Міжнародна економіка

4.3. Види сучасної міжнародної торгівлі

Для сучасної міжнародної торгівлі характерна різноманітність її видів, які можна систематизувати в групи за певними ознаками:

1. За специфікою об’єкту:

- торгівля товарами:

• сировинними;

• паливними;

• продовольчими;

• напівфабрикатами;

• готовими виробами:

о виробничого призначення; о невиробничого призначення;

- торгівля послугами:

• виробничими;

• транспортними;

• експедиторськими;

• консультаційними;

• консигнаційними;

• посередницькими;

• туристичними;

• маркетинговими;

• обліковими;

• орендними;

• ліцензійними;

• іншими послугами.

2. За специфікою взаємодії суб’єктів:

а) традиційна (проста) торгівля - експортні та імпортні операції товарів і послуг, які не зумовлені коопераційними зв’язками та зобов’язаннями щодо збалансованого обміну товарів;

б) торгівля кооперованою та спеціалізованою продукцією, яка здійснюється на основі довготермінових угод;

в) зустрічна (компенсаційна) торгівля - торгівля, що ґрунтується на зустрічних зобов’язаннях експортерів по закупівлі у імпортерів частини чи повністю експортованих товарів.

3. За специфікою регулювання:

- звичайна торгівля і відповідний торговельний режим виникають в умовах відсутності торговельних, торговельно-економічних угод і домовленостей між країнами. Крім підвищеної ставки митного оподаткування, у торговельних відносинах за умовами звичайної торгівлі застосовуються і жорсткіші інструменти регулювання товарних потоків — кількісні обмеження, адміністративні формальності, звичайна (непільгова) система оподаткування імпортних товарів тощо;

- торгівля за режимом найбільшого сприяння передбачає, що держави, які домовляються, на взаємній основі надають одна одній привілеї та пільги щодо ставок мита і митних зборів, а також інших правил і механізмів здійснення зовнішньоторговельних операцій. Режим найбільшого сприяння є одним з головних принципів діяльності країн, що приєдналися до ГАТТ-СОТ;

- дискримінаційна торгівля виникає у результаті застосування в торговельно-економічних відносинах жорстких обмежувальних заходів (ембарго, торговельний бойкот, торговельна блокада) або інших інструментів, що дискримінують права торговельного партнера;

- преференційна торгівля передбачає надання однією державою іншій на взаємній основі або в односторонньому порядку пільг у торговельному режимі. Особливу групу утворюють преференції, які застосовуються стосовно країн, що розвиваються.

В сучасних умовах особливої уваги потребує зустрічна торгівля, основні різновиди якої представлені в табл. 4.1.

При цьому застосовуються різні методи міжнародної торгівлі.

Метод торгівлі - це засіб здійснення торговельного обміну (торговельної операції чи торговельної угоди).

В міжнародній торговельній практиці використовується два основні методи торгівлі:

Різновиди міжнародної зустрічної торгівлі

Таблиця 4.1

1. Товарообмінні операції та компенсаційні угоди на безвалютній основі

1.1. Угоди з

єдиноразовою

поставкою

1.1.1. Бартерні угоди

1.1.2. Пряма компенсація

1.2. Угоди з тривалими термінами виконання. Глобальні угоди

1.2.1. Базові угоди

1.2.2. Угоди про товарообмін на основі листа зобов’язання

1.2.3. Протоколи

2. Компенсаційні угоди на комерційній основі

2.1. Короткочасні компенсаційні угоди

2.1.1. Часткова компенсація

2.1.2. Повна компенсація

2.1.3. Трьохстороння компенсація

2.1.4. Короткочасні зв’язані угоди

2.2. Зустрічні закупки

2.2.1. Паралельні угоди

2.2.2. Джентельменські угоди

2.2.3. Угоди з доданням фінансових зобов’язань

2.3. Довгострокові авансові закупки

3. Компенсаційні угоди на основі домовленостей про виробниче співробітництво

3.1. Великомасштабні довгострокові компенсаційні угоди із зворотньою закупкою товарів

3.1.1. Угоди з зобов’язаннями про компенсації вартості обладнання, яке поставляється

3.1.2. Угоди з зобов’язаннями по компенсаційним закупкам рівними чи нижчими за вартістю обладнання, яке поставляється

3.2. “Угоди про розподіл продукції"

3.3. Угоди “розвиток-імпорт”

1) торгівля напряму (здійснення операції безпосередньо між виробником і споживачем)

2) через посередників

При торгівлі напряму виникає визначена фінансова користь, оскільки скорочуються витрати на суму комісійної винагороди посереднику, знижується ризик і залежність результату комерційної діяльності від можливої недбалості чи недостатньої компетенції посередницької організації. Цей метод також дозволяє постійно знаходитись на ринку, враховувати його зміни і своєчасно на них реагувати. В той же час використання торгівлі напряму передбачає наявність комерційної кваліфікації і торгового досвіду. В протилежному випадку фінансові витрати не тільки не скоротяться, але можуть сильно зрости. Крім того, міжнародна торгівля в порівнянні з внутрішньою є більш ризикованою, що обумовлено економічними, політичними, правовими та соціальними умовами в різних країнах, їхніми традиціями та звичаями, а також великими відстанями між партнерами. В результаті часто буває доцільним, а іноді просто необхідно використовувати посередників для проведення міжнародних торговельних операцій.

В результаті часто буває доцільно, а іноді просто необхідно, використовувати посередників для проведення міжнародних торговельних операцій.