|
Додаток 5. Основні ідеї західноєвропейської соціологічної науки
ОСНОВНІ ІДЕЇ ЗАХІДНОЄВРОПЕЙСЬКОЇ СОЦІОЛОГІЧНОЇ НАУКИ Учений, роки життя, країна | Ідеї | О. Конт (1798—1857), Франція | - Запровадив термін «соціологія», обґрунтував необхідність виокремлення цієї науки в самостійну галузь знання, визначив її предмет (закони розвитку суспільства), структуру і методи
- Уважав, що поділ праці:
—є витоком існуючої підлеглості; —призводить до однобокої професіоналізації, спотворюючи особистість; —руйнує солідарність і злагоду в суспільстві | Г. Спенсер (1820—1903) Англія | - Суспільство подібне біологічному організму, кожний елемент його структури виконує свої функції.
- Виробничі і розподільні інститути у взаємодії з іншими соціальними інститутами утворюють соціальну організацію — суспільство.
- В індустріальному суспільстві індивіди існують за рахунок праці та інших видів діяльності, в яких виявляється їх підприємливість
| Ф. Райцель (1844—1904) Німеччина | - Географічне середовище має визначальний вплив на людину. Землеробам притаманна слабкість, брак мужності та завзятості; просторова залежність народу породжує традиціоналізм; степи формують дух економії
| Г. Бокль (1821—1862) Англія | - Природні явища впливають на розвиток людини, особливості її тілесної концепції, своєрідність мислення та духовності, рівень національного багатства країни. Спостерігається залежність між ландшафтом країни та інтелектуальними і психічними якостями народу. Особливості природних умов зумовлюють підкорення людини природі в одних регіонах і природи — людині в інших. Вони впливають на зростання «розумового» фактора і розподіл «розумової» діяльності
| У. Самнер (1840—1910) США | - Усезагальність природного відбору і боротьби за існування.
- Автоматичний і незаперечний характер соціальної революції
| У. Беджгот (1826—1877) Англія | - Достеменно принцип природного відбору панує на ранній стадії розвитку людства, що виявляється в намаганні одних націй панувати над іншими
|
Учений, роки життя, країна | Ідеї | М. Гумплович (1838—1909) Австрія | - Соціологія — наука про соціальні групи та відносини між ними.
- Основна характеристика міжгрупових відносин — безперервна боротьба.
- Підставою для міжгрупових конфліктів є прагнення до задоволення матеріальних потреб
| Г. Тард (1843—1904) Франція | - Суспільні процеси пояснюються дією механізму наслідування, на якому ґрунтуються людські стосунки.
- Непоборне прагнення людей до наслідування є рушійною силою розвитку суспільства.
- Усі явища в суспільстві відбуваються під впливом сили прикладу і наслідування звичаю, моди, покарання, навчання, виховання тощо
| Г. Зіммель (1858—1918) Німеччина | - Предметом вивчення соціології є «чисті форми» (ідеальне, цінності), що фіксують у соціальних явищах найбільш стійкі, універсальні риси, а не емпіричне розмаїття соціальних фактів (формальна соціологія).
- Соціологія насамперед є соціологічним дослідженням, вона не може вивчати все те, що підпадає під визначення «соціальне».
- На соціальну реальність, людську культуру надзвичайний вплив мають грошові відносини і поділ праці.
- Відчуження праці
| Ф. Тьонніс (1855—1936) Німеччина | - Представив соціологію як багаторівневу науку.
- Науково обґрунтував поняття «прикладна соціологія»
| Е. Дюркгейм (1858—1917) Франція | - Суспільство — соціальна реальність, що складається із сукупності соціальних фактів.
- Соціологія має вивчати реальні соціальні явища (аномію, суїцид тощо), а не уявлення про них.
- Головним у теорії суспільства є «соціологізм» (пояснення соціального виходячи із самого соціального).
- Праця — соціальний процес інтеграції суспільства.
- Економічний процес поділу праці має не лише соціальні наслідки, а й сам зумовлений соціальним станом суспільства
| М. Вебер (1864—1920) Німеччина | - Соціологія має бути «розуміючою», вивчати сенс, який вкладає у свої дії суб’єкт.
- Соціологія — наука не тільки про розуміння поведінки, а й про соціальну дію.
- Поділ праці — спосіб соціально-економічної взаємодії суб’єктів;
- У поділі праці переплітаються чотири фундаментальні чинники — технічний, економічний, соціальний та історичний
|
Учений, роки життя, країна | Ідеї | К. Маркс (1864—1920) Німеччина | - Завдання вчених — не лише розтлумачити соціальну дійсність, а й змінити її революційним шляхом.
- Економічні відносини — основа всіх інших відносин (політичних, правових, соціальних).
- Концепція відчуження праці.
- Розробка анкети
| В. Парето (1848—1923) Італія | - Соціологія та економіка — точні науки, з них необхідно виключати елементи ідеології і політики. В їхній основі мають бути методи природничих наук і математики
|
|