Психологія спілкування
8.6. Структура особистісно-групового педагогічного спілкування
В особистісно-груповому педагогічному спілкуванні, з одного боку, виступає педагог, а з іншого — студентська група. У психологічній структурі особистісного групового спілкування можна виокремити кілька етапів.
1. Підготовка педагога до спілкування
На цьому етапі педагог мусить спланувати процес і зміст спілкування з урахуванням цілей і змісту заняття. При цьому заздалегідь обирається емоційний настрій на майбутнє заняття, виходячи зі складу і чисельності групи, індивідуальних особливостей студентів, набутого досвіду спілкування. Обдумуються "ліричні відступи" як можливе заповнення пауз, способи реагування на очікувану поведінку студентів тощо. За такої підготовки необхідно уникати повторення (те, що було вдалим в іншій аудиторії або на іншому потоці, зовсім не обов´язково буде вдалим цього разу). Шаблон у груповому спілкуванні дуже зменшує авторитет педагога.
2. Вступ до педагогічного контакту і початковий момент взаємодії з групою
На цьому етапі з´ясовується можливість реалізації задуманого плану спілкування. При встановленні контакту в спілкуванні важливу роль відіграє не шаблонність, а оригінальність поведінки викладача.
Увійшовши до аудиторії, варто звернути увагу присутніх на щось незвичайне (а незвичайне є завжди і в усьому: в чисельності аудиторії, в розміщенні учнів, в підготовці методів навчання, в санітарному стані приміщення та ін.). Реакція на це незвичайне "тут і зараз" завжди сприймається аудиторією позитивно, за умови, звичайно, що ця реакція доброзичлива, безпосередня і нестандартна.
3. Організація і управління спілкуванням у ході проведення заняття (лекції, семінару)
На цьому етапі викладач здійснює задуману систему комунікацій, подає речові діяння, підбирає і реалізує адекватні ситуації, способи спілкування і передачі інформації, підтримує контакт з аудиторією.
На третьому етапі реалізується комплекс комунікативної взаємодії суб´єктів педагогічного процесу на трьох рівнях: емоційному, когнітивному і соціально-психологічному.
Емоційний, поверховий рівень визначає зручність ситуації спілкування, але не характеризує змістовних його сторін.
Когнітивний рівень пов´язаний з предметною стороною спілкування. На цьому рівні розв´язується пояснювальний процес - стрижневий елемент особистісно-групового педагогічного спілкування.