Бюджетна система України

5.2. Податкова політика

Податкова політика являє собою діяльність органів державної влади і державного управління у сфері запровадження, правового регламентування та організації утримання податків і податкових платежів до централізованих державних фондів.

Формуванням податкової політики шляхом розширення або скорочення обсягу податкових надходжень та зміною складових елементів податків держава сприяє збільшенню або зменшенню господарської активності. Реалізація податкової політики безпосередньо впливає на створення сприятливої чи несприятливої кон´юнктури ринку та умов для розвитку економіки держави. Організація оподаткування здійснює відповідний вплив на реалізацію суспільного продукту та темпи нагромадження фінансових ресурсів. Сучасну організацію оподаткування в Україні не можна назвати оптимальною щодо позитивного впливу на темпи нагромадження фінансових ресурсів суб´єктів суспільства. Останнє зумовлено тим, що в умовах обмеження фінансових ресурсів держави за значної кількості збиткових підприємств, безробіття, великих внутрішніх і зовнішніх боргів держави та ускладнення соціально-економічної ситуації в Україні вимушеною була і певною мірою залишається переважаюча оперативна форма управління податковою системою. Запровадження нових податків не проходило належної апробації на підприємствах і в регіонах, встановлення ставок оподаткування недостатньо обґрунтовувалося, що призводило до їх частого перегляду Верховною Радою України.

Лише останнім часом спостерігаються позитивні тенденції цілеспрямованої діяльності урядових структур держави з організації оподаткування в державі. Зниження ставок податку з прибутку, зміни в оподаткуванні доходів фізичних осіб — безумовно значні позитивні зрушення у податковій політиці в Україні. Водночас збільшення податкового навантаження на платників єдиного податку негативно впливає на розвиток малого та середнього бізнесу.

З прийняттям змін до Державного бюджету на 2005 р. відбулось удосконалення податкового законодавства. Воно спрямоване на забезпечення рівних умов оподаткування усіх суб´єктів господарювання, скасування митних і податкових пільг з податку на прибуток, ПДВ та інших обов´язкових платежів для вільних економічних зон, інноваційних підприємств і технопарків, ліквідування взаємозаліків зі сплати податків, зниження ставки ввізного мита і т. ін. Так, удосконалення законодавства з податку на додану вартість включає такі моменти:

- при всіх поставках товарів (робіт, послуг) податкові зобов´язання з ПДВ мають нараховуватися, виходячи з договірних цін, але не нижче звичайних;

- право на податковий кредит виникає, якщо куплений товар використовується у господарській діяльності;

- обмежено перелік пільгових операцій з обкладанням податком на додану вартість при постачанні шести груп товарів, робіт, послуг:

а) періодичних видань, друкованих засобів масової інформації та послуги з їх доставки і книги (крім видань еротичного характеру), учнівських зошитів, підручників і навчальних посібників українського виробництва, словників;

б) допущених до застосування лікарських засобів і виробів медичного призначення за переліком, який щороку затверджує КМУ;

в) медичних послуг за переліком КМУ;

г) усіх путівок на санаторно-курортне лікування і відпочинок дітей на території України;

д) послуг з перевезення осіб пасажирським транспортом (крім таксомоторів) у межах населеного пункту, тарифи на які регулюють органи місцевого самоврядування;

є) послуг з перевезення вантажів і пасажирів транзитом через територію і порти України;

- на загальних підставах обкладаються податком на додану вартість внески основних фондів до статутного капіталу.

Усі внесені зміни до податкового законодавства в Україні спрямовані не лише на необхідне наповнення бюджету держави, а й на забезпечення соціально-економічного розвитку суспільства та позитивного впливу на діяльність платників податків.