Основи коучингу

1.2. Чим відрізняється коучинг від інших видів надання допомоги особистості

Коучинг використовує багато принципів із філософії, психології, педагогіки, менеджменту та спрямований передусім на покращення життя людей у професійній та особистісних сферах. Тому важливо розрізняти поняття «коуч», «психолог», «тренер», «консультант», «терапевт», «експерт» тощо.

Ймовірно, якщо проводити аналогію із спортом, то найближче до поняття «коуч» буде поняття «персональний тренер». Ви платите комусь, щоб отримати «персонального помічника», який вам допомагає поставити мету та розробити стратегію її досягнення. При цьому тренер постійно вас контролює та відкидає будь-які виправдування за ухилення від роботи, необхідної для надання вашому тілу бажаної форми. Коучинг багато в чому схожий на індивідуальні тренування: вам допомагають надати вашому життю тієї форми, якої ви бажаєте. Зі сторони може здаватися, що чемпіони на піку своїх досягнень менше всього потребують тренера, але вони навпаки, часто приписують велику частку свого успіху саме тренерові. Будь-який атлет, що виступає на високому спортивному рівні, або футбольна команда не зможуть досягти успіху без постійної допомоги та порад тренера [73].

Разом з цим, персональний тренер і коуч мають багато спільних рис. Основна мета тренера - виявити краще у спортсмена та переконати його, щоб він завжди працював на піку своїх можливостей. Навички та стратегії роботи в команді (якщо це командний вид спорту) - важлива складова успіху. Визначення та реалізація шляху до мети (або цілей) - одне з основних завдань на тренуванні. Спортивний тренер є експертом у своєму виді спорту, фахівець з коучингу є експертом в самому процесі коучингу, хоча, звісно, не виключається, що він може мати і спеціальні знання у сфері діяльності клієнта [71 ; 77]. Коучинг базується на тому, що клієнт змагається тільки із самим собою та удосконалюється заради досягнення поставлених перед собою цілей.

Коуч - не єдиний фахівець, що пропонує клієнтові допомогу в різних життєвих ситуаціях, і важливо відрізняти його від усіх інших професіоналів у цій сфері. Деякі фахівці з коучингу пояснюють відмінність своєї роботи від інших допомогаючих професій, у спрощеному вигляді, використовуючи аналогію з вибором і купівлею велосипеда. Розглянемо це на прикладі нижче.

Консультант обговорюватиме з вами, що зупиняє вас в тому, щоб піти і купити велосипед. Він проаналізує всі наявні у вас «блоки» і поцікавиться, чого ви боїтеся. Він обговорить з вами всі нюанси купівлі: хто виробник, яка модель, який колір. Після консультації ви відчуєте себе здатним піти та купити велосипед впевнено та без сторонньої допомоги.

Консультанти допомагають людям долати життєві труднощі та часто спеціалізуються в якій-небудь специфічній сфері або проблемі. Так, існують консультанти, які допомагають при важкій втраті, консультанти у сфері міжособистісних стосунків, пост-травматичного стресового розладу і т.ін. Популярний образ консультанта - це хтось дбайливий, готовий витратити багато часу, щоб допомогти клієнтові впоратися з проблемою. Коучинг припускає повну відвертість у стосунках, і коуч скаже правду клієнту ще при першій зустрічі, і так буде впродовж всіх наступних розмов (у коучингу їх називають сесії).

До речі, наголожуємо: коучинг може бути використаний тільки при роботі з психічно здоровими людьми! В іншому випадку коуч має перенаправити такого клієнта до відповідного спеціаліста. Те саме можна сказати і про ситуації, коли коуч виявляє, що клієнту потрібне, наприклад, психологічне консультування або психотерапія. У такому випадку варто запропонувати клієнту звернутися до іншого спеціаліста.

Психотерапевт, скоріше за все, теж обговорюватиме з вами існуючі у вас «блоки» відносно купівлі велосипеда, але він піде далі, розпитуючи, як ця приватна проблема впливає на ваше життя в цілому. Труднощі при купівлі велосипеда будуть каталізатором для дослідження багатьох інших ваших проблем і більш ширшого аналізу життя в цілому.

Експерт вивчить усі доступні види велосипедів і повідомить вам результати їх порівняльного аналізу. Він може порадити, яка модель вам більше підійде, і навіть проінструктувати, як на ній їздити. Він зазвичай є фахівцем у певній області бізнесу або знань, власне, саме тому з ним і консультуються. У коуча може не бути спеціальних знань, але він є фахівцем з коучингу як методики допомоги. Обидва - і консультант, і коуч - діляться з клієнтом інформацією та знаннями, але коуч при цьому створює умови, які спонукають клієнта до внутрішніх змін і особистісного зростання.

Коуч вислухає все, що ви скажете про ваше бажання зайнятися велосипедним спортом. Він поставить питання, щоб зрозуміти, яким саме видом велоспорту ви хочете зайнятися, і чи знаєте, яка саме модель велосипеда вам до вподоби. Він може попросити вас зібрати інформацію про велосипеди та магазини, запропонує назвати конкретний день, коли ви купите його. Він допоможе вам на нього всістися і бігтиме поруч, поки ви вчитиметеся. А також перевірятиме час від часу, чи дійсно це приносить вам задоволення. Він не допоможе вам піднятися, коли ви впадете, але наполягатиме, щоб ви зрозуміли, чому це сталося й як вам уникнути цього майбутньому. Разом ви обговорите, що дає вам досвід їзди на велосипеді і ким ви хочете стати: професійним велосипедистом або просто аматором.

Іншими словами, у певний момент, коли клієнт зупиняється та не знає, як і куди далі рухатися, тренер проводить цього «велосипедиста» через вправи та завдання, щоб згодом усе відпрацьоване він міг відтворити самостійно. А що у такому разі робить коуч? Коуч сідає на велосипед разом із клієнтом і просто запитує: «Куди Ви хочете поїхати?», тобто він не пропонує готових варіантів рішень. Коуч надихає та направляє клієнта на досягнення результату, буде слухатиме, уточнюватиме та підтримуватиме його. Ефективний коучинг залежить не лише від майстерності коуча, але і від міри професійної й особистісної зрілості клієнта. У зв’язку з цим у коучингу вкрай важливо дотримуватися принципу усвідомленості дій, а також відповідальності за результат (Девід Флек, президент Асоціації коучів у Сан-Антоніо, США).

Коучинг - це унікальний підхід, що увібрав у себе найкорисніше з інших систем допомоги людині: з психотерапії - запозичені прийняття клієнта таким, який він є, створення безпечного простору для нього, відсутність внесення коучем власного розуміння ситуації, моделей, шаблонів та рецептів, допомога клієнтові в усвідомленні його картини світу, його цінностей; з тренерства - стимулювання активних змін; підтримка ініціативи, дії, допомога у створенні внутрішніх і зовнішніх стимулів; виклик, спільна діяльність («давай разом!»). Усе це робить коучинг абсолютно особливим, надзвичайно продуктивним і дуже привабливим для тих, кому важливо управляти власним життям, повністю реалізовуючи свої таланти та здібності.

Коучинг відрізняється від класичного тренінгу та класичного консультування тим, що коуч не дає порад і рекомендацій, а шукає вирішення спільно з клієнтом [29-32]. Від психологічного

консультування коучинг відрізняється спрямованістю мотивації. Так, якщо психологічне консультування та психотерапія спрямовані на вирішення якоїсь проблеми, позбавлення від певного симптому, робота з коучем - це досягнення певної мети, нових позитивно сформульованих результатів у житті.

Слід зазначити, що часто помилково саме під поняттям «психотерапія» розуміють коучинг. Тому потрібно чітко розрізняти, «не змішувати» психологічне консультування або психотерапію з коучингом, а також не називати коучингом звичайне консультування. І найголовнішим на першій зустрічі з потенційним клієнтом є визначення саме того, чи це взагалі клієнт коуча і чи потрібен йому коучинг.

У результаті аналізу методів допомоги особистості та відповідних спеціалістів підкреслюємо, що коучинг повністю відрізняється від інших методів, таких як тренінг, консультування, психотерапія, наставництво / менторство!

З огляду на вищевикладене, наступним вважаємо виділити декілька особливостей.

Коучинг - не тренінг:

тренер заздалегідь знає «як правильно», і під час тренінгу відпрацьовує конкретні навички. У переважній більшості випадків тренер займає роль експерта, котрий уже має власну практику, якою ділиться з учасниками. З позиції коуча кожна людина має всі ресурси, для того, щоб самостійно зрозуміти та визначити, що робити й яким чином це робити та як реалізовувати це у своєму власному житті. Коуч ставить перед собою основне завдання - допомогти клієнтові усвідомити, що потрібно йому для вирішення конкретних життєвих цілей і почати реалізовувати свій потенціал на практиці через реальні дії в умовах реальної ситуації.

Коучинг Тренінг

Мета коучингу - навчити вчитися, допомогти людині самостійно освоювати нові знання, уміння та навички

Мета тренінгу - розвинути конкретні навички (знання, уміння)

Коуч використовує помилки як матеріал для подальшого розвитку

Учасники тренінгу бачать свої помилки з іншого боку, і складають план їхнього виправлення

Людина сама вирішує, як буде виконувати дану роботу

У результаті особа оволодіває інструментами та алгоритмами для виконання відповідної роботи

Людина навчається усвідомлено реагувати на різні ситуації

Доведення до автоматизму навичок роботи в певних умовах

Коучинг - не консультування:

консультант має ще вищий рівень знань, ніж тренер. Він більш обізнаний, має багатший досвід і напевне знає, що й як потрібно робити, він пропонує рішення, які були ефективні для багатьох інших людей. Коуч не говорить, який саме результат потрібен клієнту й яким способом його досягнути. Він допомагає клієнту обрати бажаний для нього результат, найбільш близький шлях його досягнення та знаходження необхідних дій, побачити власні можливості й обрати ту, яка буде найбільш ефективною.

Коучинг Консультування

До коуча звертається людина, у якої «все добре» і вона взаємодіє з коучем «на рівних» та вважає, що з коучем вона зможе вирішити завдання (проблему) значно швидше та ефективніше

До психолога приходить людина, у якої «не все добре», вона чекає на допомогу, і не бере на себе відповідальність за ситуацію. Чекає що їй порадять, що і як треба робити

Коуч орієнтується на ту картину світу, яка є у клієнта, і допомагає цю картину усвідомити та скоригувати для отримання необхідного результату

У консультуванні консультант- психолог спирається на ту модель, якій він навчався

Коуч пропонує клієнту знайти рішення самому і взяти на себе відповідальність за його виконання

У консультуванні рішення пропонує консультант, спираючись при цьому на свій багатий власний досвід

Коучинг - не психотерапія.

психотерапія звертає увагу на минуле, вирішуючи проблеми теперішнього через роботу із минулим досвідом і зняттям обмежень, пов’язаних із певними аспектами старих моделей поведінки. Коуч працює із майбутнім, його запитання спрямовані на пошук вирішення, а не усунення проблеми. Коуч використовує ресурси попереднього досвіду та відштовхується від них для створення алгоритму дій із формування нового позитивного майбутнього.

Коучинг Психотерапія

Коучинг працює в одній площині - площині цілей (ціль, досягнення, результат)

Психотерапія занурюється в глибину переживань людини

Коучинг не працює з травмами і минулим клієнта

Психотерапія працює з минулим людини

Коучинг фіксується на майбутньому

Психотерапевти часто питають про минулі переживання та помилки

Коучинг працює з людьми, які прагнуть чогось досягти

Терапія допомагає звільнитися від

Коучинг - не менторство /наставництво:

менторством називають процес взаємодії більш досвідченої в певній сфері людини з менш досвідченою, при якому відбувається передача знань, навичок, вмінь, тобто це передача свого «правильного методу досягнення цілі» іншій людині, яка є часто молодшою за віком або просто не має достатньо досвіду. В певні моменти життя ментором для людини можуть бути рідні, більш досвідчені друзі, викладачі, колеги, а іноді навіть і незнайомі люди. Різниця лише в тому, що у взаємодії з ними людина отримує тільки якісь певні сторони менторства, а коли мова йде про взаємодію із досвідченим ментором, то така діяльність здійснюється комплексно та професійно. Наставник - це людина, яка працює в організації та має інтерес у розвитку знань, навичок та міжособистісних стосунків. На відміну від наставника, ментор - це людина, що самостійно встановлює інтенсивність та напрямок навчання. Коуч заохочує людину саму шукати рішення та шляхи досягнення цілей.

Коучинг Менторство / наставництво

Стосується конкретного завдання, уміння або сфери діяльності

Охоплює широкий діапазон проблем

Відпрацювання нових унікальних рішень. Заохочення пошуку власних рішень

Передача вже існуючих знань та професійних навичок

Коуч передає відповідальність за вибір напряму і за контроль виконання самій людині

Ментор / наставник має більше досвіду і часто займає більш високу позицію по відношенню до підопічного / клієнта

Коуч заохочує людину саму шукати та пробувати різні методи на шляху до досягнення мети

Ментор / наставник скеровує та контролює дії клієнта та показує приклад - як потрібно робити