Кримінологія
§3. Запобігання злочинам в АПК
Результати економічного розвитку України у 2009 р. свідчать, що наша економіка поступово виходить з кризового стану. Це сприяє профілактиці злочинів в АПК, яка має своїм завданням усунення чи нейтралізацію негативних явищ, що їх детермінують.
Запобігання корисливим злочинам у цій сфері економіки на спеціально кримінологічному рівні слід зосередити на таких основних напрямах:
— розробки конкретної програми дій, спрямованих на значне зростання контролю за процесами приватизації землі та майна з урахуванням специфіки АПК;
— вдосконалення діючого законодавства, що регулює відносини у сфері АПК;
— підвищення ефективності діяльності правоохоронних органів з виявлення, попередження та припинення фактів злочинних дій у цій сфері економіки.
Сьогодні сільське господарство як галузь розвивається не відокремлено, а в тісному зв´язку з іншими галузями народногосподарського комплексу. Це пов´язано з процесами агропромислової інтеграції, коли вищий розвиток продуктивних сил закономірно веде до переплетіння зв´язків по горизонталі та вертикалі, як у самому сільському господарстві, так і між сільським господарством і взаємопов´язаними з ним галузями. Це насамперед ті сфери господарювання і ті підприємства, які виробляють для нього засоби виробництва чи переробляють сільськогосподарську продукцію, займаються її збереженням і реалізацією.
До основних специфічних особливостей, що характеризують структуру і розвиток АПК і які повинні враховуватися при розробці профілактичних заходів, слід віднести:
— по-перше, АПК як потужний сектор економіки має складну та багаторівневу структуру, і остання суттєво відрізняє його від інших міжгалузевих комплексів (паливно-енергетичного, машинобудівного, транспортного тощо);
— по-друге, на сучасному етапі АПК є капіталомістким і трудомістким формуванням, у якому зосереджено значну частину основних виробничих фондів, трудових ресурсів, задіяних у сфері матеріального виробництва працівників, а також створюється велика частка валового внутрішнього продукту;
— по-третє, розвиток АПК зумовлює підвищення матеріального добробуту населення. Продукція, що в ньому виробляється, виступає визначальним чинником вирішення соціальних завдань, оскільки з сільськогосподарської сировини виробляється понад 2/3 споживчих товарів, формується майже 95% продуктів харчування, а це становить приблизно 75% загального товарообігу держави.
Особливістю сучасних економічних процесів у аграрному секторі економіки є бурхливий розвиток різноманітних господарських формувань. Однак сама лише зміна форм господарювання ще не здатна забезпечити швидку стабілізацію та ефективність виробництва у продовольчому комплексі. Тим паче що реформування супроводжував низький рівень контролю за процесом приватизації в агропромисловому комплексі.
Розробка комплексної програми дій із запобігання злочинам в АПК сприяло би (при належному контролі за її здійсненням) більш тісній координації дій державних контролюючих і правоохоронних органів з усунення причин і умов, що сприяють вчиненню злочинів та інших правопорушень у цій сфері економічної діяльності. До числа організаційно-господарських заходів слід віднести перевірку спеціально створеними комісіями за участю правоохоронних органів і органів фінансового контролю законності придбання землі сільськогосподарського призначення всіма фізичними та юридичними особами, незалежно від посадового положення фізичних осіб і форм власності юридичних осіб.
Ефективність протидії злочинності в АПК пов´язана насамперед з удосконаленням податкового законодавства, прийняттям Податкового кодексу, наскільки воно виконуватиме стимулюючу функцію. Це завдання мають здійснити законодавча і виконавча влада, щоб уникнути генеруючих імпульсів суспільної напруженості. Крім того, у правотворчій діяльності слід запровадити кримінальну відповідальність за захоплення землі, реєстрацію незаконних угод із землею або умисного заниження розмірів платежу за землю, які мають стати на заваді вчиненню злочинів у цій сфері.
Не менш значущим у попередженні злочинів має стати поліпшення діяльності всіх правоохоронних органів, громадських організацій, які задіяні у цій справі. Зокрема, для підвищення професійного рівня працівників органів внутрішніх справ, які розкривають і розслідують злочини у процесі реформування власності в АПК, пропонувалося вжити таких заходів:
— налагодити постійне навчання в системі службової підготовки зі здачею заліків;
— здійснювати більш якісний добір кадрів, приймати в органи внутрішніх справ фахівців різних галузей економіки;
— розробити практичні рекомендації для викриття злочинів на підставі досвіду регіонів;
— навчати працівників служби по боротьбі з економічними злочинами навичок виявлення злочинів (де вони вчинюються, на якому етапі, як документувати);
— проводити якісний аналіз порушених кримінальних справ, розробити методичні рекомендації з висвітленням роботи про найбільш резонансні злочини;
— залучати до роботи спеціалістів (ревізорів), які працюють у сфері АПК, приймати на службу в органи внутрішніх справ осіб вказаної категорії.
Крім цього, для підвищення ефективності оперативного забезпечення процесу реформування власності в аграрному секторі економіки необхідно підвищити рівень прокурорського нагляду й оперативно-розшукової діяльності органів внутрішніх справ, а також поширити передовий досвід роботи в зазначеній сфері.