|
Додаток 4. Протосоціологія
Філософ | Тези соціологічного знання | Демокріт (460—370 рр. до н. е.) | - Вирізняє два види пізнання навколишнього світу: чуттєві органи і мислення.
- Концепція походження і розвитку людини через еволюцію матерії.
- Порядність вимагає підкорення закону, владі й тим, хто має розумову перевагу.
- Кожна людина має набиратися мудрості, бо вона не так дається природно, як сумлінним навчанням.
- Суспільство виникає в лоні природи, людина наслідує природу.
- Потреба — учителька життя, люди розвиваються саме завдяки прагненню задовольнити свої потреби
| Геракліт (520—460 рр. до н. е.) | - Залежно від співвідношення в людях здорового глузду та потреб, вони поділяються на тих, у поведінці яких розум панує над потребами, і тих, хто є рабами своїх потреб
| Платон (427—347 рр. до н. е.) | - Кожній людині притаманні розум, афекти, пристрасті, проте їх співвідношення у кожної людини різне. Перемога розуму над пристрастями досягається здебільшого навчанням і вихованням.
- Головне зло суспільства — людський егоїзм, що породжується комерціоналізацією людських відносин.
- Коли людина не може побороти свої пристрасті, то необхідними стають держава та закон.
- Ідеальний тип держави — це такий, за якого узгоджується особиста доброчесність із суспільною справедливістю.
- Найвищий щабель у структурі суспільства мають посідати верстви людей, у діях яких домінує розум, розсудливість.
- У суспільстві діє закон гармонійного розмаїття праці, згідно з яким розмаїттю потреб людей відповідає розмаїття схильностей до праці і розмаїття видів праці.
- Спеціалізація праці є необхідною умовою поліпшення якості продукту праці
| Арістотель (384—322 рр. до н. е.) | - Сенс життя людини — в досягненні вищого блага через діяльність. Не самі якості роблять людину ліпшою, а їх розкриття в розумних діях.
- Монархічна та аристократична форми державного устрою є правильними.
- Спосіб життя значною мірою залежить від того, що людина розуміє під благом.
- Людське життя і доброчинність — вищі цінності.
- Людина — суспільна істота
|
Філософ | Тези соціологічного знання | Сократ (470—399 рр. до н. е.) | - Надзвичайне значення в житті людини має уміння спілкуватися.
- Важливо не передавати знання співрозмовникові, а допомагати самостійно дійти істини
| Конфуцій (551—479 рр. до н. е.) | - Людина за своєю природою доброчесна, її псують життєві обставини, а отже, необхідно навчати людей засобів внутрішнього вдосконалення
| Сюнь-Цзі (298—238 рр. до н. е.) | - Людина від природи недобра, і позитивних якостей може набути через виховання
| Августин Блажений (354—430 рр.) | - Людина догоджає своєму тілу, забуваючи про ліпшу свою частину — душу.
- Існує два види любові: чуттєва (від тілесного людини), що віддаляє людину від Бога, і духовна (від душі), що наближає людину до нього.
- І фізична, і розумова праця є однаково цінними
| А. Данте (1265—1321) Ф. Петрарка (1304—1374) | - Людина як особистість є цінністю.
- Принципи рівності, свободи та справедливості — це норми взаємовідносин між людьми
| Т. Мор (1478—1535) Т. Кампанелла (1568—1639) | - Соціальна рівність, братерство, взаємодопомога можливі лише за умов суспільної власності
| Т. Гоббс (1588—1679) | - Природний стан людини проявляється в її пристрастях — суперництві, підозрілості, користолюбстві, марнотратстві. Саме пристрасті роблять людей ворогами.
- Свобода — це право робити все те, що не заборонено законом
| Н.Макіавеллі (1469—1527) | - Суспільство розвивається не за волею Бога, а за природними принципами.
- Матеріальний інтерес, спрямований на примноження власності, є основним для людини, він переважає над її турботами про честь і гідність
- Люди егоїстичні, більш схильні до зла, ніж до добра, яке вони роблять лише за необхідності. Тому потрібні закони для підтримки суспільного порядку.
- Закони створюються правителями, від мудрості яких залежить порядок у суспільстві. Спочатку правителів вибирали з найбільш сильних і хоробрих, а пізніше — з мудрих і справедливих
|
Філософ | Тези соціологічного знання | Ф. Бекон (1561—1626) | - Людей об’єднує справедливість, яка полягає в тім, щоб не робити іншому того, чого не бажаєш собі.
- Для захисту від несправедливості потрібні закони.
- Коли закони загрожують інтересам більшості, більшість їх скасовує
| Ж. Боден (1530—1596) | - Визначальним чинником розвитку суспільства є географічне положення, яке зумовлює навіть інтелектуальні якості
| Б. Спіноза (1632—1677) | - Необхідність у державі і законах зумовлено суперечностями між пристрастями і розумом.
- Людина тоді вільна та могутня, коли керується розумом.
- Свобода — це пізнання, освідомлення необхідності
| А. Сміт (1723—1790) | - Суспільна взаємозалежність людей зумовлена поділом праці та необхідністю обміну її результатами
| П. Гольбах (1723—1789) | - Основні природні права людини — свобода, власність, безпека.
- Шлях до звільнення людей — освіта
| К. Гельвецій (1715—1771) | - Вирішальну роль у формуванні людини відіграє навколишнє середовище.
- Суспільна система має будуватися на основі природної рівності людських розумових здібностей, природної доброти людини, взаємозалежності успіхів розуму і успіхів промисловості
|
|