Кримінологія

§3. Правові та організаційні основи запобігання ухилень від сплати податків

Сучасний стан злочинності у сфері оподатковування характеризується високим рівнем кримінального професіоналізму, постійним удосконаленням правопорушниками механізмів учинення таких діянь, участю в злочинних угрупованнях представників влади, у тому числі працівників правоохоронних органів. Вчиненню та приховуванню злочинів у сфері оподаткування сприяють міжрегіональні та міжнародні зв´язки злочинців, розподіл сфер злочинного впливу, злиття представників загально-кримінальної та економічної злочинності.

У цих умовах запобігання податковій злочинності має здійснюватись на різноманітних рівнях і в кількох основоположних напрямах.

До числа таких найважливіших напрямів діяльності податкової міліції належать:

— запобігання злочинам та іншим правопорушенням, що віднесені законом до компетенції податкової міліції, насамперед у паливно-енергетичному комплексі, кредитно-фінансовій сфері, у зовнішньоекономічній діяльності, сфері торгівлі тощо;

— стабільне правове забезпечення діяльності органів державної податкової служби;

— вдосконалення діяльності податкової міліції, в тому числі оперативно-розшукової діяльності з виявлення контрабанди, діяльності фіктивних фірм, протизаконного використання подвійних рахунків, приховування грошових коштів та інших матеріальних цінностей, здобутих злочинним шляхом, а також розкриття і розслідування злочинів;

— запобігання корупції в органах державної податкової служби, яке здійснюється спеціально створеними підрозділами податкової міліції, тощо.

Особливе місце в системі попередження податкових злочинів займає вдосконалення правової бази. Очікувані зміни, спрямовані на суттєву лібералізацію податкової системи, пов´язуються з прийняттям ВРУ Податкового кодексу України, проект якого знаходиться на розгляді в КМУ, скороченням кількості податків, відміни всіх податків, що сплачуються з виручки, зниженням ставки податку на прибуток та іншими важливими реформами.

Значну роль у попередженні податкової злочинності можуть грати органи державної податкової служби, серед завдань яких є:

— здійснення контролю за додержанням податкового законодавства, правильністю обчислення, повнотою і своєчасністю сплати до бюджетів, державних цільових фондів податків і зборів (обов´язкових платежів), а також неподаткових доходів, установлених законодавством;

— внесення у встановленому порядку пропозицій щодо вдосконалення податкового законодавства;

— прийняття у випадках, передбачених законом, нормативно- правових актів і методичних рекомендацій з питань оподаткування;

— формування та ведення Державного реєстру фізичних осіб — платників податків та інших обов´язкових платежів та Єдиного банку даних про платників податків — юридичних осіб;

— роз´яснення законодавства з питань оподаткування серед платників податків;

— запобігання злочинам та іншим правопорушенням, віднесеним законом до компетенції податкової міліції, їх розкриттям, припинення, розслідування та провадження у справах про адміністративні правопорушення.

Основним правоохоронним органом, що здійснює боротьбу з податковою злочинністю в Україні, є податкова міліція, яка складається зі спеціальних підрозділів по боротьбі з податковими правопорушеннями, що діють у складі відповідних органів державної податкової служби та здійснюють контроль за дотриманням податкового законодавства, виконують оперативно-розшукову, кримінально-процесуальну та охоронну функції, керуючись законами України «Про державну податкову службу в Україні», «Про міліцію», «Про систему оподаткування» й іншими нормативно-правовими актами, якими було сформовано оптимальну систему податкової міліції та визначено її структурно-функціональні характеристики.

Завданнями податкової міліції є:

— запобігання злочинам та іншим правопорушенням у сфері оподаткування, їх розкриття, розслідування та провадження у справах про адміністративні правопорушення;

— розшук платників, які ухиляються від сплати податків, інших платежів;

— запобігання корупції в органах державної податкової служби та виявлення її фактів;

— забезпечення безпеки діяльності працівників органів державної податкової служби, захисту їх від протиправних посягань, пов´язаних з виконанням службових обов´язків.

Профілактична діяльність органів податкової міліції у цій сфері має зосереджуватися, зокрема, на аналізі діяльності відповідних суб´єктів підприємництва та здійснення за ними контролю; використанні методики вибору об´єктів для наступного податкового контролю; узагальненні загальних тенденцій і окремих способів ухилення від сплати податків з подальшою розробкою відповідних рекомендацій для правоохоронної та контрольної діяльності, а також нормативно-правового регулювання відносин, що складаються в паливно-енергетичному комплексі; недопущенні реєстрації та діяльності фіктивних підприємств, включених у схему розкрадання енергоресурсів та ухилень від сплати податків. Необхідною умовою ефективної профілактичної діяльності податкової міліції є дослідження кримінологічної характеристики ухилень від сплати податків; осіб, які ухиляються від сплати податків; факторів, які обумовлюють вчинення правопорушень у сфері оподаткування та впливають на ступінь їх латентності. Ключовими елементами такої характеристики є особа правопорушника і спосіб вчинення злочину. Інформація про спосіб ухилення від сплати податків, зокрема особливості його прояву в тій чи іншій галузі національної економіки, та інші аспекти поведінки правопорушника має головне значення для профілактики зазначених правопорушень. Це, своєю чергою, вимагає використання всього комплексу джерел встановлення необхідної для запобігання ухиленню від сплати податків інформації про механізм ухилення від сплати податків осіб, які вчинили це правопорушення.

Для запобігання злочинності податкова міліція відповідно до покладених на неї завдань:

1) приймає та реєструє заяви, повідомлення й іншу інформацію про злочини та правопорушення, віднесені до її компетенції, здійснює в установленому порядку їх перевірку та приймає щодо них передбачені законом рішення;

2) здійснює відповідно до закону оперативно-розшукову діяльність, досудову підготовку матеріалів за протокольною формою, а також проводить дізнання та досудове (попереднє) слідство в межах своєї компетенції, вживає заходів з відшкодування заподіяних державі збитків;

3) виявляє причини та умови, що сприяли вчиненню злочинів та інших правопорушень у сфері оподаткування, вживає заходів щодо їх усунення;

4) забезпечує безпеку працівників органів державної податкової служби та їх захист від протиправних посягань, пов´язаних із виконанням ними посадових обов´язків;

5) запобігає корупції та іншим службовим порушенням серед працівників державної податкової служби;

6) збирає, аналізує, узагальнює інформацію щодо порушень податкового законодавства, прогнозує тенденції розвитку негативних процесів кримінального характеру, пов´язаних з оподаткуванням.

При цьому слід наголосити, що особа начальницького складу податкової міліції, незалежно від займаної нею посади, місцезнаходження і часу, в разі звернення до неї громадян або посадових осіб із заявою чи повідомленням про загрозу особистій чи громадській безпеці або в разі безпосереднього виявлення такої загрози повинна вжити заходів щодо запобігання правопорушенню і його припинення, рятування людей, надання допомоги особам, які її потребують, встановлення і затримання осіб, які вчинили правопорушення, охорони місця події та повідомити про це в найближчий орган внутрішніх справ.

Посадовим особам податкової міліції для виконання покладених на них обов´язків надаються права:

1) здійснювати на підприємствах, в установах і організаціях, незалежно від форм власності, та у громадян, в тому числі громадян — суб´єктів підприємницької діяльності, перевірки грошових документів, бухгалтерських книг, звітів, кошторисів, декларацій, товарно- касових книг, показників електронних контрольно-касових апаратів і комп´ютерних систем, що застосовуються для розрахунків за готівку із споживачами, та інших документів, незалежно від способу подання інформації (включаючи комп´ютерний), пов´язаних з обчисленням і сплатою податків, інших платежів, наявності свідоцтв про державну реєстрацію суб´єктів підприємницької діяльності, спеціальних дозволів (ліцензій, патентів тощо) на її здійснення, а також одержувати від посадових осіб і громадян у письмовій формі пояснення, довідки та відомості з питань, що виникають під час перевірок;

2) одержувати безоплатно від підприємств, установ, організацій, включаючи Національний банк України та його установи, комерційні банки та інші фінансово-кредитні установи, від громадян — суб´єктів підприємницької діяльності довідки, копії документів про фінансово-господарську діяльність, отримані доходи, видатки підприємств, установ і організацій, незалежно від форм власності, та громадян про розрахункові, валютні та інші рахунки, інформацію про наявність та обіг коштів на цих рахунках, у тому числі про не- надходження у встановлені терміни валютної виручки від суб´єктів підприємницької діяльності, й іншу інформацію, пов´язану з обчисленням і сплатою податків, інших платежів у порядку, визначеному законодавством, входити в будь-які інформаційні системи, зокрема комп´ютерні, для визначення об´єкта оподаткування;

3) обстежувати будь-які виробничі, складські, торговельні та інші приміщення підприємств, установ і організацій, незалежно від форм власності, та житло громадян, якщо вони використовуються як юридична адреса суб´єкта підприємницької діяльності, а також для отримання доходів. У разі відмови керівників підприємств, установ, організацій і громадян допустити посадових осіб органів державної податкової служби для обстеження зазначених приміщень і обладнання та неподання документів про отримані доходи і проведені витрати органи державної податкової служби мають право визначати оподатковуваний доход (прибуток) таких підприємств, установ, організацій і громадян на підставі документів, що свідчать про одержані ними доходи (прибутки), а стосовно громадян — також із урахуванням оподаткування осіб, які займаються аналогічною діяльністю;

4) вимагати від керівників та інших посадових осіб підприємств, установ, організацій, а також від громадян, діяльність яких перевіряється, усунення виявлених порушень податкового законодавства та законодавства про підприємницьку діяльність, контролювати їх виконання, а також припинення дій, які перешкоджають здійсненню повноважень посадовими особами органів державної податкової служби;

5) вилучати (із залишенням копій) у підприємств, установ та організацій документи, що свідчать про приховування (заниження) об´єктів оподаткування, несплату податків, інших платежів, і вилучати у громадян — суб´єктів підприємницької діяльності, які порушують порядок заняття підприємницькою діяльністю, реєстраційні посвідчення або спеціальні дозволи (ліцензії, патенти тощо) з наступною передачею матеріалів про порушення органам, що видали ці документи;

6) вимагати від керівників підприємств, установ і організацій, що перевіряються, проведення інвентаризації основних фондів, товарно-матеріальних цінностей, коштів і розрахунків, у необхідних випадках опечатувати каси, касові приміщення, склади й архіви.

Поряд з органами державної податкової служби значне навантаження з профілактики податкових правопорушень і покращення податкової культури несуть засоби масової інформації — друковані, радіо, телебачення, які для формування законослухняної поведінки платників податків систематично знайомлять громадян із матеріалами щодо найбільш типових порушень податкового законодавства, їх причин і відповідальності осіб, винних в їх вчиненні.