Філософія родознавства
Організаційно-педагогічні аспекти дослідження родоводу: суб´єкт-суб´єктні відносини, особистісно орієнтоване, культуровідповідне, полікультурне навчання.
Суб´єкт-суб´єктні відносини реалізуються у діалогічних формах педагогічної взаємодії. Це:
— співтворчість суб´єктів навчально-виховного процесу в системі "педагог — студент";
— пріоритети особистісно орієнтованого, культуровідпо-відного (національна культура) і полікультурного (світова культура) навчання;
— заохочення і підтримка ініціативи студентів у виконанні родознавчих досліджень;
— консультації для студентів та їхніх батьків з метою залучення останніх до науково-пошукової діяльності з дослідження родоводу.
За суб´єкт-суб´єктних відносин об´єктом пізнання для людини постає інша людини, що відповідно впливає на становлення індивідуального (студент, котрий досліджує родовід) і колективного (сім´я, родинне середовище) суб´єктів діяльності.
Спілкування і діяльність — дві сторони цілісного процесу діалогічної взаємодії, який реалізується в субкультурі родинного середовища, функціонуванні етно-соціокультур-них вартостей у часі й просторі.
Згідно з пропонованою програмою, для виконання родознавчих досліджень необхідно:
1. Провести бесіду зі старшими поколіннями родини. Записати:
— прізвище, ім´я, по батькові предків і нащадків по лінії батька (зберігається прізвище) і матері;
— дати їх життя, місце народження (поховання);
— вірування;
— родинні свята, обряди (весілля, народний, поховання);
— традиції харчування, рецепти повсякденних і святкових страв;
— види народного мистецтва, ремесла якими володіли предки;
— професію й освіту предків;
— родинну колискову, родинну пісню, колядки, щедрівки;
— родинні легенди, оповіді.
2. Використати достовірні дані про родину:
— документи генеалогічного характеру та приватно-публічного змісту: метрики, свідоцтва, довідки, посвідчення, дипломи, майнові акти, розпорядження тощо;
— архівні джерела (за бажанням).
3. Проаналізувати й узагальнити зібрану інформацію:
— упорядкувати альбом родинних світлин;
— відтворити генеалогічну схему роду;
4. Скласти родинний літопис (у довільній формі). Назвати:
— найстарших представників роду (за датами життя);
— скільки поколінь охоплює зібрана інформація (окремо за лінією батька та матері);
— традиції наслідування чоловічих і жіночих імен;
— особливості родинної обрядовості за регіонами проживання;
— наслідування освіти у родині, скільки поколінь мають вищу освіту і яку;
— наслідування професії у родині, наявність родинної династії;
— чи відзначаються у родині День Матері, День Повноліття (якщо так — описати).