Бюджетна система України

2.1. Основи бюджетного устрою. Бюджетна система та її ланки

У всіх державних утвореннях: і в унітарних, і у федеральних — обов´язковим елементом є бюджетна система. За організаційною формою бюджетні системи мало відрізняються між собою, здебільшого їх є два типи: бюджетні системи унітарних держав та бюджетні системи федеральних держав.

В унітарних державах бюджетна система дворівнева: державний бюджет і місцеві бюджети. У федеральних державних утвореннях бюджетна система здебільшого трирівнева, а інколи і чотирирівнева:

—федеральний бюджет;

—бюджети членів федерації;

—місцеві бюджети;

—бюджети земель.

Економічна природа бюджетної системи та її суть характеризуються не лише структурою та взаємозв´язком між окремими ланками, а законодавчо закріпленими доходами за кожною ланкою та рівнем фінансової незалежності. Саме завдяки фінансовим можливостям виконавчі органи влади реалізують функції, покладені на них Конституцією держави та діючим законодавством.

Бюджетний устрій являє собою організацію і принципи побудови бюджетної системи, її структуру та взаємозв´язок між окремими ланками. Бюджетний устрій України визначається з урахуванням державного устрою та адміністративно-територіального поділу.

Бюджетна система - це взаємопов´язаний комплекс політичних юридичних, соціальних й економічних відносин, що забезпечує функціонування усіх його ланок з виконання завдань, визначених бюджетною політикою держави.

Склад бюджетної системи та основи взаємозв´язку між окремими її елементами в умовах переходу України до ринку визначені Бюджетним Кодексом, прийнятим Верховною Радою України у червні 2001 р. З огляду на це бюджетна система України має визначену основу та взаємопов´язані напрямки її побудови.

Згідно з чинним законодавством бюджетна система включає державний та місцеві бюджети. Сукупність показників, які характеризують обсяг діяльності, зумовлених функціонуванням усіх бюджетів (їх в Україні понад дванадцять тисяч), що входять до складу бюджетної системи, становлять зведений бюджет України. Він використовується для здійснення державного регулювання економічного і соціального розвитку. Склад доходів бюджетів України та їхню динаміку наведено в табл. 2.1.

Таблиця 2.1

Структура доходів зведеного бюджету України та їх динаміка за 2000-2003 pp.

Показник

2000

2001

2002

2003

Доходи зведеного бюджету, млн. грн.

49117,9

54934,6

61954,3

75285,8

у тому числі:

Державного бюджету

34806,1

37199,0

42525,0

52708,4

Місцевих бюджетів

14311,8

17735,6

19429,3

22577,4

Питома вага у зведеному бюджеті, %:

державного бюджету

—місцевих бюджетів

70,9 29,1

67,7 32,3

68,6 31,4

70,0 30,0

Провідне місце у бюджетній системі України належить Державному бюджету. За його рахунок фінансуються витрати на державні заходи в галузі господарського і культурного будівництва, на охорону здоров´я, утримання органів державної влади та ін. Через Державний бюджет здійснюється перерозподіл 20% фінансових ресурсів держави. У загальному обсязі видатків майже 60% здійснюється через Державний бюджет України.

До місцевих бюджетів належать бюджет Автономної Республіки Крим, обласні і районні бюджети, бюджети районів у містах та бюджети місцевого самоврядування (бюджети територіальних громад, сіл, селищ та їх об´єднань).

Бюджетна система включає такі елементи: органи управління, платників податків та отримувачів бюджетних коштів.

Організація функціонування бюджетної системи включає зведений (консолідований) бюджет, законодавчу і нормативну базу, органи управління та систему регулювання міжбюджетних відносин.