Історія зарубіжної літератури середніх віків та доби Відродження

1.1. Навчальна програма курсу «Історія зарубіжної літератури Середніх віків та доби Відродження»

Вступ. Загальна характеристика доби Середньовіччя. Середньовіччя як своєрідна епоха в історико-літературному процесі. Світоглядні універсали християнського Середньовіччя.

Література раннього Середньовіччя. Сутність культури та літератури раннього Середньовіччя. Клерикальна література. Форми і жанри. Героїчний архаїчний епос раннього Середньовіччя. Героїчний епос народів Західної Європи. Типологія героїчного епосу. Специфічні риси епічного героя. «Пісня про Беовульфа» як пам’ятка англосаксонської епічної традиції. Кельтський епос, його основні цикли. Ісландські саги: проблеми і класифікація. Своєрідність мотивів і образів давньоскандинавської літератури.

Література зрілого Середньовіччя. Західноєвропейський героїчний епос. Відбиття формування національної свідомості в західноєвропейському героїчному епосі. Типологія, особливості героїчного класичного епосу. Цикли французьких героїчних поем. Історична основа, сюжет, провідна ідея, художня своєрідність «Пісні про Роланда». Специфіка німецького героїчного епосу. «Пісня про Нібелунгів». Національні особливості іспанського епосу. «Пісня про Сіда», «Родриго».

Лицарська (куртуазна) лірика. Передумови формування лицарської лірики. Морально-етичний ідеал лірики трубадурів. Основні жанрові форми лицарської лірики, їх поетичні особливості. Видатні трубадури й міннезингери Середніх віків. Джауфре Рюдель де Блая. Бертран де Борн. Пейре Відаль. Бернарт де Вентадорн. Вальтер фон дер Фогельвейде. Тангейзер. Дітмар фон Айст. Нейдхарт фон Рейєнсталь. Загальнолюдські цінності і значення куртуазної лірики в історії писемної поезії європейських народів.

Лицарський роман. Куртуазний роман: тематичні цикли, особливості поетики. Відмінність лицарського роману від героїчного епосу. Авторське ставлення до подій і героїв. Артурівський цикл романів. Кретьєн де Труа «Ерек та Енеїда», «Івейн, або Лицар Лева», «Ланселот». Декуртуазний роман «Трістан та Ізольда». Гартман фон Ауе «Бідний Генріх». Візантійський цикл лицарського роману. «Окассен і Ніколет».

Міська література. Виникнення міської літератури. Різновиди й особливості міської літератури. Жанри комічного й сатиричного характеру. Куртуазна й дидактична тенденція роману. Нове розуміння суспільних настанов і людських стосунків. Міська і народна лірика. Театральне мистецтво й особливості жанрів середньовічного театру.

Література перехідного періоду від доби Середньовіччя до Відродження. Данте Аліг’єрі. Видатний мислитель і поет Італії. «Нове життя» і поезія «нового солодкого стилю». Поема «Божественна комедія» — філософсько-художній синтез середньовічної культури. Своєрідність творчості Данте і його місце у світовій літературі. Особливості майстерності та новаторства поета.

Вступ. Хронологічні межі і стадіальне місце доби Відродження в європейському історичному процесі. Соціально-історичні обставини в Західній Європі. Розвиток міст і посилення впливу бюргерства, зміни в соціальному положенні лицарства, його переродження у дворянство. Боротьба між церковною і світською владою. Вплив католицької церкви, християнської ідеології та схоластичної філософії на культуру Відродження. Ренесансний гуманізм як новий напрям у культурі Західної Європи, його особливості. Проблема античної спадщини в Середні віки. Вчення гуманістів про сутність людини. Поняття про Реформацію. Релігійний, соціально-політичний і культурний зміст боротьби протестантів з папською церквою. Вплив Реформації на духовне життя доби Відродження, її суперництво з ренесансним реалізмом та її іс-торична роль.

Італійська література. Умови і причини виникнення ренесансного руху в Італії. Періодизація італійської літератури доби Відродження. Феррара як центр куртуазних і гуманістичних традицій. Виникнення ренесансної лицарської поеми. Аріосто «Несамовитий Орландо». Сюжет і композиція твору, серйозність та іронія, роль фантастики, образ автора і авторська позиція в поемі. Роль Італії у створенні ренесансної драматургії та театру.

Життя і творчість Ф. Петрарки. Ставлення поета до релігії та схоластики. Рецепція і пропаганда римської поезії та риторики, піднесення латинської мови як мови культури. Самооцінка Петрарки, її літературне вираження («Лист до нащадків»). Боротьба «між Христом і Цицероном». Італійська лірика поета. Поетичне новаторство Петрарки в «Книзі пісень». Образ Лаури і засоби його творення. Прийом антитези. «Петрарківський стиль» і його вплив на розвиток європейської ренесансної поезії.

Життя і творчість Дж. Боккаччо. Рання творчість письменника. Мотив кохання у творах «неаполітанського періоду» («Амето», «Ф’єзоланські німфи») і його гуманістичний зміст. Жанр пасторалі та проблема ренесансної пасторальної ідилії. Автобіографія і риторичний психологізм в «Елегії мадонни Ф’ямметти». Зріла творчість. Вплив Петрарки на світогляд Боккаччо. Значення «Декамерона» для розвитку італійської художньої прози. Ідейні, сюжетні та образні джерела твору. Класифікація новел. Ренесансна утопія і товариство оповідачів, функція обрамлення у романі. Вплив Боккаччо на розвиток італійської та європейської новелістики.

Німецька література. Соціально-історичні обставини у Німеччині другої половини XV—XVI ст. Критичний раціоналізм німецьких гуманістів і боротьба зі схоластичною авторитарністю. Реформація в Німеччині та гуманізм. Виникнення і популярність «літератури про дурнів». Сатира і моралізм у «Кораблі дурнів» Себастяна Бранта. Північне Відродження і діяльність Еразма Роттердамського, його філософсько-публіцистичні твори та епістолярна спадщина. «Похвала Глупоті» як філософська сатира. Образ Морії. Прийом парадоксу і характер сміху в «Похвалі». Вплив Еразма на філософську та літературну думку XVI—XVII ст.

Французька література. Соціально-історичні обставини у Франції доби Відро-дження. Вплив італійського Ренесансу на французьку культуру. Ставлення королівської влади до гуманізму. Гуманізм і католицька церква. Вчення Ж. Кальвіна. Вплив Реформації на літературу. Розвиток жанру новели. Історико-літературне значення «Гептамерона» Маргарити Наваррської, його моралістична спрямованість. Розвиток ренесансно-гуманістичної поезії у другій половині XVI ст. «Плеяда». Ф. Війон — легендарний поет Франції. Тема Смерті і Життя, їх поетична інтерпретація. «Балада прикмет» і «Балада прислів’їв», їх загальна характеристика. Життя і творчість Рабле. Жанрові джерела та літературна генеза роману «Гаргантюа і Пантагрюель». Сюжет і композиція твору, проблематика. Головна зброя — сміх. Прийоми раблезонади. Місце роману в літературному житті доби.

Англійська література. Соціально-історичний розвиток Англії у XVI ст. Католицизм і Реформація. Життя і діяльність Т. Мора. Ідейні й жанрові джерела «Утопії», її архітектоніка, критика соціальних порядків та зображення ідеального стану суспільства. Розвиток драми у другій половині XVI — початку XVII ст. Життя і творчість К.Марло як попередника В. Шекспіра.

Життя і творчість В. Шекспіра. Періодизація творчості. Три періоди творчості. Сонети. Час і вічність, петраркізм і неоплатонізм. Образи Друга і Смаглявої дами. Образ ліричного героя. Жанрова своєрідність і сюжетні джерела шекспірівсь- ких п’єс. Синтез трагічного і комічного, високого і низького, багатство образних засобів. Вирішення трагічного конфлікту в «Ромео і Джульєтті». Проблематика трагедій «Отелло», «Король Лір», «Макбет». Зіткнення ідеалу й реальної дійсності. Зла воля і фатальна пристрасть. Ілюзія персонажа як джерела трагічної колізії. Проблема самовизначення героя, катастрофічність сюжетних розв’язок, встановлення першопочаткового блага світомоделі. Місце Шекспіра у світовій драматургії та доля його спадку в культурі Нового часу.

Іспанська література. Особливості соціально-політичного розвитку Іспанії кінця XV—XVI ст. Зародження гуманістичного руху. Зв’язок іспанського гуманізму з католицькою традицією. Роман і його жанрові різновиди. Життя і творчість Сервантеса. Пасторальний роман «Галатея». Навчально-гуманістична драматургія Сервантеса, народно-героїчна тема в «Нумансії». Пародійний задум «Дон Кіхота» і його реалізація. Сюжет і композиція твору. Дон Кіхот як «мудрець» і як «божевільний». Фольклорно-міфологічне походження та функції Санчо Панси. Доля «Дон Кіхота» в європейській культурі Нового часу.