Конституційні права і свободи людини та громадянина в умовах воєнного стану
Особливості режиму проходження державної служби в умовах воєнного стану
Державна служба як різновид адміністративно-правового режиму становить урегульовану законом систему відносин між громадянином України і органом державної влади чи іншої державної організації, що містить чітко визначену сукупність взаємних прав, обов’язків і гарантій їх виконання, спрямованих на реалізацію державних функцій, покладених на цей орган.
Відповідно до ст. 19 Закону України «Про державну службу» право на державну службу мають повнолітні громадяни України, які вільно володіють державною мовою, відповідно до рівня, визначеного Національною комісією зі стандартів державної мови та яким присвоєно ступінь вищої освіти не нижче: магістра - для посад категорій «А» і «Б»; бакалавра, молодшого бакалавра - для посад категорії «В» [1].
Слід підкреслити той факт, що вступ на державну службу здійснюється шляхом призначення громадянина України на посаду державної служби за результатами конкурсу.
З метою добору осіб, здатних професійно виконувати посадові обов’язки, проводиться конкурс на зайняття вакантної посади державної служби, відповідно до Порядку проведення конкурсу на зайняття посад державної служби, який затверджується Кабінетом Міністрів України». Проведення конкурсу здійснюється відповідно до визначених в установленому законом порядку вимог до професійної компетентності кандидата на зайняття вакантної посади державної служби за результатами оцінювання його особистих досягнень, знань, умінь і навичок, моральних і ділових якостей для належного виконання посадових обов’язків.
Вимоги до професійної компетентності кандидата на зайняття посади включають кваліфікаційні вимоги, вимоги до компетентності та вимоги до професійних знань.
Перевірка володіння іноземною мовою кандидатів на зайняття посад категорії «А» проводиться після проведення тестування кандидатів.
Перевірка володіння іноземною мовою кандидатів на зайняття посад категорії «А» проводиться у Центрі оцінювання на основі завдань, які затверджуються на засіданні Комісії з питань вищого корпусу державної служби та включають лексико-граматичний тест, перевірку розуміння письмового тексту, умінь і навичок сприйняття усного мовлення (аудіювання), умінь і навичок висловлювання своєї думки іноземною мовою [2].
Може бути також проведено повторний конкурс у випадку: 1) становлення факту порушення умов та/або порядку проведення конкурсу, яке могло істотно вплинути на його результати; 2) якщо за результатами конкурсу не визначено кандидата на зайняття посади державної служби; 3) виявлення обмежень щодо вступу на державну службу переможця конкурсу та відсутності іншого за результатами конкурсу кандидата на зайняття посади державної служби; 4) відмови переможця від зайняття посади державної служби або відсутності кандидатур, визначених Комісією або конкурсною комісією для розгляду суб’єктом призначення або керівником державної служби з метою визначення переможця конкурсу [1].
З часу введення воєнного стану в Україні Указом Президента України № 64 від 24.02.2022 р. у зв’язку з військовою агресією Російської Федерації проти України [3] велика кількість нормативних положень вітчизняного законодавства, що діяли у мирний для держави час неможливо в повній мірі застосувати через військову агресію росії, тому деякі зміни що порядку заміщення посади державної служби все ж відбулись.
Законом України «Про внесення змін до деяких законів України щодо функціонування державної служби та місцевого самоврядування у період дії воєнного стану» від 12 травня 2022 року № 2259-ІХ [4] внесено зміни до Закону України «Про правовий режим воєнного стану», відповідно до яких у період дії воєнного стану особи призначаються на посади державної служби, посади в органах місцевого самоврядування, посади керівників суб’єктів господарювання державного сектору економіки, комунальних підприємств, установ, організацій керівником державної служби або суб’єктом призначення, сільським, селищним, міським головою, головою районної, районної у місті, обласної ради, начальником відповідної військової адміністрації без конкурсного відбору, обов’язковість якого передбачена законом, на підставі поданої заяви, заповненої особової картки встановленого зразка та документів, що підтверджують наявність у таких осіб громадянства України, освіти та досвіду роботи згідно з вимогами законодавства, встановленими щодо відповідних посад.
Державні службовці та посадові особи місцевого самоврядування, призначені без конкурсного відбору, не можуть бути переведені на інші посади державної служби або посади в органах місцевого самоврядування. Ця норма не застосовується при призначенні на посади державної служби, за якими спеціальним законом встановлено порядок виконання обов’язків у разі відсутності керівника державного органу (у тому числі у разі припинення його повноважень чи звільнення з посади), крім випадків, якщо встановлений спеціальним законом порядок неможливо застосувати через відсутність осіб, на яких може бути покладено виконання обов’язків керівника державного органу.
Особи, звільнені з посад державної служби та служби в органах місцевого самоврядування у період дії воєнного стану, протягом одного року після припинення чи скасування воєнного стану можуть бути прийняті на рівнозначні або нижчі посади державної служби та служби в органах місцевого самоврядування без проведення конкурсу [5].
Новелою вітчизняного законодавства є те, що 15 березня Верховною Радою України прийнято Закон України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» від 15.03.2022 року № 2136-ІХ. Це досить прогресивний і комплексний крок, адже встановлюються нові тимчасові умови щодо укладення та розірвання трудових договорів, зміни істотних умов праці, переведення на іншу роботу, надання відпусток, максимальної тривалості роботи протягом тижня та періоду відпочинку, оплати праці [6].
Слід зазначити, що Закон України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» (далі - Закон № 2136), який є частиною законодавства про працю, поширюється на вступ, проходження та припинення державної служби в частині, не врегульованій Законом України «Про державну службу» (частина третя статті 5) [7].
З вище наведеного слід зробити висновок про те, що війна зрушила механізм роботи нашої держави, який безперебійно працював у різних сферах, зокрема й у сфері державного управління, деяка кількість державних службовців виїхала за кордон чи в інші регіони нашої держави, багато залишилось боронити кордони нашої держави. Проте, ми маємо розуміти, що згаданий механізм має працювати і продовжувати роботу навіть в умовах воєнного стану, тому на даний час є нагальна потреба в накопиченні кадрового потенціалу.