Етика ділового спілкування
11.1. Службовий етикет як сукупність правил поведінки людини
Етикетом називається сукупність правил поведінки, які регулюють зовнішні прояви людських стосунків, Етикет тісно пов´язаний із життям суспільства. Етикет сприяв розвиткові культури. У етикеті кожного народу збережені форми шанування жінки, культ матері. Перед матір´ю оголювали голову, жінкам дарували квіти, виказували знаки уваги.
Дворяни Росії розглядали етикет як особливу знакову систему, яку вирізняла їх загальної маси росіян.
Етикет як феномен культури демократизувався з часом, а етикетні норми стали невід´ємним компонентом способу життя (в побуті, на роботі, у громадських місцях) вихованої людини.
Службовий етикет — це сукупність найдоцільнішіх правил поведінки людей у трудових колективах. Ці правила зумовлені найважливішими принципами загальнолюдської моралі й моральності.
Не секрет, що на роботі кожна людина є об´єктом уваги колег, відвідувачів, які звертають увагу на її привітання, уміння запитувати, слухати, виявляти пошану до інших тощо.
"У будь-якому дрібному, навіть незначному, непримітному вчинку вже виявляється наш характер: дурень і входить, і виходить, і сідає, і встає з місця, і мовчить, і посувається інакше, аніж розумна людина," — писав Ж. де Лабрюйєр .
Дотримання правил і вимог службового етикету є обов´язковим для всіх: і керівників, і підлеглих. Так, на службі люди зазвичай звертаються один до одного на "Ви", поводяться чемно, намагаються бути чемними і коректними.
На світських раундах, за правилами етикету, розмовляють про приємні і цікаві речі, не обговорюють особисте життя, зовнішність присутніх, ділові проблеми, намагаються усміхатися.
Етикет — це мова символів. Людина повинна використовувати його з метою краще взаємодіяти з іншими (колегами, партнерами).
Правила і вимоги службового етикету мають сприяти створенню здорового морально-психічного клімату і піднесенню настрою, підвищенню продуктивності праці. Учені радять:
керівникові:
• намагатися робити зауваження підлеглим віч-на-віч;
• навчитися заохочувати підлеглих;
• визнавати свої помилки;
• уміти карати;
• не сперечатися через дрібниці;
• бути доброзичливим, делікатним; усім співробітникам:
— володіти загальною культурою;
— порядно ставитися до інших;
— поважати людську гідність колег;
— не лицемірити, не брехати;
— бути ввічливими;
— свої негаразди, прикрощі залишати за межами установи;
— бути доброзичливими, сумлінними, шанобливими, тактовними, делікатними;
— уміти висловлювати співчуття.
Службовий етикет передбачає і правила поведінки з клієнтами та партнерами по бізнесу.
Етикет службових взаємин зобов´язує:
• бути ввічливим до всіх клієнтів (думка кожного клієнта впливає на імідж фірми, установи);
• зустрічі починати вчасно;
• на всі дзвінки і листи клієнтів вчасно давати відповіді;
• прийняті рішення виконувати у зазначені терміни;
• працівників бути в гарному і охайному одязі.
Усе це сприятиме надійним і довготривалим взаєминам із клієнтами, зростанню прибутків фірми.
Службовий етикет передбачає стосунки з іноземцями. Для ділового спілкування з ними потрібно добре знати звичаї, традиції країни, представником якої є ваш партнер, а також прийняті там правила етикету.
Але слід пам´ятати, що одним із найважливіших принципів закордонного ділового етикету є підтримка чесних і шанобливих відносин із партнером .