Освітньо-професійні стандарти у контексті реформування системи підготовки кадрів

Додаток 8 Професійний стандарт нового типу на групу професій "Торговельні представники" (проект)

До цього угруповання належать такі професійні назви робіт КП, як, наприклад:

Агент торговельний; Представник торговельний; Торговець промисловий тощо (код КП – 3415).

Головною функцією цих працівників є укладання договорів купівлі-продажу та виконання фінансово-розрахункових операцій з клієнтами.

Загальні положення

Торговельний представник здійснює керівництво підлеглими йому працівниками підприємства, організації чи установи і підпорядковується вищому керівництву.

Торговельний представник призначається на посаду та звільняється з посади наказом керівника підприємства, організації чи установи за погодженням завідувача (іншого керівника) відділу (іншого структурного підрозділу).

Особа, призначена на посаду торговельного представника, повинна мати повну вищу освіту відповідного напряму підготовки (молодший спеціаліст, бакалавр) без вимог до стажу роботи.

Торговельний представник у своїй практичній діяльності керується Конституцією України, постановами та розпорядженнями Кабінету Міністрів України, іншими нормативно-правовими актами, міжнародними нормами та стандартами, які стосуються правил торгівлі та прав споживачів, наказами керівника, статутом підприємства, організації чи установи та посадовою інструкцією.

Торговельний представник повинен володіти діловою та англійською мовами, знати роботу на персональному комп’ютері та відповідне програмне забезпечення, основні принципи правил торгівлі, етику, естетику, основи психології, соціології та риторики, бути обізнаним у продукції (роботі, послугах) підприємства, організації чи установи та вміти користуватися маршрутними листами та мапами.

Завдання та обов'язки

Веде переговори про операції купівлі-продажу, укладає угоди купівлі-продажу від свого або іншого імені.

Здійснює купівлю-продаж товарів (надання послуг).

Аналізує стан та тенденції зміни попиту на товар (послуги) населення, вивчає потреби покупців (замовників), консультує з питань технічних і споживчих характеристик товарів (послуг), які сприяють задоволенню потреб покупців (замовників).

Здійснює роботи з упровадження прогресивних методів торгівлі.

Встановлює ціни на товари (послуги), визначає умови їх збуту (продажі) і надання послуг.

Оформлює договори купівлі-продажу, контролює їх виконання.

Організовує доставляння придбаної продукції та/або надання послуг.

Контролює оплату покупцями (замовниками) рахунків виготівників продукції або надавачів послуги, веде облік претензій покупців (замовників) щодо виконання договорів купівлі-продажу.

Виявляє причини порушень умов договорів, вживає заходів щодо їх усунення та запобігання їм.

Забезпечує збереження документації, яка оформлюється за договорами купівлі-продажу.

Розробляє стратегію та системи представлення інтересів підприємства на певному секторі ринку, визначає структуру способів і моделей управління системою.

Збирає інформацію, що характеризує кон'юнктуру конкретного сектора ринку (попит, пропозиція, ціни, конкуренти, перспективні клієнти та споживачі тощо), аналізує тенденції розвитку секторів ринку, здійснює оцінку перспектив розвитку ринку.

Планує роботу (конференції, зустрічі) із клієнтами, проводить з ними переговори щодо операцій купівлі-продажу, укладає договори від імені підприємства.

Надає консультації та інші послуги клієнтам (допомога під час складання специфікацій на товар, допомога під час демонстрації товару, надання ринкової інформації щодо попиту на товари тощо).

Здійснює контроль за виконанням клієнтами своїх зобов'язань за договорами купівлі-продажу (своєчасною оплатою, прийманням товарів тощо), виявляє причини порушення клієнтами своїх зобов'язань, вживає заходів щодо їх усунення та запобігання їм.

Проводить роботу з виявлення та обліку потенційних покупців (продавців), вивчає їх потреби, консультує з питань технічних і споживчих характеристик товарів, організовує для покупців презентації товарів, інші рекламно-інформаційні акції (конференції, семінари тощо), вивчає ділові якості нових клієнтів.

Веде та підтримує базу даних про клієнтів (адреси, обсяги закупівель/продажів, ділова надійність, фінансова спроможність, вимоги до товарів, претензії щодо виконання договорів тощо).

Бере участь у розробці маркетингової стратегії та маркетинг-плану підприємства (за своїм сектором ринку), у конференціях, семінарах, нарадах, що проводяться керівництвом підприємства для торговельних представників.

Складає звіти про рівень дистрибуції товарів, обсяги та показники продажів окремих клієнтів для вживання заохочувальних і стимулюючих систем роботи з цими клієнтами (надання особливих знижок, рекламація клієнтів тощо), складає прогнози подальшого розвитку певного сектора ринку.

Координує роботу мерчандайзерів (на торгових об'єктах клієнтів), водіїв, експедиторів тощо.

Знання та навички

Закони та нормативні правові документи, що регламентують здійснення комерційної діяльності. Основи фінансового, господарського, податкового і трудового законодавства.

Ринкова економіка, підприємництво та основи торговельної справи.

Кон'юнктура ринку.

Особливості певного сектора ринку.

Асортимент, класифікація, характеристики та призначення товарів.

Методи, стратегія та тактика ціноутворення.

Основи маркетингу (концепція маркетингу, основи управління маркетингом, способи та напрями досліджень ринку, способи просування товарів на ринках).

Закономірності розвитку ринку та попиту на товари.

Теорія менеджменту, макро- та мікроекономіки, ділового адміністрування.

Форми та методи ведення рекламних кампаній.

Основи мерчандайзинга.

Порядок розробки бізнес-планів і комерційних умов угод, договорів.

Психологія та принципи продажів (закупівель).

Техніка мотивування клієнта до покупки.

Етика ділового спілкування.

Правила встановлення ділових контактів.

Основи соціології та психології.

Структура управління підприємством.

Діючі форми обліку та звітності.

Методи обробки інформації з використанням сучасних технічних засобів комунікації, зв'язку і комп'ютерної техніки.

Прогресивні форми та методи торгівлі і збуту.

Перспективи розвитку і потреб галузі, підприємства, установи, організації, які є (можуть бути) потенційними покупцями (замовниками) продукції (послуг).

Умови проведення комерційних операцій та методи доведення товарів (послуг) безпосередньо до споживачів.

Цінники та прейскуранти.

Кон'юнктура внутрішнього та зовнішнього ринків.

Асортимент і типорозмір товарів, правила розшифровки кодів, артикулів і маркування.

Вимоги стандартів і технічних умов на якість товарів (послуг), основні їх властивості, якісні та споживчі характеристики.

Адреси потенційних покупців (замовників).

Передовий вітчизняний та зарубіжний досвід організації збуту товарів і обслуговування населення.

Призначення на посаду торговельного представника та звільнення з посади проводиться наказом керівництва підприємства.

На час відсутності торгового представника (відпустка, хвороба тощо) його обов'язки виконує особа, призначена в установленому порядку. Така особа має відповідні права та несе відповідальність за неналежне виконання покладених на нього обов'язків.

Права

Розпоряджатися фінансовими та товарно-матеріальними ресурсами у межах своєї компетенції.

Підписувати та візувати документи у межах своєї компетенції.

Знайомитися з документами, що визначають права та обов'язки за посадою, критерії оцінки якості виконання посадових обов'язків.

Запитувати від керівництва та фахівців підприємства інформацію та документи, необхідні для виконання посадових обов'язків.

Вимагати від керівництва підприємства забезпечення організаційно-технічних умов та оформлення встановлених документів, необхідних для виконання посадових обов'язків.

Відповідальність

За неналежне виконання або невиконання своїх посадових обов'язків, передбачених посадовою інструкцією, – у межах, установлених чинним трудовим законодавством України.

За правопорушення, вчинені в процесі діяльності, – у межах, установлених чинним адміністративним, кримінальним і цивільним законодавством України.

За спричинення матеріального збитку підприємству – у межах, установлених чинним трудовим і цивільним законодавством України.