінюють свою готовність до змін, віру в досягнення результату в 8-10 балів (за 10-бальною шкалою). Як правило, вони чітко формулюють свої очікування і описують критерії досягнення результату. Таких клієнтів буває приблизно 40-50 %. Їх внутрішні фрази можуть бути такими: «У мене є цікаві можливості - чому би їх не використати?!», «Я можу досягти результату і цього разу, оскільки вже багато чого досяг в цьому житті!». Їх девіз: «Без ризику немає перемоги! Я готовий ризикнути, щоб добитися результату!». Діагностувати такого клієнта можна по активній поведінці - пошуку нових можливостей, перспектив, ресурсів, які його оточують; він готовий пробувати нові моделі поведінки і говорити про результати своїх експериментів; він визнає, якщо щось не виходить, але не готовий відмовлятися від мети; він зосереджений і зібраний; часто готовий оплачувати сесії вперед.