Податкове право
§ 4. Зміна терміну сплати податку
Зміною терміну сплати податку (збору) визнається перенесення уповноваженим органом встановленого терміну сплати податку (збору) на пізніший. Зміна терміну не скасовує існуючого і не створює нового обов´язку зі сплати податку (збору).
Термін сплати податку і збору змінюється за рішенням органів, до компетенції яких належить прийняття відповідних рішень. Формами зміни терміну сплати податку і збору є:
— відстрочення;
— розстрочення;
— податковий кредит.
1. Відстрочення являє собою перенесення граничного терміну сплати повної суми податку на пізніший термін. Відстрочення (розстрочення) зі сплати податку (збору) може бути надано по одному або кількох податках. Його не можуть надавати або встановлювати щодо податкових зобов´язань із ввізного мита, акцизних зборів, податку на додану вартість при ввезенні товарів (робіт, послуг) на митну територію України, внесків до Пенсійного фонду України чи інших внесків у межах державного або обов´язкового соціального страхування, якщо інше не встановлено законами з цих податків, зборів (обов´язкових платежів) або Законом України «Про порядок погашення зобов´язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами».
Будь-який платник податків має право вимагати розстрочення або відстрочення його податкових зобов´язань, а орган, уповноважений приймати ці рішення, зобов´язаний задовольнити таку вимогу, якщо підстави, надані платником податків як обґрунтування, є тотожними підставам, наданим іншими платниками податків, щодо податкових зобов´язань яких були прийняті відповідні рішення.
Відстроченням податкових зобов´язань є перенесення сплати основної суми податкових зобов´язань платника податків без урахування сум пені під проценти, розмір яких не може бути меншим за ставку Національного банку України. Підставою для відстрочення податкових зобов´язань платника податків є надання ним достатніх доказів щодо дії обставин непереборної сили, що призвели до загрози виникнення податкового боргу та/або банкрутства такого платника податків, а також надання економічного обґрунтування, яке свідчить про можливість погашення податкових зобов´язань та/або збільшення податкових надходжень до відповідного бюджету внаслідок застосування режиму відстрочення, протягом якого відбудуться зміни політики управління виробництвом чи збутом такого платника податків. Відстрочення податкових зобов´язань надається на умовах, за якими основна сума податкових зобов´язань та нараховані на неї проценти сплачуються рівними частками, починаючи з будь-якого податкового періоду, визначеного відповідним податковим органом чи відповідним органом місцевого самоврядування, що затверджує рішення про розстрочення або відстрочення податкових зобов´язань, але не пізніше закінчення 12 календарних місяців з моменту виникнення такого податкового зобов´язання або одноразово у повному обсязі.
2. Розстрочення являє собою розподіл суми податку на певні частини з установленням термінів їх сплати. Розстроченням податкових зобов´язань є надання платнику податків бюджетного кредиту на основну суму його податкових зобов´язань без урахування сум пені під проценти, розмір яких не може бути меншим за ставку Національного банку України. Розстрочення не може бути надано платнику податків, який раніше одержав його на таких самих підставах.
Підставою для розстрочення є надання платником податків достатніх доказів щодо існування загрози виникнення податкового боргу, а також економічного обґрунтування, яке свідчить про можливість погашення податкових зобов´язань та/або збільшення податкових надходжень до відповідного бюджету "внаслідок застосування режиму розстрочення, протягом якого відбудуться зміни політики управління виробництвом чи збутом такого платника податків. Розстрочення надається на умовах податкового кредиту, за якими основна сума кредиту та нараховані на неї проценти погашаються рівними частками, починаючи з податкового періоду, наступного за періодом надання такого кредиту.
Рішення про розстрочення або відстрочення податкових зобов´язань у межах одного бюджетного року приймається у порядку:
— стосовно загальнодержавних податків, зборів (обов´язкових платежів) — керівником податкового органу та має бути затверджене керівником податкового органу (його заступником) вищого рівня;
— стосовно місцевих податків і зборів — керівником податкового органу (його заступником) та має бути затверджене фінансовим органом місцевого органу виконавчої влади, до бюджету якого зараховуються такі місцеві податки чи збори.
Рішення про розстрочення або відстрочення податкових зобов´язань на термін, що виходить за межі одного бюджетного року, щодо загальнодержавних податків і зборів (обов´язкових платежів) приймається керівником (заступником) центрального податкового органу за узгодженням з Міністерством фінансів України, щодо місцевих податків і зборів — керівником податкового органу (його заступником) за узгодженням з фінансовим органом місцевого органу виконавчої влади, до бюджету якого зараховуються такі місцеві податки чи збори.
Договори про розстрочення, відстрочення може бути достроково розірвано:
а) за ініціативою платника податків — при достроковому погашенні суми податкового зобов´язання, щодо якого було досягнуто домовленість про розстрочення, відстрочення;
б) за ініціативою податкового органу, якщо:
— з´ясовано, що інформація, надана платником податків при укладенні зазначених договорів, виявилася недостовірною, неповною або перекрученою;
— платник податків визнається таким, що має податковий борг з податкових зобов´язань, які виникли після укладення зазначених договорів;
— платник податків порушує умови погашення розстроченого або відстроченого податкового боргу1.
3. Податковий кредит регламентує суму, на яку платник податку має право зменшити податкове зобов´язання звітного періоду. Зміна терміну сплати податку не скасовує діючого і не створює нового податкового обов´язку. Термін сплати змінюється на підставі договору, що укладається між платником податку і податковим органом в межах його компетенції.