Міжнародна економіка

4.4. Ціноутворення в міжнародній торгівлі

Міжнародна (світова) ціна - це грошовий вираз інтернаціональної вартості виробництва. У більш практичному плані міжнародна ціна - це ціна, за якою здійснюються великі комерційні роздільні експортно- імпортні операції з оплатою у вільноконвертованій валюті. Ключовою особливістю міжнародної ціни на відміну від внутрішньої є множинність, коли по одному й тому ж товару можуть встановлюватися різні ціни або ціна різного рівня. 

Множинність міжнародних цін обумовлена наступними факторами:

· відмінностями торгової політики по відношенню як до конкретних ринків, так і до тих чи інших імпортерів;

· валютною державною та міждержавною політикою;

· політикою протекціонізму;

· відмінностями в методології та методиці розрахунку цін;

· іншими факторами.

Виходячи з особливостей ціноутворення як правило виділяють дві основні групи цін:

- на продукцію обробної промисловості;

- на сировину.

Ціни в міжнародній торгівлі систематизуються за наступними ознаками:

За напрямком товарних потоків:

Експортна ціна - ціна за якою товар реалізується зарубіжному контрагенту.

Імпортна ціна - ціна по якій товар купується у зарубіжного контрагента.

За умовами розрахунків:

Ціна комерційних угод - відображає інтернаціональну ціну виробництва при звичайному порядку здійснення угоди купівлі-продажу.

Ціна клірингових розрахунків - ціна товару, в якій враховані умови і особливості клірингу.

Кліринг - це система безготівкових розрахунків за товари та послуги, заснована на заліку взаємних вимог та обов’язків.

Ціна програм допомоги - ціна товару, в якій враховані умови і особливості реалізації програм допомоги.

Трансфертна ціна - ціна товару, по якій здійснюються внутрікорпораційні операції.

За повнотою врахування витрат:

Ціна нетто - чиста ціна товару на місці його купівлі-продажу.

Ціна споживання - сума затрат покупця, включаючи витрати на придбання та використання товару в нормативний строк.

За характером реалізації:

· Оптова ціна - ціна товару при продажу його крупними партіями.

· Роздрібна ціна - ціна товару при продажу його індивідуальному споживачу.

За мірою фіксації:

· Контрактна ціна - ціна, яка встановлюється в контракті і виражається у валюті країни експортера, імпортера або третьої країни.

· Тверда (firm, fixed price)- встановлюється в момент підписання контракту та не підлягає ніякому коригуванню впродовж терміну його дії. Тверда ціна використовується, в основному, при негайних поставках (від 1 до 14 днів), рідше при поставках на більш тривалі терміни. В контракті в цьому випадку робиться запис: “ціна тверда, зміні не підлягає”.

· Рухома - фіксується в момент укладання контракту і може бути переглянута в подальшому, якщо ринкова ціна даного товару до моменту його поставки зміниться.

· Змінна (sliding price) - ціна, що встановлюється в момент виконання контракту шляхом перегляду договірної ціни з урахуванням змін в виробництві, в період виконання тривалого термінового контракту (велике промислове обладнання, будівельні об’єкти, суднобудування і т. ін.).

З наступною фіксацією (price to be fixed) - ціна за якою в контракті обговорюються умови фіксації та принципи визначення її рівня.

Ціна, яка публікується - ціна, яка повідомляється в спеціальних та фірмових джерелах інформації. Вони, як правило, відображають рівень світових цін. До них відносяться:

Довідкова ціна - ціна товару у внутрішній оптовій чи зовнішній торгівлі промислово розвинутих країн, що опубліковується в різних виданнях. Довідкові ціни грають роль відправного пункту, з якого починається процес узгодження ціни при укладанні угоди.

Біржове котирування - ціна товару, що являється об’єктом біржової торгівлі.

Аукціонна ціна - ціна товару, що являється об’єктом аукціонної торгівлі і відображає реальні угоди.

Статистична ціна - середня експортна ціна, на основі даних зовнішньоторговельної статистики шляхом ділення вартості товару на його кількість.

Ціни фактичних угод - ціни, що виражають окремі фактичні комерційні операції.

Ціни пропозицій крупних фірм - початковий рівень ціни товару, запропонований продавцем.

Довідкові ціни в більшості випадків являють собою так звані базисні ціни, тобто ціну товару визначеної кількості і якості в тому чи іншому раніш визначеному географічному базисному пункті. Базисні ціни встановлюються у відповідності з так званими базисними умовами постачання.

Базисними умовами в зовнішньо-торгівельному (базисні умови у внутрішній торгівлі не використовуються) контракті купівлі-продажу називають спеціальні умови, які визначають обов´язки продавця і покупця і покупця по доставці товару і встановлюють момент виконання продавцем своїх обов´язків по поставці товару і перехід ризику випадкової загибелі чи пошкодженні товару з продавця та покупця, а також витрат, які виникають за таких умов.

Для спрощення складання і узгодження контрактів, усунення непорозумінь при їх реалізації використовується комплект міжнародних правил з тлумачення найбільш широко використовуваних торговельних термінів (умов) в галузі міжнародної торгівлі (міжнародні комерційні умови), який має назву Інкотермс (Incoterms, International commerce terms). Базисні умови постачання Інкотермс розробляються і публікуються Міжнародною торговою палатою (International Chamber of Commerce). Англомовна версія тексту є офіційною версією Incoterms 2000, яка була затверджена Комісією ООН з міжнародного торговельного права (United Nations Commission on International Trade Law, UNCITRAL). Авторизований переклад на 31 мову світу можна придбати в національних комітетах ICC. В Україні переклад Інкотермс здійснено Українським національним комітетом Міжнародної торгової палати українською мовою.

При визначенні контрактної ціни можуть бути враховані також різноманітні знижки, окремі з яких наведено в табл. 4.2.

Таблиця 4.2 Можливі знижки при визначенні контрактної ціни

Знижки

Умови надання

Середній розмір, %

Загальна (проста)

При укладенні угод на машини та стандартне обладнання з довідкової ціни (прейскурантної). При поставках промислової сировини з довідкової ціни (коли довідкова ціна передбачає короткостроковий кредит, а покупець згоден платити готівкою)

20-40

(в деяких випадках 30-40)

2-5

Сконто

При покупці товару за готівковий рахунок

2-3

Бонусна (за оборот)

Постійним покупцям на основі спеціальної домовленості. В контракті встановлюється шкала знижок в залежності від досягнутого обороту, впродовж визначеного терміну (як правилу року), а також порядок виплати сум на основі цих знижок.

15-30

За кількість чи

серійність

(прогресивна)

При покупці завчасно визначеного збільшуючої кількості товару.

Дилерська

Постійним представникам чи посередникам по збуту.

15-20

Спеціальні

Привілейованим покупцям, в замовленнях яких особливо зацікавлені продавці Знижки на пробні партії і закази.

5-8

Експортні

При продажу товару іноземним покупцям поверх знижок, діючих для покупців внутрішнього ринку

У вересні 2010 року Міжнародна торгова палата (International Chamber of Commerce (ICC)) оголосила про випуск нової редакції правил щодо використання національних і міжнародних торгових умов Incoterms 2010. Ці правила, які застосовуються компаніями при проведенні численних операцій по всьому світу, набули чинності 1 січня 2011. Incoterms 2010 — це остання редакція міжнародних стандартних правил з тлумачення найширше використовуваних торгових умов в галузі зовнішньої торгівлі, які регламентують момент передачі права власності на товар і всіх пов´язаних із цим ризиків. Загальна кількість термінів скорочена до 11. Також у Правилах з´явилися 2 нових умови: DAT (Постачання на терміналі) і DAP (Постачання в пункті). Крім того, нова версія містить невелике керівництво до кожної умови, щоб допомогти користувачам Правил Incoterms 2010 вибрати потрібну умову. У Incoterms за версією 2000 року умови поділяються на 4 групи. Нова версія 2010-го року поділ на групи скасовує.

Рекомендована література

1. Міжнародна економіка: підруч. / С.О. Гуткевич, М.Д.Корінько, М.І. Пугачов, Ю.М.Сафонов. - 2-е вид., доповнене - Х.: «Діса-плюс», 2015. - 420 с.

2. Міжнародна економіка: підручник / [А. П. Румянцев та ін.] ; заг. ред. А. П. Румянцев; Київський національний ун-т ім. Тараса Шевченка. - З.вид., перероб. і доп. - К.: Знання, 2006. - 480 с.

3. Міжнародна економіка: підручник / Д. Лук´яненко, А. Поручник, Я. Столярчук. - Київ: КНЕУ, 2014. - 762 с.

4. Міжнародний менеджмент: підручник/ С.О.Гуткевич, Г.В. Дмитренко, І.Г.Оніщенко, Ю.М. Сафонов / за ред.проф. Гуткевич С.О. - К.:Кафедра, 2015. - 526 с.

5. Gutkevych S. International economics: textbook/ S.Gutkevych, M.Korinko, Y.Safonov. - Kharkiv: “Disa Plus ”, 2018. - 152 p.

6. Офіційний сайт Інкотермс 2010 в Україні [Електронний ресурс] // Режим доступу: http://www.mcoterms.zed.ua/

7. Офіційний сайт Світової організації торгівлі Україні