Міжнародна економіка
4.3. Види сучасної міжнародної торгівлі
Для сучасної міжнародної торгівлі характерна різноманітність її видів, які можна систематизувати в групи за певними ознаками:
1. За специфікою об’єкту:
- торгівля товарами:
• сировинними;
• паливними;
• продовольчими;
• напівфабрикатами;
• готовими виробами:
о виробничого призначення; о невиробничого призначення;
- торгівля послугами:
• виробничими;
• транспортними;
• експедиторськими;
• консультаційними;
• консигнаційними;
• посередницькими;
• туристичними;
• маркетинговими;
• обліковими;
• орендними;
• ліцензійними;
• іншими послугами.
2. За специфікою взаємодії суб’єктів:
а) традиційна (проста) торгівля - експортні та імпортні операції товарів і послуг, які не зумовлені коопераційними зв’язками та зобов’язаннями щодо збалансованого обміну товарів;
б) торгівля кооперованою та спеціалізованою продукцією, яка здійснюється на основі довготермінових угод;
в) зустрічна (компенсаційна) торгівля - торгівля, що ґрунтується на зустрічних зобов’язаннях експортерів по закупівлі у імпортерів частини чи повністю експортованих товарів.
3. За специфікою регулювання:
- звичайна торгівля і відповідний торговельний режим виникають в умовах відсутності торговельних, торговельно-економічних угод і домовленостей між країнами. Крім підвищеної ставки митного оподаткування, у торговельних відносинах за умовами звичайної торгівлі застосовуються і жорсткіші інструменти регулювання товарних потоків — кількісні обмеження, адміністративні формальності, звичайна (непільгова) система оподаткування імпортних товарів тощо;
- торгівля за режимом найбільшого сприяння передбачає, що держави, які домовляються, на взаємній основі надають одна одній привілеї та пільги щодо ставок мита і митних зборів, а також інших правил і механізмів здійснення зовнішньоторговельних операцій. Режим найбільшого сприяння є одним з головних принципів діяльності країн, що приєдналися до ГАТТ-СОТ;
- дискримінаційна торгівля виникає у результаті застосування в торговельно-економічних відносинах жорстких обмежувальних заходів (ембарго, торговельний бойкот, торговельна блокада) або інших інструментів, що дискримінують права торговельного партнера;
- преференційна торгівля передбачає надання однією державою іншій на взаємній основі або в односторонньому порядку пільг у торговельному режимі. Особливу групу утворюють преференції, які застосовуються стосовно країн, що розвиваються.
В сучасних умовах особливої уваги потребує зустрічна торгівля, основні різновиди якої представлені в табл. 4.1.
При цьому застосовуються різні методи міжнародної торгівлі.
Метод торгівлі - це засіб здійснення торговельного обміну (торговельної операції чи торговельної угоди).
В міжнародній торговельній практиці використовується два основні методи торгівлі:
Різновиди міжнародної зустрічної торгівлі
Таблиця 4.1
1. Товарообмінні операції та компенсаційні угоди на безвалютній основі |
1.1. Угоди з єдиноразовою поставкою |
1.1.1. Бартерні угоди |
1.1.2. Пряма компенсація |
||
1.2. Угоди з тривалими термінами виконання. Глобальні угоди |
1.2.1. Базові угоди |
|
1.2.2. Угоди про товарообмін на основі листа зобов’язання |
||
1.2.3. Протоколи |
||
2. Компенсаційні угоди на комерційній основі |
2.1. Короткочасні компенсаційні угоди |
2.1.1. Часткова компенсація |
2.1.2. Повна компенсація |
||
2.1.3. Трьохстороння компенсація |
||
2.1.4. Короткочасні зв’язані угоди |
||
2.2. Зустрічні закупки |
2.2.1. Паралельні угоди |
|
2.2.2. Джентельменські угоди |
||
2.2.3. Угоди з доданням фінансових зобов’язань |
||
2.3. Довгострокові авансові закупки |
||
3. Компенсаційні угоди на основі домовленостей про виробниче співробітництво |
3.1. Великомасштабні довгострокові компенсаційні угоди із зворотньою закупкою товарів |
3.1.1. Угоди з зобов’язаннями про компенсації вартості обладнання, яке поставляється |
3.1.2. Угоди з зобов’язаннями по компенсаційним закупкам рівними чи нижчими за вартістю обладнання, яке поставляється |
||
3.2. “Угоди про розподіл продукції" |
||
3.3. Угоди “розвиток-імпорт” |
1) торгівля напряму (здійснення операції безпосередньо між виробником і споживачем)
2) через посередників
При торгівлі напряму виникає визначена фінансова користь, оскільки скорочуються витрати на суму комісійної винагороди посереднику, знижується ризик і залежність результату комерційної діяльності від можливої недбалості чи недостатньої компетенції посередницької організації. Цей метод також дозволяє постійно знаходитись на ринку, враховувати його зміни і своєчасно на них реагувати. В той же час використання торгівлі напряму передбачає наявність комерційної кваліфікації і торгового досвіду. В протилежному випадку фінансові витрати не тільки не скоротяться, але можуть сильно зрости. Крім того, міжнародна торгівля в порівнянні з внутрішньою є більш ризикованою, що обумовлено економічними, політичними, правовими та соціальними умовами в різних країнах, їхніми традиціями та звичаями, а також великими відстанями між партнерами. В результаті часто буває доцільним, а іноді просто необхідно використовувати посередників для проведення міжнародних торговельних операцій.
В результаті часто буває доцільно, а іноді просто необхідно, використовувати посередників для проведення міжнародних торговельних операцій.