Конституційні права і свободи людини та громадянина в умовах воєнного стану

Онтологічні засади адміністративно-правового забезпечення громадського контролю

Онтологія як розділ філософської науки дозволяє отримати цілісне предметне уявлення про будь-яке явище або процес. Особливістю онтологічного розуміння є можливість обробляти знання про досліджуваний об’єкт, у тому числі математично. Відповідно, онтологічне розуміння включає до себе модель структури та її елементів.

Отже, онтологія знаходить своє відображення у змісті певного явища або процесу. Слід відзначити, що згідно з тлумачним словником української мови, зміст - це те, про що говориться, розповідається де-небудь, те, що описується, зображується; суть, внутрішня особливість чого-небудь; певні властивості, характерні риси, які відрізняють дане явище, предмет від подібних явищ, предметів тощо; розумна основа, мета, призначення чого-небудь [1, с. 624]. Таким чином, ґрунтуючись на загальному понятті, визначаємо, що змістом адміністративно-правового забезпечення громадського контролю є відповідні категорії (складові елементи), які в сукупності створюють умови для ефективного, правильного та належного функціонування громадського контролю в Україні.

Щодо елементів змісту адміністративно-правового забезпечення ефективності функціонування судової влади, то В. Бойко вважає, що до них слід віднести:

1) судову публічну адміністрацію як владний суб’єкт адміністративно-правового забезпечення;

2) об’єкт адміністративно-правового забезпечення ефективності функціонування судової влади;

3) принципи адміністративно-правового забезпечення ефективності функціонування судової влади;

4) адміністративно-правові відносини у сфері забезпечення ефективності функціонування судової влади,їх зміст; 5) інші складники змісту адміністративно-правового забезпечення ефективності функціонування судової влади [2, с.99].

Доцільним також є приділення уваги думці науковців О.М. Гуміна та Є.В. Пряхіна, які виокремлюють такі п’ять елементів адміністративно-правового забезпечення: 1) об’єкт; 2) суб’єкт; 3) норми права (норми адміністративного права); 4) адміністративно-правові відносини та їх зміст; 5) гарантії, заходи, засоби, форми та методи адміністративно-правового забезпечення [3, с.48]. До елементів механізму адміністративно-правового регулювання діяльності державних службовців А.Р. Решетнік відносить: норми адміністративного права, включаючи нормативні акти відомств, адміністративно-правові відносини управлінського та службового характеру; практичну діяльність апаратів, служб та окремих працівників і правозастосовні акти [4, с. 271].

Інші науковці виокремлюють такі елементи механізму адміністративно-правового регулювання: норми адміністративного права та їх зовнішнє вираження джерела права; публічна адміністрація; принципи діяльності публічної адміністрації; індивідуальні акти публічної адміністрації; адміністративно-правові відносини; форми адміністративного права; тлумачення норм адміністративного права; методи адміністративного права; процедури реалізації адміністративно-правових норм; принцип законності [5]. Зі свого боку професор З.С. Гладун, розглядаючи механізм адміністративно - правового регулювання, виділяє в ньому елементи механізму та функціональні складові частини механізму. До елементів належать норми права, акти реалізації норм права, правові. До функціональних складових частин механізму адміністративно-правового регулювання належать юридичні факти, правова свідомість і правова культура, законність, акти тлумачення норм права, акти застосування норм права [6, с. 117].

Зважаючи на широку систему елементів змісту адміністративно- правового забезпечення, вважаємо за доцільне об’єднати відповідні елементи адміністративно-правового забезпечення громадського контролю у дві ключові групи. Таким чином, на підставі аналізу положень адміністративного права та законодавства у сфері регулювання громадського контролю за діяльністю органів місцевого самоврядування в Україні, виділяємо таку систему елементів його змісту:

1) основні: об’єкт, суб’єкт, адміністративно-правові відносини;

2) додаткові: принципи, засоби, способи, форми та методи.

Також, необхідно зауважити на тому, що порівнюючи вказані елементи між собою та оцінюючи їх вплив на адміністративно-правове забезпечення громадського контролю, слід констатувати, що всі зазначені вище елементи перебувають у постійній динаміці (зміні, трансформації, а також ступені впливу на громадський контроль). При цьому варто розрізняти громадянський, громадський, публічний, та неурядовий контроль [7, с.677-678].

Наведене вище дає змогу підсумувати, що адміністративно-правове забезпечення громадського контролю - це регламентована законодавством діяльність суб’єктів державно-владних повноважень, спрямована на забезпечення функціонування, упорядкування, розвиток та охорону суспільних відносин у сфері діяльності органів місцевого самоврядування через вчинення організаційно-правових та розпорядчих дій публічного характеру з метою виконання завдань та реалізації цілей громадського контролю.

Наявність ефективного адміністративно-правового забезпечення громадського контролю за діяльністю органів місцевого самоврядування в Україні дозволяє: 1) чітко розмежувати компетенцію щодо вчинення окремих дій у сфері громадського контролю; 2) з’ясувати особливості функціонування громадського контролю; 3) виявити колізії адміністративно-правового забезпечення громадського контролю.